بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت شصت و پنج


مایکروفر کردن برنج به سادگی می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. برنج نپخته حاوی هاگ هایی از باکتری است که می توانند در فرآیند گرم شدن زنده بمانند. همین که برنج را از مایکروفر بیرون بیاورید و در دمای اتاق قرار دهید، این باکتری ها دوباره به فعالیت ادامه می دهند و می توانند باعث ایجاد اسهال و استفراغ در فرد شوند. ( توجه کنید برنج های نیمه آماده منظور است )
 آیا می دانستید برخی غذاهای خاص هستند که با قرار گرفتن در مایکروفر برای گرم شدن ممکن است سمی شوند؟ در این مقاله می خواهیم این غذاها را به شما معرفی کنیم.

سالها پیش بود که مایکروفر به آشپزخانه ها معرفی شد و خیلی زود به خاطر قابلیتش در گرم کردن سریع غذاها خیلی ها را به خود وابسته کرد. نسل جدید شاید حتی تصورش را هم نتواند بکند که بدون مایکروفر می توان هات چاکلت یا پاپ کورن درست کرد. با این حال هنوز بسیاری از ما به شکل اشتباهی از مایکروفر استفاده می کنیم. بله این را می دانیم که نباید داخل مایکروفر فویل آلومینیوم، ظروف فلزی یا پلاستیک قرار دهیم اما به همین اندازه گرم کردن بعضی غذاهای خاص هم با این وسیله می تواند خطرناک باشد.

برای شروع، مایکروفر نمی تواند غذا را به صورت مساوی و یکسان بپزد که این یعنی برخی باکتری های موجود در غذا می توانند زنده بمانند. مایکروفر می تواند به صورت مستقیم به تولید برخی سموم سرطان زا کمک کند. برای اینکه خطر آسیب این وسیله به غذاها را کاهش دهید بهتر است این شش غذا را هرگز در آن گرم نکنید.

1- تخم مرغ آب پز: چه با پوست چه بدون پوست، وقتی یک تخم مرغ آب پز داخل مایکروفر گذاشته می شود، رطوبت درونش باعث ایجاد بخار آب بیش از حدی می شود، درست مانند یک زودپز، تا نقطه ای که ممکن است تخم مرغ منفجر شود، ممکن است بدترش هم پیش بیاید و وقتی از مایکروفر در میاوریدش در دستانتان یا بشقابتان منفجر شود. برای جلوگیری از این اتفاقات قبل از گرم کردن تخم مرغ برای اینکه تبدیل به یک بمب نشود آن را قطعه قطعه کنید و یا بهتر اصلا داخل مایکروفر گرمش نکنید.

2- شیر سینه مادر: بسیاری از تازه مادرها شیر خود را برای استفاده های بعدی منجمد و ذخیره می کنند. این روش تا زمانی که شیر داخل مایکروفر گرم نشود خوب است. درست همانطور که مایکروفر یک بشقاب غذا را نمی تواند یکسان گرم کند در مورد یک بطری شیر مادر نیز چنین قدرتی را ندارد در عوض نقاط داغی را ایجاد می کند که می تواند به شدت باعث سوختگی دهان و گلو نوزاد شود. همچنین گرم کردن شیر در بطری پلاستیکی امکان سرطان زا کردن آن را نیز به وجود می آورد. توصیه می شود شیر مادر یا هر نوع شیر دیگری را در قابلمه و ظروف مخصوص روی حرارت گرم کنید.

3- گوشت های فرآوری شده: 
گوشت های فرآوری شده حاوی مواد شیمیایی و نگهدارنده هستند که به طول عمر و ماندگاریشان کمک می کند. متاسفانه مایکروفر کردن آنها باعث می شود این ترکیبات برای سلامتتان بدتر هم بشوند. گرم کردن گوشت های فرآوری شده با تشعشعات مایکروفر به شکل گیری اکسیداسیون کلسترول کمک می کند، مشخص شده است که این ماده از کلسترول خالص بیشتر به شریان ها آسیب می رساند. اکسیداسیون کلسترول همچنین مستقیما به بیماری عروق کرونر قلب مرتبط است. در مقایسه با دیگر روش های گرم کردن مایکروفر بیشتر از همه باعث ایجاد ترکیبات اکسیداسیون کلسترول در گوشت های فرآوری شده می شود.

4- برنج: برنج، واقعا؟ مایکروفر کردن برنج به سادگی می تواند باعث مسمومیت غذایی شود. برنج نپخته حاوی هاگ هایی از باکتری است که می توانند در فرآیند گرم شدن زنده بمانند. همین که برنج را از مایکروفر بیرون بیاورید و در دمای اتاق قرار دهید، این باکتری ها دوباره به فعالیت ادامه می دهند و می توانند باعث ایجاد اسهال و استفراغ در فرد شوند. ( توجه کنید برنج های نیمه آماده منظور است )

5- مرغ: تمام ماکیان از جمله مرغ، حاوی سالمونلا هستند. بنابراین ضروری است که گوشت آن را کاملا بپزید تا این باکتری ها از بین بروند. از آنجا که مایکروفر نمی تواند به صورت کلی و برابر همه غذا را بپزد ممکن است در پایان پخت مرغ با مایکروفر تعدادی از باکتری های سالمونلا زنده بمانند. دیگر اینکه مرغ تراکم پروتئین بالایی دارد و بسیار مهم است که پروتئین ها در دمایی یکسان بشکنند. وقتی برخی از پروتئین ها کند تر یا سریعتر از دیگر انواع خود شکسته می شوند ممکن است دچار ناراحتی معده شوید.

6- سبزیجات سبز برگ: اگر می خواهید کلم، کرفس یا اسفناج خود را برای مصرف بعدی کنار بگذارید، بهتر است دور بیندازیدشان تا بخواهید با مایکروفر گرمشان کنید. به دلیل تمرکز بالای نیترات در سبزیجات برگدار وقتی گرم می شوند ممکن است سمی شوند. به دلیل گرم شدن با مایکروفر، نیترات هایی که به صورت طبیعی شکل گرفته اند تبدیل به نیتروسامین می شوند که سرطان زا هستند. همین شرایط برای چغندر و شلغم که آنها هم سرشار از نیترات هستند صادق است.

منبع: دکتر کرمانی

http://www.asriran.com/fa/news/508114


museum90

تاثیر ماست در کاهش استرس و اضطراب

به گفته محققان، باکتری های خوب روده می توانند به روند هضم کمک کرده و عملکرد اکوسیستم طبیعی بدن را حفظ کنند و حتی ممکن است به کاهش وزن هم کمک کنند. اما باکتری های بد و مضر، موجب ناراحتی در روده و معده شده و حتی ممکن است عامل بیماری باشند.
طبق یافته محققان، مصرف ماست موجب تسکین اختلال اضطراب شده و با استرس مقابله می کند.

محققان دانشگاه میزوری عنوان می کنند که پروبیوتیک متشکل از باکتری های زنده و مفید به معنای بهبود سلامت گوارش است که می تواند موجب کاهش اضطراب و رفتار مرتبط با استرس شود.

محققان با مطالعه بر روی گورخرماهی (زبرافیش) دریافتند این گونه ماهی بعد از مصرف باکتری های متداول یافت شده در ماست و پروبیوتیک موسوم به Lactobacillus plantarum بهتر نسبت به عوامل استرس زا واکنش نشان دادند.

معمولا ماهی های پراسترس زمان بیشتری را در ته مخزن آب می گذرانند، اما زبرافیش های که پروبیوتیک مصرف کرده بودند بعد از قرارگیری در معرض عوامل استرس زا، زمان بیشتری را در نزدیکی منطقه بالای مخزن آب می گذراندند.

