بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت نود و دو


وقت آن رسیده است که بدن خود را از انواع سموم پاک کنید! برای سم زدایی بدن رعایت یک رژیم سالم ضروری است:

به گزارش بدونیم؛ سم زدایی یک شعار معروف در زمینه سلامت است و دو دیدگاه در رابطه با آن وجود دارد: گروهی معتقدند که ما می توانیم از سم زدایی بهره ببریم و گروهی که سم زدایی را تبلیغی بیش نمی دانند.

بدن ما به طور طبیعی عمل سم زدایی را انجام می دهد: کبد، روده بزرگ، کلیه ها، شش ها، سیستم لنفاوی و حتی پوست به بدن ما در رفع سموم کمک می کند. مشکل اساسی اینجاست که امروز در این سن بدن ما با سم های زیادی روبرو می شود که به تنهایی قادر به رفع آن ها نبوده و به کمک های بیرونی نیاز خواهد داشت.

بدن ما به طرق مختلفی در معرض سموم قرار می گیرد: هورمون ها و آنتی بیوتیک های موجود در گوشت، افزودنی های شیمیایی درغذاهای بسته بندی شده، جیوه و پی سی بی های موجود در ماهی، کلر و فلورید موجود در آب های معدنی، آلودگی، الکل و مواد شیمیایی موجود در محصولات زیبایی و شوینده ها و شمع های معطر.

کبد مواد مغذی موجود در رژیم غذایی را در بدن به موادی تبدیل می کند که این مواد توسط بدن ذخیره شده و سلول های بدن را در صورت لزوم با آن ها تامین می کند. همچنین سموم را به مواد مضر تبدیل کرده و آن ها را از بدن دفع می کند. بدین صورت است که بدن به طور طبیعی خودش را سم زدایی می کند. اگر رژیم شما کمبودهای تغذیه ای داشته باشد کار کبد در تشخیص سموم سخت تر می شود.

سم زدایی چیست و چگونه به طور طبیعی آن را انجام دهیم؟

حتما لازم نیست که قرص ها و شربت های پاکسازی گران قیمت استفاده کنید. فقط کافی است که منابع سموم را در رژیم حذف کرده و غذاهای آنتی اکسیدان و مغذی را جایگزین آن ها کنید تا ارگان های سم زدای بدنتان را پشتیبانی کنند. با خوردن غذاهای سم زدا سیستم گوارشی را راه ندازی مجدد کرده و فرآیند سم زدایی طبیعی بدن را حمایت کرده اید.

فقط کافی است یک رژیم ۳ روزه بگیرید تا نتیجه آن را ببینید. ابتدا باید غذاهایی که باعث جذب سم در بدن می شوند و انرژی را از بین می برند و در سیستم گوارشی اختلال ایجاد می کنند را حذف کنید. غذاهایی مثل غذاهای فراوری شده، گندم، لبنیات، گوشت، الکل، کافئین، چای و شکلات. و به جای آن ها سبزی های تازه، میوه، غلات کامل، حبوبات و آب فراوان را اضافه کنید.

یک رژیم ۳ روزه گیاهی و مغذی با فیبر بالا انرژی شما را بالا می برد، نفخ را از بین می برد، روحیه را بهبود می بخشد و پوست را روشن می کند. حتی در کم کردن وزن نیز موثراست.

در میان انبوه غذاهایی که در سم زدایی بدن موثرند ۳ مورد از آن ها را ذکر می کنم:

سبزی های تیره: کلم پیچ، برگ چغندر، کاهوی collard، گیاه دندلیون و دیگر سبزی های سبز تیره ای که تیرگی رنگشان را از کلروفیل که نوعی آنتی اکسیدان است می گیرند.

سبزی های خانواده کلم: کلم بروکلی، کلم بروکسل و گل کلم حاوی ایزوتیوسیانات ها و ایندول ها می باشد که این ها فعالیت آنزیم هایی را که نقش مهمی در سم زدایی و مبارزه با سرطان دارند افزایش می دهد.

زردچوبه: تحقیقات نشان داده است که این ادویه زرد رنگ گذشته از خاصیت ضدویروس و ضدسرطانی آن یک ضدالتهاب و سم زدای قوی می باشد.