به گفته الیزابت برایدا، سرپرست تیم تحقیق، «عوامل استرس زا وارد شده از الگوهای زیست محیطی متداول نظیر تغییر دما هستند از اینرو این تست می تواند در مورد انسان ها هم کارآمد باشد.»

این نتایج نشان می دهد باکتری های موردنظر در روده می توانند شیوه جایگزین مناسبی برای درمان باشند.

به گفته محققان، باکتری های خوب روده می توانند به روند هضم کمک کرده و عملکرد اکوسیستم طبیعی بدن را حفظ کنند و حتی ممکن است به کاهش وزن هم کمک کنند. اما باکتری های بد و مضر، موجب ناراحتی در روده و معده شده و حتی ممکن است عامل بیماری باشند.

منبع: مهر

http://www.asriran.com/fa/news/508090


museum90

هورمون ورزش و تاثیر آن بر چربی سوزی

تغذیه‌‌ی شما یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند در تعیین بافت درست یا نادرست، مؤثر باشد. بدن شما با خوردن غذاهای التهاب برانگیز مانند شکر یا فروکتوز، دانه‌ها، کربوهیدرات‌های بسیار خالص، چربی‌های ترانس و غذاهای فرآوری شده، سیتوکین‌های التهابی جمع‌آوری خواهد کرد.
هر چند تغذیه، بیشترین تأثیر را روی وزن دارد اما ورزش، بخش مهمی از این مجموعه را تشکیل می‌دهد و اهرم نهایی برای بهترین وضعیت سلامتی و تندرستی است.
 
ورزش به شیوه‌های گوناگون بر بیولوژی‌تان اثر می‌گذارد و واقعاً نمی‌توان فواید ورزش کردن را با چیز دیگری جایگزین کرد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد هنگام ورزش، هورمون چربی سوزی ترشح می‌شود که نقش بسیار مهمی در وزن و سلامتی دارد.

این هورمون که ایریسین (aka, FNDC5) نام دارد، به بدن‌تان کمک می‌کند تا چربی‌های اضافی را سوزانده و مانع انباشت آن شود. به گزارش Epoch Times: «ایریسین با تقویت فعالیت ژن‌ها و یک پروتئین که در تبدیل سلول‌های چربی سفید به سلول‌های چربی قهوه‌ای مهم هستند، نقش با ارزشی ایفا می‌کند.

همچنین ایریسین به میزان قابل توجهی، مقدار انرژی مصرف شده توسط این سلول‌ها را افزایش داده و به همین علت، در چربی سوزی مهم است.» آزمایشات نشان داده‌اند، ایریسین می‌تواند ۲۰ تا ۶۰ درصد از تشکیل سلول‌های چربی ممانعت کند.  بدن به طور طبیعی، مقدار بسیار کمی ایریسین تولید می‌کند و ورزش، رمز افزایش تولید این هورمون است.

ایریسین، عملکرد قلب را هم بهبود می‌بخشد

ایریسین، که به‌ عنوان مایوکین (myokine) هم طبقه‌بندی می‌شود (مایوکین یعنی سیتوکین یا ماده‌ی شیمیایی پیام رسانی که توسط عضله تولید می‌شود)، فواید زیادی برای سلامتی دارد، مانند:

با جلوگیری از انباشتگی سلول‌های التهابی، ایجاد پلاک سرخرگی را کاهش می‌دهد و بنابراین ریسک تصلب شرایین را کم می‌کند.

        افزایش سرعت متابولیسم و صرف انرژی در میوکاردیوم (ضخیم‌ترین لایه‌ی عضله‌ی قلب).
        افزایش زیست زایی میتوکندریایی.
        افزایش طول تلومر در سلول‌ها. طول و سلامت تلومر در انسان‌ها در بیماری، آسیب پذیری در برابر بیماری و سالخوردگی نقش دارد.
        تلومرهای کوتاه، در بسیاری از بیماری‌ها ریسک فاکتور محسوب می‌شوند. مانند ضعف عملکرد سیستم ایمنی، دیابت، بیماری‌های تباهی سلسه‌‌ی اعصاب، ضایعات آترواسکلروتیک و آسیب دی ان ای.
        ایریسین، تشخیص اختلا غدد درون ریز را راحت‌تر می‌کند.


ایریسین به عنوان علامتی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک در دختران نوجوان، کاربرد دارد. به همین دلیل به پزشکان این امکان را می‌دهد تا این بیماری را زودتر و راحت‌تر تشخیص داده و در نتیجه زودتر درمان را شروع کنند. سندرم تخمدان پلی کیستیک، شایع‌ترین اختلال غدد درون ریز و بیماری‌های متابولیک در زنان در سن باروری است. این اختلال‌ها، نتیجه‌ی یک مشکل متابولیسمی بسیار بزرگ‌تر هستند. معیار رایج برای تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک شامل:

        عدم تخمک‌گذاری کامل یا تقریبا کامل
        افزایش تولید اندروژن (هورمون مردانه)، موی صورت یا آکنه
        چاقی
        ازدیاد انسولین یا Hyperinsulinemia (مقاومت انسولینی همراه با افزایش میزان انسولین خون)


هر مشکل هورمونی که در تخمک گزاری نرمال اختلال ایجاد کند، منجر به مشکلی می‌شود که به آن تخمدان پلی کیستیک می‌گویند که بدون توجه به دلیل آن، مقادیر زیادی اندروژن تولید خواهد کرد و برعکس، افزایش تولید اندروژن هم موجب اختلال در تخمک گذاری می‌شود. شواهد نشان می‌دهد چاقی در افزایش اندروژن دخیل است؛ زنان چاق، اندروژن زیادی تولید می‌کنند حتی اگر هیچ اختلال پنهانی در غدد فوق کلیوی نداشته باشند.

فواید چربی قهوه‌ای

بهتر است برگردیم به هدف اصلی این مقاله؛ ایریسین، نقش مهمی در کاهش وزن با ورزش دارد. همانطور که گفته شد، یک بخش اصلی این مزیت، به دلیل توانایی ایریسین برای تبدیل سلول‌های چربی سفید به سلول‌های چربی قهوه‌ای می‌باشد. چربی قهوه‌ای، بیشتر انرژی تولید می‌کند تا اینکه در بدن انباشته شود.

محققان بر اساس الگوهای جانوری، تخمین می‌زنند که فقط ۵۰ گرم چربی قهوه‌ای می‌تواند حدود ۲۰ درصد از کالری دریافتی روزانه‌تان را بسوزاند، پس تأثیر داشتن چربی قهوه‌ای بیشتر اکنون برای‌تان روشن شده است. پژوهش‌ها نشان داده که گروه خاصی از افراد نسبت به بقیه، چربی قهوه‌ای بیشتری دارند و ارتباط مستقیم بین فعالیت چربی قهوه‌ای و میزان سوخت و ساز بدن وجود دارد. مثلاَ:

        افراد لاغر اندام نسبت به افراد چاق، چربی قهوه‌ای بیشتری دارند.
        افراد جوان‌تر نسبت به افراد سنین بالاتر، چربی قهوه‌ای بیشتری دارند.
        افرادی که میزان قند خون‌شان طبیعی است، نسبت به آن‌هایی که قند خون‌شان بالاست، چربی قهوه‌ای بیشتری دارند.
        چربی قهوه‌ای، بسیار شبیه عضله است


نوزاد انسان، منبع خوبی از چربی قهوه‌ای در بدنش دارد تا گرم بماند، اما در بزرگسالی، بیشتر این چربی خوب را از دست می‌دهد. چربی قهوه‌ای، به طور خاص در ناحیه‌ی گردن، اطراف سلول‌های خونی (که به گرم نگه داشتن خون کمک می‌کند) و تیله مانند در چربی سفید در درون بافت چربی وجود دارد. شما می‌توانید ذخیره‌ی چربی قهوه‌ای‌تان را افزایش دهید. چربی قهوه‌ای به غیر از ورزش به واسطه‌ی سرما درمانی (cryotherapy) یعنی در معرض دمای پایین بودن، مانند وان یخ یا دوش آب سرد، تولید می‌شود.