دستور تهیه یک سالاد سم زدای خوشمزه

زمان لازم: ۱۰ دقیقه

تعداد: ۲ نفر

مواد لازم

کلم بروکلی (بدون ریشه)
¼ تا ¼ گل کلم (بدون ریشه)
یک عدد هویج
یک عدد چغندر قرمز
۷ شاخه جعفری تازه خرد شده
یک قاشق سوپخوری مغز تخمه آفتابگردان
زردچوبه به مقدار کافی
زیره به مقدار کافی
نمک دریایی و فلفل به مقدار کافی
۲ تا ۳ قاشق سوپخوری آب لیموی تازه
در یک غذاساز یا مخلوط کن ابتدا کلم بروکلی ، گل کلم، هویج و چغندر را جداگانه خرد کنید. سپس جعفری و تخمه آفتابگردان را اضافه کرده و باقی مواد در انتها بیفزایید.
http://www.asriran.com/fa/news/489903


museum90

دمنوشی فوق العاده موثر برای درمان سرفه سالمندان


نوعی دمنوش خانگی ساده و ارزان اما با اثر بخشی بالا وجود دارد که می تواند سرفه مزمن را درافراد تا حد زیادی تسکین دهد ، این نوشیدنی همچنین در مواقع ابتلا به سرما خوردگی یا آنفولانزای فصلی و بروز سرفه های عفونی نیز اثر بخش است.
اگر در اثر بیماری یا کهولت سن دچار سرفه مزمن شده اید و بر اثرشدت آن نفستان بالا نمی آید ، دارویی شفا بخش درخانه شما وجود دارد و تنها با صرف کمی وقت می توانید از شر سرفه خلاص شوید.

اکثر افرادی که سالها به استعمال سیگار پرداخته اند و همینطور عده زیادی از سالمندان به دلیل ورود مواد آلوده و گرد و خاک به درون ریه خود با مشکل سرفه و خلط ریه مواجه هستند.

نوعی دمنوش خانگی ساده و ارزان اما با اثر بخشی بالا وجود دارد که می تواند سرفه مزمن را درافراد تا حد زیادی تسکین دهد ، این نوشیدنی همچنین در مواقع ابتلا به سرما خوردگی یا آنفولانزای فصلی و بروز سرفه های عفونی نیز اثر بخش است.

برای درست کردن این نوشیدنی تنها به یک پیاز تازه و مقداری عسل طبیعی نیاز دارید.

در گام اول پیاز را پوست کنده به قطعات ریز تقسیم می کنید ، سپس پیاز را به همراه مقداری عسل در یک کاسه ریخته مخلوط می کنید ، مقدار عسل باید به اندازه ای باشد که پیاز در آن غوطه ورباشد.

مخلوط را داخل یک کیسه پلاستیکی درب دار ریخته به مدت یک شب در دمای محیط می گزارید تا مواد شیمیایی درمانی در آن فعال شود.

پس از آن توسط یک صافی مخلوط را یک دست کرده می توان هر دو ساعت یک بار به عنوان یک داروی مکمل درمانی آن را مصرف کرد، این میزان دوز برای یک روز کافی است.

از جمله مزایای این ترکیب عدم وجود مواد دارای عوارض جانبی در نمونه های دارویی شیمیایی مشابه است که بر قلب اثر منفی می گزارند و یا باعث خواب آلودگی و افت راندمان کاری می شوند و در برخی افراد مبتلا به آلرژی باعث حمله بیماری می شودند.

با مصرف این ترکیب به صورت مداوم هر دو ساعت به تدریج میزان سرفه، خس خس ریه و نیز خلط جمع شده در پشت گلو کاهش یافته فرد آرامش پیدا می کند و بهبودی در او زودتر حاصل می شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران
http://www.asriran.com/fa/news/489802


museum90

دردسرهای دندان کرم‌خورده

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید محققان بعد از اینکه سال‌ها افراد مبتلا به مشکلات قلبی را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که ارتباطی بین دندان‌های پوسیده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد.
وقتی پای رفتن به مطب دندانپزشک به میان می‌آید بیشتر ما تنبلی می‌کنیم و چکاپ‌های سالانه را پشت گوش می‌اندازیم؛ تا جایی که کار به خرابی و درد شدید دندان می‌رسد و مجبور می‌شویم ریشه دندان را از بیخ و بن نابود کنیم. اما نکته مهم اینجاست که اگر عفونت دندان و لثه‌ به‌موقع درمان نشود، می‌تواند به سایر بخش‌های بدن هم آسیب برساند.
 