جالب است بدانید، چربی قهوه‌ای، خیلی شبیه عضله است که همین توجیه کننده‌ی توانایی چربی سوزی آن می‌باشد. بنابراین سلول‌های چربی سفید و سلول‌های چربی قهوه‌ای، منشاء بسیار متفاوتی دارند. چربی قهوه‌ای بسیار شبیه عضله است. همانطور که گفته شد، ایریسین نوعی مایوکین یا ماده‌‌ی شیمیایی پیام‌رسان که از عضله مشتق شده یا پروتئین است. مایوکین‌ها فوق‌العاده ضدالتهابی هستند و تحقیقات نشان می‌دهد، مایوکین‌ها می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با سندرم متابولیک و سرطان ایفا کنند. مایوکین‌ها می‌توانند:

        مقاومت انسولینی را افزایش دهند.
        استفاده از گلوکز در درون عضلات را افزایش دهند.
        آزادسازی چربی را افزایش داده و بدون دریافت کالری، مانع تجمع چربی در بدن شوند.
        مانع  تولید و تأثیر سیتوکین‌های التهابی تولید شده توسط چربی بدن می‌شوند.


تغذیه‌‌ی شما یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی است که می‌تواند در تعیین بافت درست یا نادرست، مؤثر باشد. بدن شما با خوردن غذاهای التهاب برانگیز مانند شکر یا فروکتوز، دانه‌ها، کربوهیدرات‌های بسیار خالص، چربی‌های ترانس و غذاهای فرآوری شده، سیتوکین‌های التهابی جمع‌آوری خواهد کرد.

شما نمی‌توانید اثر تغذیه‌ی بد و نادرست را به راحتی با ورزش از بین ببرید. هیچ مدل یا میزانی از ورزش نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی مایوکین تولید کند تا با سیتوکین‌های التهابی تولید شده توسط تغذیه‌‌ی ناسالم مقابله نماید.

روش افزایش مایوکین

ورزش، همراه با تغذیه‌ی سالم و چربی سوز، یکی از مؤثرترین راه‌های افزایش مایوکین است. تمرینات قدرتی با شدت بالا که به عنوان SuperSlow weight lifting نیز شهرت دارند، یکی از بهترین شیوه‌های افزایش مایوکین‌ها هستند. تمرینات متناوب با شدت بالا هم می‌توانند مفید باشند اما تمرینات قدرتی SuperSlow، برای افزایش مایوکین‌ها، مؤثرترند. هر دو نوع تمرین باعت افزایش هورمون رشد در انسان شده که هورمون قوی دیگری در تعیین سلامت و جوانی می‌باشد.

تمرینات قدرتی با شدت بالا به غیر از اینکه تمام امتیازات تمرینات متناوب با شدت بالا را به شما می‌رسانند، میزان شدید و سریعی از خستگی عضلانی را هم تأمین می‌نمایند. خستگی عضلانی، تولید بافت قابل انقباض را بیشتر کرده و تمام مؤلفه‌های متابولیکی را هم تقویت می‌کنند؛ مانند مایوکین‌های بیشتر.

واضح است که ورزش، استراتژی پیروز در این نبرد است و اگر شما به دنبال کاهش وزن یا تقویت سلامت عمومی‌تان هستید، یادتان باشد نمی‌توانید بدون تغذیه‌ی درست و فقط با ورزش به هدف‌تان برسید. کلید طلایی، حذف چربی‌های بد از تغذیه‌تان است. زمان خوردن هم عامل مهم دیگری است.
 
اگر درگیر چالش کاهش وزن هستید یا مقاومت انسولینی یا مقاومت لپتین دارید، حتماً روزه‌ی متناوب را در پیش بگیرید. استفاده از چربی‌های سالم در رژیم غذایی، موجب تقویت متابولیسم شده و به بدن‌تان اجازه می‌دهد به چربی به عنوان سوخت، دسترسی پیدا کند.
منبع: علم ورزش
http://www.asriran.com/fa/news/508082

راه سلامت شصت و چهار


با انجام ورزش و رعایت تدابیری خاص می توان به سلامت مفاصل به خصوص زانوها کمک کرد و با تقویت عضلات اطراف زانو از درد و ضعف این مفصل کاست. همچنین زمان انجام ورزش های پرخطر یا فعالیت‌هایی که فشار زیادی بر زانو وارد می‌آورند از زانوبندهای استاندارد استفاده کنید.
 یک متخصص طب سنتی، با بیان نکاتی درباره عضلات و مفاصل گفت: نکته طلایی در حفظ سلامت زانوها این است که برای مدت طولانی زانوها را بیحرکت نگذارید و دائم وضعیت آنها را تغییر دهید.

دکتر محمد علی زارعیان، در گفتگو با سلامت آنلاین افزود: با انجام ورزش و رعایت تدابیری خاص می توان به سلامت مفاصل به خصوص زانوها کمک کرد و با تقویت عضلات اطراف زانو از درد و ضعف این مفصل کاست. همچنین زمان انجام ورزش های پرخطر یا فعالیت‌هایی که فشار زیادی بر زانو وارد می‌آورند از زانوبندهای استاندارد استفاده کنید.

وی با اشاره به اینکه افزایش وزن یکی از عوامل آسیب به زانوست گفت: هر کیلوگرم کاهش وزن ۴ کیلوگرم بار اضافی را از روی زانو بر می‌دارد و یکی از روش های مفید برای حفظ سلامت زانوها نگهداشتن وزن در محدوده طبیعی است.

دکتر زارعیان با تاکید بر اینکه ورزش های خوب برای زانو، ورزش هایی هستند که باعث ایجاد سایش در زانوها نشوند بیان کرد: پیاده روی ملایم، دوچرخه سواری، شنا کردن و ورزش های کششی قدرتی از جمله بهترین ورزش ها برای زانوها محسوب می‌شوند.

این متخصص تصریح کرد: گرچه انجام ورزش های کششی به صورت روزانه لااقل سه بار در هفته، از راه های مفید در تقویت عضلات اطراف زانوهاست ولی انجام این کار قبل از گرم کردن عضلات، احتمال آسیب به زانوها را افزایش می دهد. به همین دلیل ضروری است که قبل از انجام حرکات کششی با یک پیاده روی ملایم ۱۰ دقیقه ای مفاصل، لیگامان‌ها و تاندون‌ها را نرم کنید و سپس به حرکات کششی بپردازید.

وی افزود: تقویت عضلات شکم و کمر و لگن با حفظ توازن افراد در زمان فعالیت بدنی نیز مانع آسیب رسیدن به زانوها می شود.

زارعیان با اشاره به این‌که پیلاتس (ورزشی برای انعطاف و تقویت اعضای بدن و ذهن) و یوگا انتخاب های خوبی برای تقویت این عضلات هستند گفت: البته افراط در این ورزش ها و عدم توجه به تفاوت های مزاجی در زمان انجام این ورزش ها خود عاملی بر بروز ضعف و آسیب در عضلات و مفاصل به شمار می‌رود. به عنوان مثال بیماران خشک‌مزاج اگر در ورزش هایی مثل پیلاتس افراط کنند، دچار دردهای عضلانی اسکلتی می شوند.