متخصصان هنوز دلایلش را به‌طور دقیق نمی‌دانند اما بر این باروند که باکتری‌های دهان به سمت رگ‌های خونی حرکت می‌کنند و به سایر اندام‌ها آسیب می‌رسانند. درباره این مشکلات و علت‌های‌شان بیشتر بدانید تا از بروز شان پیشگیری کنید.

شاید عقل‌تان را از دست بدهید

خرابی دندان‌ها و آسیب به لثه‌ها می‌تواند کاری کند که عقل‌تان را از دست بدهید. باور کنید این موضوع واقعیت دارد! حقیقت این است که به گفته پژوهشگران بیماری‌های لثه می‌تواند ابتلا به فراموشی خفیفی را در سال‌های پایانی عمر ایجاد کند. گروهی از محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است التهابات اطراف دندان و لثه‌ها با بروز اختلالات شناختی ضعیفی مانند مشکلات حافظه در ارتباط باشد و شاید فعالیت‌های روزانه زندگی را با مشکلات جدی روبه‌رو کند.

اینکه محققان چطور به این نتیجه رسیده‌اند هم برای خودش داستانی دارد. بعد از اینکه محققان از داوطلبان خواستند در آزمون حافظه شرکت کنند، متوجه شدند افرادی که به بدترین نوع مشکلات لثه م بتلا بودند در تست‌های حافظه و محاسبات ریاضی نسبت به سایرین ضعیف‌تر عمل می‌کردند. پس قبل از اینکه مشکل دندان کرم‌خورده شما وخیم شود، خودتان را به دندانپزشک برسانید.

احتمال دارد دچار مشکلات قلبی شوید

شاید برای‌تان جالب باشد بدانید محققان بعد از اینکه سال‌ها افراد مبتلا به مشکلات قلبی را مورد بررسی قرار دادند به این نتیجه رسیدند که ارتباطی بین دندان‌های پوسیده و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی وجود دارد. در این تحقیقات معلوم شد بیماری‌های قلبی در افرادی که دچار بیماری‌های لثه هستند، دوبرابر بیشتر از بقیه دیده می‌شود. دلیلش هم این است که رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان ممکن است سبب عفونت دندان و لثه‌ها شود.

 در نتیجه این عفونت وارد جریان خون شده و خودش را به قلب می‌رساند و در نهایت می‌تواند التهابات قلبی ایجاد کند و مشکلات جدی بر جای بگذارد. اگر تورم و التهابات لثه به‌موقع درمان نشود حتی ممکن است بسته شدن رگ‌های خونی و سکته قلبی هم پیش بیاید.  بنابراین دندانپزشکان به شما توصیه می‌کنند برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی روزانه حداقل دو بار مسواک بزنید.

روماتیسم در کمین است

التهابات مفاصل و لثه‌ها هر دو روی هم تاثیر می‌گذارند؛ البته پژوهشگران هنوز به‌درستی نمی‌دانند که کدام یک بر دیگری تاثیر بیشتری دارد اما در یک تحقیق معلوم شد افراد مبتلا به روماتیسم بعد از درمان بیماری‌های لثه، درد و تورم کمتری داشتند و صبح‌ها مفاصل‌شان کمتر خشک می‌شد. از این رو به بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی توصیه می‌شود حتما برای درمان مشکلات دهان و دندان به‌موقع اقدام کنند.

از سوی دیگر کسانی که پوسیدگی دندان و بیماری‌های لثه را جدی نمی‌گیرند، دچار التهابات مفاصل می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمارانی که به بیماری روماتیسم مفصلی مبتلا هستند، بیشتر از سایرین در معرض  ابتلا به امراض لثه قرار دارند و دندان‌های‌شان را زودتر از دست می‌دهند.