او همچنین اضافه کرد: اگر بعد از ورزش بیش از ۴۸ ساعت درگیر دردهای عضلانی یا مفصلی شدید، باید بدانید که در زمان ورزش به عضلات و مفاصلتان فشار بیش از حد وارد کرده اید و در صورت ادامه چنین روندی آسیب جبران ناپذیر زانوها دور از انتظار نیست. در نتیجه اگر از مشکلات زانو رنج می برید از حرکات سریع و تکرارشونده در هنگام ورزش اجتناب کنید. علاوه بر این، موقع حمل بار باید توجه بیشتری به مفاصل خود داشته باشید و وقتی که وسیله ای را بلند می کنید آن ها را بین دو دست طوری بگیرید که عضلات ساعد و بازوهایتان با جسم درگیر شوند و به مفاصل کمتر فشار وارد آید.

این عضو انجمن طب سنتی تاکید کرد: افرادی که دچار ضعف یا بیماری در مفاصل هستند، بهتر است از نان سبوس دار استفاده کنند و برای رفع عوارض نان سبوس دار همراه آن خوراکی های کمی چرب یا شیرین یا شیر بخورند و از مصرف مواد غذایی شور، تند و تخمیر شده خودداری کنند. علاوه بر این، باید دانست علی رغم تبلیغات فراوان درباره استفاده از سویق (مشابه قاووت در انواع مختلف)، سالمندان، سردمزاجان و افرادی که از درد مفاصل، کمر و نفخ رنج می برند از خوردن سویق متضرر می شوند و باید از مصرف آن اجتناب کنند.

http://www.asriran.com/fa/news/508117


museum90

درباره عطسه و سرفه چه می‌دانیم؟

طی یک حرکت انفجاری، مخاط و آب دهان به شکل قطرات ریزی به بیرون پرتاب و در ساختاری ابرمانند در هوا معلق می‌شوند.
«تماس نداشتن با فرد بیمار، شستن و ضد عفونی کردن دست‌ها، استفاده از ماسک، استفاده نکردن از وسایل مشترک و... کافی نیست و در نهایت می‌بینیم که وقتی یک بیماری مسری شایع می‌شود، بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. اینجاست که راه‌های سرایت بیماری و چگونگی عملکرد دقیق عامل بیماری‌زا در هر یک از این راه‌ها اهمیت می‌یابد. شناخت دقیق‌تر این مسائل کمک می‌کند تا بتوانیم راه‌های موثرتری برای کنترل هریک از بیماری‌ها پیدا کنیم.»

مجله همشهری دانستنیها نوشت: «بیماری‌های وحشتناکی مانند «سارس»، «ابولا» انواع «آنفولانزا» و حتی همین سرماخوردگی‌های معمولی، همه بیماری‌های مسری‌ای هستند که می‌توانند برای ما مشکلاتی کوچک - در حد چند روز استراحت در منزل - یا بزرگ و حتی مرگ ایجاد کنند. معمولاً وقتی با یک بیماری مسری مواجه می‌شویم، توصیه‌هایی عمومی وجود دارد که همه باید آن را رعایت کنند: تماس نداشتن با فرد بیمار، شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها، استفاده از ماسک، استفاده نکردن از وسایل مشترک و... اما این‌ها کافی نیست و در نهایت می‌بینیم که وقتی یک بیماری مسری شایع می‌شود، بسیاری از افراد به آن مبتلا می‌شوند. اینجاست که راه‌های سرایت بیماری و چگونگی عملکرد دقیق عامل بیماری‌زا در هر یک از این راه‌ها اهمیت می‌یابد. شناخت دقیق‌تر این مسائل کمک می‌کند تا بتوانیم راه‌های موثرتری برای کنترل هر یک از بیماری‌ها پیدا کنیم.

«لیدیا بوروایبا» (Lydia Bourouiba) ریاضیدانی است که با استفاده از فیلمبرداری با دوربین‌های سرعت بالا - دوربین‌هایی که در یک ثانیه هزاران تصویر ضبط می‌کنند - روی ساختار عطسه و سرفه مطالعه می‌کند تا بفهمد بیماری‌ها چطور از این راه در بین مردم پخش می‌شوند. او و تیمش در دانشگاه «MIT» لحظات عطسه‌ کردن و اتفاقات پس از آن را با یک یا دو دوربین ضبط می‌کنند (با استفاده از پر یا هر چیزی شبیه به آن می‌شود به راحتی یک عطسه خلق کرد)، سپس این فیلم‌ها را با سرعت آهسته مرور می‌کنند تا از اتفاقاتی که بلافاصله پس از عطسه رخ می‌دهد، سردربیاورند.

آن چه در ویدئوها می‌توان دید این است که طی یک حرکت انفجاری، مخاط و آب دهان به شکل قطرات ریزی به بیرون پرتاب و در ساختاری ابرمانند در هوا معلق می‌شوند. این فیلم‌ها آن‌ قدر دقیق هستند که تیم تحقیقاتی به راحتی از روی آنها می‌توانند مواردی مثل قُطر یا سرعت قطره‌ها را اندازه‌گیری کنند؛ اطلاعاتی که مشخص می‌کند این ذرات چطور ویروس‌ها و دیگر عوامل بیماری‌زا را در محیط پخش می‌کنند و به میزبان بعدی می‌رسانند. بررسی‌های این تیم نشان می‌دهد که ذرات عطسه و سرفه آن‌ قدر سریع حرکت می‌کنند که در بیشتر مواقع می‌توانند طول یک اتاق را کامل بپیمایند. این قطرات حتی می‌توانند به سمت بالا هم حرکت کرده و به پخش‌های تهویه‌ هوا برسند. این مشاهدات، تیم را به این نتیجه رسانده است که میکروب‌های موجود در این ذرات در محدوده‌ وسیع‌تری نسبت به آنچه تئوری‌های فعلی می‌گویند، منتشر می‌شوند.

آنچه در این تحقیقات انجام شده، در واقع سنگ بنایی است برای ورود فیزیک و ریاضیات به حوزه بهداشت عوممی و همه‌گیرشناسی (epidemiology). در واقع در این پژوهش با استفاده از قوانین فیزیک و ریاضی راهکارهایی پیشنهاد شده تا از شیوع بیماری‌ها جلوگیری شود؛ راهکارهایی بر پایه‌ علم که در آزمایشگاه تست شده‌اند. بر اساس نتایج این پژوهش می‌توان میزان ریسک آلودگی در اطراف فرد مبتلا را دقیق‌تر محاسبه و ابزارهایی را بهینه کرد تا کارکنان بیمارستان‌ها در برابر انواع میکروب‌ها مصون بمانند و چگونگی پخش بیماری در بین عموم را بهتر پیش‌بینی کرد.

بانوی عطسه‌ها!

وقتی بوروایبا از سال ۲۰۰۸ (۱۳۸۷) دکترای خود را در زمینه‌ دینامیک سیالات گرفت، برای یک دوره پسادکترا در حوزه ریاضیات همه‌گیرشناسی، راهی «دانشگاه یورک» در تورنتوی کانادا شد. در همین دوره بود که کم‌کم توجهش به عطسه و سرفه جلب شد.

این دو پدیده راه‌های اصلی گسترش بیماری‌های تنفسی هستند ولی دقیقاً چطور این اتفاق می‌افتد؟ مطالعات همه‌گیرشناسی به این پرسش و پرسش‌های دیگری شبیه به آن پاسخ می‌دهد. در این علم با توجه به میزان جابه‌جایی و فعالیت افراد در زمانی که آلوده شده‌اند، چگونگی انتقال بیماری پیش‌بینی می‌شود. برای مثال متخصصان این علم بررسی می‌کنند که آیا بیماری از طریق تماس افراد - مثلاً دست دادن - با یکدیگر منتقل می‌شود یا با آلوده شدن سطوح عمومی مثل دستگیره‌ی در؟ آیا قطرات بزرگ‌تر که هنگام صحبت کردن از دهان فرد خارج می‌شوند، دلیل انتقال آلودگی هستند یا ذرت بسیار ریزی که همراه با بازدم بیرون می‌آیند و مدت بیشتری در هوا معلق می‌مانند یا ترکیبی از هر دوی این‌ها؟

بر اساس این مطالعات برای مثال معلوم شده که بیماری «سرخک» معمولا توسط ذرات معلق در هوا منتشر می‌شود اما راه اصلی انتشار ابولا تماس مستقیم با ترشحات بدن فرد آلوده است. البته هنوز موارد مبهم زیادی در مورد عوامل بیماری‌زا وجود دارد که باعث می‌شود متولیان سلامت عمومی نتوانند جلوی شیوع بیماری‌ها را بگیرند یا برای بیماری‌های آینده آمادگی لازم را داشته باشند. مثلاً در مورد ویروس سارس (SARS) تصور این بود که از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود اما طی شیوع بیماری در سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) مدارکی به دست آمد که نشان می‌داد این ویروس از راه هوا هم منتقل می‌شود. در حال حاضر عده‌ای از پژوهشگران معتقدند که احتمال دارد ابولا هم امکان انتقال از طریق هوا را داشته باشد. بوروایبا در طی دوران پسادکترا به این نتیجه رسید که این ابهامات می‌تواند با داشتن اطلاعات بیشتر در مورد جنبه‌های فیزیکی پدیده‌های عطسه و سرفه کاهش پیدا کند؛ اطلاعاتی که در مدل‌های مرسوم و معمول انتشار بیماری در نظر گرفته نمی‌شود.

تا سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹) بوروایبا تنها فرصت مطالعه‌ تئوری این موضوع را داشت اما یک دوره‌ پسادکترای دیگر در دانشگاه «MIT» این امکان را به او داد تا این موضوع را در آزمایش‌های عملی دنبال کند و داده‌های واقعی را در این زمینه جمع‌آوری و بررسی کند. حالا او می‌توانست با کمک دوربین‌های فیلمبرداری سرعت بالای مطالعاتش را در دنیای واقعی ادامه دهد.

عطسه‌ها زیر ذره‌بین

یکی از چیزهایی که بوروایبا در طول تحقیقاتش به دنبال فهمیدن آن بود ابعاد قطره‌ها و نوع توزیع قطره‌ها با اندازه‌های مختلف در میان توده‌ پرتاب‌ شده از دهان بود. زیرا اندازه‌ هر ذره بر مقدار میکروبی که با خود حمل می‌کند و مسافتی که می‌تواند حرکت کند، تأثیر می‌گذارد.

در اولین سری آزمایش‌ها که نتایج آن در سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) منتشر شد، بوروایبا قطرات اسپری‌ شده را به صورت مجموعه‌ای واحد در نظر گرفت. او در همه‌ جای پردیس MIT آگهی‌هایی پخش کرد تا بتواند داوطلبانی برای آزمایش‌هایش پیدا کند. در این سری آزمایش‌ها، از عطسه و سرفه‌ ۱۰ انسان سالم فیلم تهیه شد. بررسی فیلم‌ها معلوم کرد که قطرات وقتی از دهان به بیرون پرتاب می‌شوند، به شکل توده‌ای ابرمانند و آشفته در فضا شناور می‌شوند. ابرقطره‌ها از شخص دور می‌شود و همچنان که جلو می‌رود به تدریج بزرگ‌تر می‌شود و سرعت آن کاهش می‌یابد.

شواهد تصویری به دست آمده با تئوری‌های موجود در مورد عطسه و سرفه در تضاد بود. این تئوری‌ها می‌گفتند که قطره‌های بزرگ‌تر یکی دو متر جلوتر از شخص سقوط می‌کنند و روی زمین می‌افتند و تنها قطره‌های ریزتر به صورت معلق در هوا باقی می‌مانند. بوروایبا با قرار دادن شواهد به دست آمده از ویدئوها در مدل‌های ریاضی‌اش به این نتیجه رسید که به دلیل شرایط دینامیکی ابر حاصل از عطسه و سرفه بسیاری از قطره‌های بزرگ در عطسه تا هشت متر و در سرفه تا شش متر هم - بسته به شرایط محیط - می‌توانند جلو بروند؛ همچنین این قطرات تا حدود ۱۰ دقیقه در هوا معلق می‌مانند. پس با این حساب اگر فرد بیمار در یک اتاق نسبتاً بزرگ هم باشد و فرد سالم در سر دیگر اتاق ایستاده باشد، احتمال این که قطره‌ها به او برسند، زیاد است.

در قدم بعدی بوروایبا بر وضعیت دهان تمرکز کرد. بر اساس فیلم‌های تهیه شده، مایع ابتدا به صورت ورقه‌ورقه از دهان خارج می‌شود، سپس جریان هوا باعث می‌شود در این ورقه‌ها حفره ایجاد و تبدیل به حلقه‌هایی از مایع شوند. حلقه‌ها می‌شکنند، دانه‌های ریزی درست می‌شوند، کشیده می‌شوند و در نهایت از رشته‌ مایع جدا می‌شوند. محصول نهایی این اتفاقات قطره‌هایی جدا از هم در توده‌ ابر است.

این نتایج برای بوروایبا غیر منتظره بود زیرا تا پیش از آن بیشتر دانشمندان این عرصه معتقد بودند که مایع به شکل توده‌ قطرات از دهان خارج می‌شود و این قطره در داخل دهان است که شکل می‌گیرد اما نتایج این مشاهده‌ها مشخص کرد که شکل‌گیری قطرات در خارج از دهان اتفاق می‌افتد و این یعنی که ویژگی‌های فیزیکی قطرات، تحت تأثیر شرایط محیطی مثل دما و فشار است. به این ترتیب شاید بتوان گفت که چرا بعضی بیماری‌ها در دوره‌های خاصی از سال شیوع بیشتری پیدا می‌کند، زیرا ممکن است در آن فصل از سال شرایط محیطی برای درست شدن قطره‌های مناسب‌تر و در نتیجه‌ آن گسترش و بقای این میکروب‌های خاص مساعدتر باشد.

در حال حاضر تحقیقات بوروایبا گسترش پیدا کرده و از اندازه‌گیری ابعاد قطره‌ها فراتر رفته است. قطرات بسته به عوامل مختلف، فاصله‌های متفاوتی را می‌توانند طی کند و بوروایبا به دنبال این است که نشان دهد قطره‌ها در یک عطسه یا سرفه‌ واقعی، دقیقاً تا کجا جلو می‌روند.

قدم‌های بعدی

بوروایبا و تیمش منتظر آماده شدن آزمایشگاه جدیدشان هستند. در این آزمایشگاه محیط طوری طراحی شده است که آنها بتوانند علاوه بر افراد سالم، روی بیمارهای سرما خورده یا مبتلا به آنفولانزا هم کار کنند. در این مرحله، یک میکروب‌شناس هم به گروه اضافه می‌شود تا در برآورد مقدار میکروب موجود در هر قطره و مدت زمانی که این میکروب‌ها در محیط زنده می‌مانند، به آنها کمک کند. علاوه‌ بر این در این آزمایشگاه امکاناتی برای کنترل شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و جریان هوا هم وجود دارد که به تیم تحقیقاتی کمک می‌کند بتواند شرایط محیط‌های مختلف - مانند بیمارستان، هواپیما و ... - را شبیه‌سازی کنند.