مادران باردار مراقب باشند

به مادران باردار توصیه می‌شود قبل از بارداری یا زمانی که در طول بارداری به مطب متخصصان زنان مراجعه می‌کنند، سری هم به دندانپزشک بزنند. تحقیقات نشان می‌دهد ارتباطی بین تولد زودرس نوزادان و بیماری‌های لثه وجود دارد. پس از بررسی گروهی از زنان باردار معلوم شد افرادی که دچار بیماری‌های لثه بودند، زایمان‌شان زودتر از زمان مقرر انجام شد. زایمان زودرس می‌تواند برای سلامت نوزاد خطراتی داشته باشد. البته تحقیقات در این زمینه ادامه دارد و پژوهشگران هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. دلیلش این است که برخی از زنان باردار با وجود داشتن بیماری‌های لثه نوزادان‌شان را سالم به دنیا آوردند و به همین دلیل در مورد قطعی بودن نتایج تردید‌هایی وجود دارد.

این را هم بدانید که بیماری‌های لثه و دندان‌ می‌تواند بارداری خانم‌ها را تحت تاثیر قرار داده و آن را به تاخیر بیندازد؛ بنابراین به افرادی که قصد بارداری دارند توصیه می‌شود که در مورد سلامت دندان‌های‌شان مطمئن باشند.

دردسر برای دیابتی‌ها

یکی از مشکلات بیماران دیابتی این است که بدن‌شان نسبت به سایر افراد مقاومت کمتری دارد. در نتیجه زودتر در معرض عفونت‌ها و به‌ویژه بیماری‌های لثه قرار می‌گیرند.

التهابات لثه و بافت اطراف دندان‌ها که در نتیجه بهداشت نامناسب دهان و دندان به وجود می‌آید، توانایی بدن برای کنترل قند خون را ضعیف می‌کند. این شرایط می‌تواند زمینه را برای تغییرات قند خون فراهم کرده و کنترل بیماری دیابت را با مشکلاتی روبه‌رو کند.

 از طرف دیگر افراد مبتلا به دیابت باید نسبت به رعایت بهداشت دهان و دندان توجه بیشتری داشته باشند چون تغییرات قند خون بر لثه‌ها تاثیر می‌گذارد و می‌تواند استخوان‌های نگهدارنده دندان‌ها را تخریب کند. به همین دلیل دندانپزشکان به بیماران دیابتی توصیه می‌کنند حتما قند خون‌شان کنترل شده باشد و حداقل سالی دوبار برای کنترل سلامت دندان‌های‌شان معاینات دوره‌ای داشته باشند.

نکاتی درباره پوسیدگی دندان‌ها

مهم‌ترین عامل خرابی


در دهان شما باکتری‌های زیادی زندگی می‌کنند که به آنها باکتری مفید می‌گویند. این باکتری‌ها به کمک غذاهای شیرین اسید‌هایی تولید می‌کنند که سبب خرابی دندان می‌شود.

وقتی اسید به دندان شما نفوذ می‌کند، باکتری‌ها حفره‌ کوچکی در دهان شما ایجاد می‌کنند تا داخل آن زندگی کنند. خانه باکتری‌ها به قدری کوچک و مخفی است که با کمک مسواک و نخ دندان هم خراب نمی‌شود. باکتری‌ها به سوخت و ساز قندها و تولید اسید ادامه می‌دهند و حفره‌های خرابی دندان‌ها را عمیق‌تر می‌کنند.

دشمن مینا


غذاهای اسیدی مانند لیموترش، آب مرکبات یا نوشابه‌های گازدار سبب خرابی دندان‌ها می‌شوند و مینای دندان را ضعیف می‌کنند. از این رو اگر به فکر سلامت دندان‌ها هستید، از آنها زیاد استفاده نکنید.

محافظ ایمن

با کمک مصرف فلوراید و رعایت بهداشت احتمال بروز این خرابی‌ها تا حدود زیادی کاهش می‌یابند.

افزایش طول عمر دندان پرشده

اگر مواد داخل دندان‌های پرشده به هر دلیل از بین رفت یا این مواد شکست، باید به سرعت برای جایگزینی این مواد اقدام کنید. این مواد پر شده عمر جاویدان ندارند اما با رعایت بهداشت دهان و دندان عمرشان بیشتر می‌شود. اگر روزی دوبار دندان‌های‌تان را مسواک بزنید، خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید و نخ دندان را از یاد نبرید، عمر دندان‌های پرشده شما بیشتر می‌شود. 

منبع: زندگی ایده ال
http://www.asriran.com/fa/news/489843