هدف نهایی در این پروژه گردآوری و جا دادن اطلاعات به دست آمده در یک مدل ریاضی است. این مدل باید توسط پخش‌های مسئول سلامت عمومی قابل استفاده باشد و به آنها کمک کند تا بتوانند شیوه‌های اصلی شیوع یک بیماری ویروسی و راهکارهای کم کردن احتمال پخش آن را شناسایی کنند. برای مثال، این مدل عنوان می‌کند که بیشترین ریسک آلوده شدن به یک بیماری خاص، از راه هوا است یا سطوح آلوده، یا این که جریان هوا یا دما را چطور باید تغییر داد تا احتمال انتقال این بیماری در یک بیمارستان به کمترین میزان برسد؟ این مدل می‌تواند تشخیص بدهد که کدام‌ یک از بیماران ممکن است بیشتر از بقیه، عامل بیماری‌زا را انتشار بدهند تا در صورت لزوم این افراد به قرنطینه منتقل شوند. همچنین زمانی که یک بیماری جدید شایع می‌شود و هنوز معلوم نیست راه انتقال آن از چه طریقی است، مدل می‌تواند مکان‌های پر خطر مثل هواپیما را شناسایی کند تا مردم از حضور در آن خودداری کنند. علاوه بر این، اگر برای اولین بار بیماری جدیدی شناسایی شود، با دادن اطلاعات مربوط به عامل بیماری‌زا، مدل می‌تواند میزان ریسک شیوع آن را ارزیابی کند.

البته بعضی محققان معتقد هستند که بررسی عطسه و سرفه، در بیماری‌هایی مثل آنفولانزا چندان کارساز نیست، زیرا مبتایان به این بیماری چندان سرفه نمی‌کنند و عامل بیماری‌زا بیشتر از طریق تنفس یا صحبت کردن منتقل می‌شود. بوروایبا این احتمال را رد نمی‌کند. او می‌خواهد ابتدا آزمایش‌هایی را روی این افراد انجام دهد تا بتواند تشخیص بدهد که کدامیک از این راه‌ها - تنفس، صحبت کردن، عطسه یا سرفه - در انتقال بیماری موثرتر هستند، سپس گام‌های بعدی پژوهش را با توجه به نتایج این بررسی تعیین کند.

http://www.asriran.com/fa/news/508102


museum90

موثرترین خوراکی ها برای تقویت حافظه

ماهی های روغنی مانند سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 به نام DHA هستند؛ ماده ای که بخش اعظمی از قشر خاکستری مغز ما را تشکیل می دهد و موجب ارتقای کارکردهای مغز ما می شود. استفاده از خوراکی های دارای این نوع از اسید چرب نه تنها موجب تقویت حافظه می شود بلکه هوش ما را هم افزایش می دهد.
بهره مندی از حافظه ای قوی و ذهنی هوشیار یکی از خواسته های همیشگی بشر بوده است. خواسته ای که هر چند برای محقق ساختن آن تلاش های بسیاری صورت گرفته است؛ اما تا رسیدن به شیوه ای قطعی هم چنان راه درازی باقی است. با این حال، به نظر شما با چه شیوه هایی می توان حافظه را تقویت کرد؟ آیا راهکار خانگی برای این موضوع وجود دارد؟

یکی از ساده ترین و در عین حال مؤثرترین راه ها داشتن یک حافظه قوی رعایت یک رژیم غذایی صحیح و گنجاندن برخی خوراکی ها در سبد غذایی روزانه است. راهکاری قابل دسترس و مقرون به صرفه که نتیجه ای تضمینی دارد. آنچه در اینجا می خوانید 4 مورد از بهترین، مفیدترین و مؤثرین این خوراکی ها هستند:

ماهی سالمون

ماهی های روغنی مانند سالمون سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 به نام DHA هستند؛ ماده ای که بخش اعظمی از قشر خاکستری مغز ما را تشکیل می دهد و موجب ارتقای کارکردهای مغز ما می شود. استفاده از خوراکی های دارای این نوع از اسید چرب نه تنها موجب تقویت حافظه می شود بلکه هوش ما را هم افزایش می دهد.

دانه کدو تنبل

این دانه های مغذی یکی از بهترین منابع طبیعی دارای زینک هستند که نقش به سزایی در تقویت کارکردهای شناختی نغز، توان فکر کردن و یادگیری ما ایفا می کنند. علاوه بر این، وجود منیزیم و اسیدهای چرب در این دانه خوراکی به تسریع فرایند پخش سیگنال های عصبی در بدن کمک قابل توجهی می کند.

تخم مرغ

یک ماده غذایی بی نظیر مه نه تنها برای مغز بلکه به سراسر وجود ما بهره می رساند. زرده تخم مرغ سرشار از کولین (ویتامین B4)، ویتامین A و فیبر است که به شکل شگفت انگیزی می تواند تمامی کارکردهای مغز ما را تقویت کند. کولین این توانایی را دارد که انتقال دهنده عصبی مربوط به یادگیری و حافظه را تقویت کند. علاوه بر این، وجود دیگر انواع ویتامین B در تخم مرغ و آهن از سیستم عصبی ما حمایت می کند و همین امر قوای شناختی را ما بهبود می بخشد.

شکلات تلخ

شکلات می تواند یکی از بهترین منابع برای تقویت کارکردهای مغز ما باشد؛ به شرط آنکه از نوع تلخش باشد. وجود مقادیر قابل توجهی فلانول در شکلات طبیعی و خام نقش به سزایی در بهتر شدن توان مغز دارد. علاوه بر این، کاکائو گیاهی است سرشار از آنتی اکسیدان که تأثیر به سزایی بر سلامت جسم ما از جمله مغز ایفا می کند. مجموع این شرایط موجب می شود شکلات تلخ منبعی خوب برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر باشد. علاوه بر این، وجود منیزیم، آهن و زینک در این نوع از شکلات نقش مهمی در سلامت سیستم عصبی و مغز ما بازی می کند.

منبع: شفقنا زندگی

http://www.asriran.com/fa/news/508136

راه سلامت شصت و سه


سیستم ایمنی بدن مجموعه فوق العاده ای است. باکتری های موجود در روده در حقیقت ارتشی قدرتمند برای مبارزه با عوامل مهاجم خارجی محسوب می شوند، اما قدرت این ارتش به تغذیه مناسب گره خورده است.

مصرف مواد غذایی مناسب می تواند از بیمار شدن شما پیشگیری کرده و هنگامی که بیمار شده اید نیز به بهبودی سریع‌تر منجر شود. با آغاز فصل سرما، بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند و از این رو، تقویت سیستم ایمنی بدن از اهمیت هر چه بیشتر برخودار می شود.

چگونه سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم؟

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "لیو استرانگ"، سیستم ایمنی بدن مجموعه فوق العاده ای است. باکتری های موجود در روده در حقیقت ارتشی قدرتمند برای مبارزه با عوامل مهاجم خارجی محسوب می شوند، اما قدرت این ارتش به تغذیه مناسب گره خورده است. و اگر بیمار شوید برخی مواد غذای می توانند به روند سریع‌تر بهبودی کمک کنند. در حقیقت، آنچه امروز مصرف می کنید، می تواند تعیین کند که آیا فردا بیمار می شوید یا خیر.

سیستم ایمنی بهترین خط دفاعی شما محسوب می شود

مبارزه بدن برای حفظ سلامتی از دهان آغاز می شود. بزاق دهان حاوی ضد میکروب های قدرتمندی مانند لیزوزیم، آلفا-آمیلاز و لاکتوفرین است. هر میکروبی که از این خط دفاعی عبور می کند، با اسید هیدروکلریک معده مواجه می شود. میکروب های عبوری از این خط دفاعی باید با پروتئین ها و ترکیبات شیمیایی در دستگاه گوارش که باکتری های بد را تجزیه می کنند، مواجه می شوند.

در نهایت، جمعیت باکتری های خوب بدن انسان وارد عمل می شوند. آنها از ورود باکتری های بد به جریان خون یا حضور در روده کوچک و روده بزرگ جلوگیری می کنند. این باکتری های خوب به نام پروبیوتیک شناخته می شوند.

ارتش باکتری های خوب خود را تغذیه کنید

دستگاه گوارش بیش از 70 درصد سیستم ایمنی بدن انسان را تشکیل می دهد. دستگاه گوارش منزلگاه باکتری های خوب روده محسوب می شود که با بسیاری از عوامل خارجی مهاجم مبارزه می کنند. اگر دوست دارید این باکتری ها به سود شما کار کنند باید به خوبی تغذیه شوند. مواد غذایی با تراکم مواد مغذی بالا و سرشار از فیبر باید مورد توجه قرار بگیرند. اما در مصرف مواد غذایی فرآوری شده، چربی ها و قند نباید زیاده روی کرد. بر همین اساس است که یک رژیم غذایی متعادل بهترین گزینه برای مبارزه با انواع مختلف ویروس ها و عفونت ها محسوب می شود.

به بیان دیگر، اگر رژیم غذایی شما نامناسب باشد، بیشتر مریض می شوید و هنگامی که مریض می شوید، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا خوب شوید. یک رژیم غذایی ضعیف در شرایطی که بیمار هستید، تنها موجب تشدید بیماری می شود. در مقابل، تغذیه خوب و متعادل بدن را قادر می سازد تا دفاع قدرتمندتری در برابر میکروب های مهاجم داشته باشد.

چگونه سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم؟

پروبیوتیک ها و پروبیوتیک ها

پروبیوتیک ها فرمی از فیبر نیمه قابل گوارش محسوب می شوند. شما باید روزانه حداقل دو تا سه وعده مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک ها را مصرف کنید. از جمله بهترین منابع غذایی حاوی پروبیوتیک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبزیجات: مارچوبه، سیر، کنگر فرنگی، تره فرنگی، و پیاز

کربوهیدارت ها: جو، لوبیا، جو دوسر، کینوآ، چاودار، گندم، سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

میوه ها: سیب، موز، توت ها، مرکبات، کیوی

چربی ها: دانه کتان و دانه چیا

همچنین، می توانید مصرف مکمل های پروبیوتیک را مد نظر قرار دهید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که آنها جایگزینی برای مواد غذایی واقعی که مصرف می کنید، محسوب نمی شوند. پیش از آغاز مصرف مکمل ها باید با پزشک خود مشورت کنید.

پروبیوتیک ها (خود باکتری ها) به حفظ سلامت بدن کمک می کنند و در صورت ابتلا به بیماری در تسریع روند بهبودی نقش دارند.

اگر فردی سالم هستید، روزانه یک تا دو وعده مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک مصرف کنید و اگر در تلاش برای پیشگیری یا کاهش یک مشکل پزشکی هستید، می توانید تعداد وعده ها را افزایش دهید.

از دیگر منابع سرشار از پروبیوتیک ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فرآورده های لبنی: ماست، پنیر و کفیر

سبزیجات تخمیر شده: ترشی، کلم ترش، کیمچی

سویای تخمیر شده: میسو، تمپه

موارد دیگر: سس سویا

مصرف زیاد پروبیوتیک به بدن در مبارزه با عفونت های ویروسی و باکتریایی کمک می کند. اما حتی سالم‌ترین رژیم غذایی نیز نمی تواند به صورت صد درصد در برابر تمامی عوامل مهاجم از شما محافظت کند و گاهی اوقات ما مریض می شویم.

چگونه سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم؟

چگونه روند بهبودی بیماری را تسریع کنیم؟

بارها گرفته شده است که درمانی برای سرماخوردگی وجود ندارد و دوره بیماری باید سپری شوید. اما حداقل می توانید روند بهبودی را تسریع کنید. برخی مواد غذایی می توانند به این کار کمک کنند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیر: این ماده غذایی به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی عمل می کند و شدت سرماخوردگی و دیگر عفونت ها را کاهش می دهد.

سوپ مرغ: سوپ مرغ مایعات و الکترولیت های لازم را برای بدن تامین می کند و می تواند حاوی ویژگی های ضد التهابی باشد که نشانه های سرماخوردگی را کاهش می دهد.

چای سبز: این نوشیدنی تولید پادتن های سلول B را تقویت می کند که به ما در خلاص شدن از شر پاتوژن های مهاجم کمک می کند.

عسل: این ماده غذایی دارای ویژگی های ضد باکتری و ضد میکروبی است و به تسکین سرفه کمک می کند. تنها چند قاشق عسل در یک فنجان چای سبز چیزی است که شما نیاز دارید.

تغذیه فرد سرماخورده یا تب دار چگونه باید باشد؟

آیا هنگامی که تب داریم نباید چیز زیادی بخوریم و به نوعی روزه دار باشیم؟ به عنوان مثال، هنگامی که به آنفلوانزا یا اسهال و استفراغ مبتلا می شویم، تمایل کمتری به خوردن غذا داریم. این به دلیل آن است که میکروب ها و عفونت های باکتریایی التهاب ایجاد می کنند که کاهش اشتها را در پی دارد. در نتیجه، اگر بدن به شما فرمان می دهد تا چیز زیادی نخورید، شاید بهتر باشد به این فرمان گوش دهید.

چگونه سیستم ایمنی قوی‌تری داشته باشیم؟

بیشتر وقت ها چه چیزی مصرف می کنید؟

اگر قصد دارید سیستم ایمنی بدن خود را به واقع تقویت کنید، باید به مواد غذایی که بیشتر وقت ها مصرف می کنید، توجه داشته باشید. به عنوان مثال:

چه میزان غذا می خورید؟ پرخوری یا کم خوری مداوم می تواند بر چگونگی واکنش سیستم ایمنی بدن به عوامل مهاجم تاثیرگذار باشد. اگر از رژیم غذایی متعادلی برخوردار نیستید، بهتر است دستیابی به این هدف را مد نظر قرار دهید.

میزان چربی مصرفی شما چقدر است؟ مصرف مقادیر زیاد چربی (به ویژه چربی های اشباع شده و اسیدهای چرب امگا-6) می تواند به روده آسیب وارد کند و سیستم ایمنی بدن را در معرض خطر قرار دهد. از سوی دیگر، مصرف متعادل چربی های سالم مانند روغن زیتون، مغزهای خوراکی، و آوکادو می تواند منبع خوبی از ویتامین E را تامین کند که در به حداقل رساندن خطر ابتلا به آنفلوانزا و عفونت های تنفسی موثر است.

زیاد قند مصرف می کنید؟ قندهای افزوده شده و رژیم های غذایی با گلیسمیک بالا می توانند کاهش عملکرد گلبول های سفید خون را موجب شده و به شکل گیری التهاب، و آسیب سیستم ایمنی منجر شود.

به اندازه کافی پروتئین مصرف می کنید؟ کمبود پروتئین و/یا فقر آهن و روی می تواند ایمنی کلی بدن را کاهش دهد.

به اندازه کافی میوه و سبزیجات مصرف می کنید؟ برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سیستم ایمنی بدن باید به میزان کافی میوه و سبزیجات مصرف کنید. از جمله مواد مغذی مورد نیاز می توان به آهن، روی، منیزیم، منگنز، سلنیم، مس، اسید فولیک و ویتامین های A، C، D، E، B6، و B12 اشاره کرد.

به خاطر داشته باشید که یک رژیم غذایی متعادل و سالم بهترین گزینه برای تقویت و پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری محسوب می شود.



http://www.asriran.com/fa/news/508054


museum90

دشمنان شیمیایی ویتامین D

متاسفانه، لوازم و محصولاتی که روزانه استفاده می کنیم می توانند شرایط کمبود ویتامین D را وخیم‌تر سازند.

همه ما از تاثیر دریافت ویتامین D به میزان کافی آگاه نیستیم، اما در صورت کمبود این ماده مغذی، احتمال مواجهه با خطرات سلامت متعدد افزایش می یابد. به طور ویژه، کمبود ویتامین D می تواند خطر افزایش یافته ابتلا به افسردگی، زوال عقل، سرطان، بیماری قلبی و بسیاری بیماری های دیگر را در پی داشته باشد.

مواد شیمیایی رایجی که ویتامین D را از بین می‌برند

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایت لایو"، بنابر نتایج مطالعه ای جدید که توسط پژوهشگران انگلیسی انجام شده است، از هر پنج انگلیسی، یک نفر از آنها دارای سطوح پایین ویتامین D است. گزارشی دیگر نیز نشان داده است که 42 درصد از شهروندان آمریکایی از کمبود ویتامین D رنج می برند.

متاسفانه، لوازم و محصولاتی که روزانه استفاده می کنیم می توانند شرایط کمبود ویتامین D را وخیم‌تر سازند. بنابر پژوهش انجام شده توسط دانشگاه میشیگان، مواد شیمیایی رایج که در محصولات آرایشی، محصولات پاک کننده و بسته بندی های مواد غذایی یافت می شوند، می توانند سطوح ویتامین D را کاهش دهند.

با تجزیه و تحلیل ادرار بیش از 4 هزار بزرگسال، پژوهشگران دانشگاه میشیگان دریافتند سطوح ویتامین D در افرادی با سطوح بالاتر فتالات ها و بیسفنول A پایین‌تر بوده است. به طور قابل توجه، احتمال کمبود ویتامین D در بانوانی که دارای سطوح بالاتر بیسفنول A و فتالات در ادرار خود بوده اند، بیشتر بوده است.

در شرایطی که به طور دقیق مشخص نیست مواد شیمیایی تاثیر مستقیم بر سطوح ویتامین D دارند یا خیر، بسیاری از کارشناسان دارای نظریه های خود هستند که از آن جمله می توان جان میکر، استاد علوم بهداشت محیط در دانشگاه میشیگان و مولف مطالعه اشاره کرد.

مواد شیمیایی رایجی که ویتامین D را از بین می‌برند

وی معتقد است، بیسفنول A و فتالات ها در گوارش و آنزیم های متابولیک که به تبدیل ویتامن D برای استفاده توسط بدن نقش دارند، اختلال ایجاد می کنند. همچنین، بنابر ادعای میکر، ممکن است آنها در سطوح کلسیم بدن اختلال ایجاد کنند که در نتیجه فعالیت ویتامین D را محدود می سازد. البته وی به این نکته اشاره داشته است که باید پژوهش های بیشتری برای تشخیص دقیق علت و معلول، از جمله این که چرا این مواد شیمیایی می توانند برای بانوان نسبت به آقایان ضرر بیشتری داشته باشند، صورت بگیرد.

بیسفنول A و فتالات ها از جمله موارد شناخته شده هستند که در فعالیت غدد درون ریز اختلال ایجاد می کنند. این بدان معنی است که آنها به توانایی بدن برای تولید و تنظیم هورمون ها آسیب وارد می کنند.

فتالات ها عمدتا در پلاستیک ها یافت می شوند که برای تولید ظروف و مواد منعطف‌تر مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین، آنها در برخی محصولات مراقبت شخصی افزوده می شوند. فتالات با بیماری دیابت، سرطان پستان، و چاقی مرتبط است.

بیسفنول A اغلب در پوشش قوطی های ساخته شده از قلع و ظروف پلاستیکی مواد غذایی و همچنین در پلاستیک های سخت استفاده می شود. همانند فتالات ها، این ماده نیز با بیماری های جدی از جمله بیماری قلبی و اضطراب مرتبط است. بر همین اساس، حتی اگر این مواد شیمیایی بر سطوح ویتامین D تاثیرگذار نباشند، بهتر است آگاهی بیشتری نسبت به آثار آنها داشته باشید.

مواد شیمیایی رایجی که ویتامین D را از بین می‌برند

از آنجایی که فتالات ها و بیسفنول A اساسا در هر جایی وجود دارند، پرهیز از آنها می تواند بسیار دشوار باشد. با این وجود، می توان میزان مواجهه با این مواد شیمیایی را از طریق محدود کردن استفاده از محصولات حاوی پلاستیک، یافتن جایگزین های طبیعی برای محصولات مراقبت شخصی، و محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی کاهش داد.

همچنین، اگر نسبت به مواجهه با این مواد شیمیایی نگران هستید می توانید استفاده از محصولات پاک کننده غیر سمی و دوستدار محیط زیست و همچنین دئودورانت ها و محصولات مراقبت شخصی فاقد رایحه و طبیعی را مد نظر قرار دهید.

برای تامین ویتامین D مورد نیاز خود قرار گرفتن در معرض نور خورشید به طور مرتب، خوردن غذاهای سرشار از ویتامین D مانند ماهی خال مخالی، پنیر، تخم مرغ یا استفاده از مکمل ها را فراموش نکنید.



http://www.asriran.com/fa/news/508052


museum90

تاثیر باورنکردنی ورزش منظم روی مغز

همه ما می‌دانیم که استرس زیاد سلامت ذهن و بدن را تهدید می کند. ورزش، از مغز در برابر اثرات منفی استرس محافظت می کند. اثرات مثبت ورزش، ، نورون‌های آسیب دیده قسمت‌هایی از مغز که بیشترین آسیب را از استرس می بیند، کاهش می دهد و نورون های جدید ایجاد می شود . به همین دلیل است که ورزش بهترین راه مقابله با استرس است.
 ورزش منظم برای بدن مفید است زیرا به ‌سلامت قلب و عروق، عضلات، استخوان ها و سیستم تنفس کمک می‌کند. ورزش به‌ ویژه زمانی که با تغذیه سالم همراه باشد، باعث کاهش وزن اضافه می شود و کمک می‌کند تا وزن ایده ال را حفظ کنید. اما آیا می‌دانستید که ورزش کردن برای سلامت مغز نیز مفید است؟

به گفته محققان ، دوچرخه‌ سواری،بدمینتون، شنا، صخره ‌نوردی و پیاده ‌روی تند، روند خون رسانی در مغز را تقویت می‌کند و همچنین با تولید برخی مواد شیمیایی در مغز برای ماده خاکستری بسیار مفید است. برای سالم و قوی نگه‌ داشتن سیستم‌های مختلف بدن وهمچنین مغز به‌ طور منظم حداقل 3 تا 5 بار در هفته نیم ساعت ورزش کنید. در ادامه مطلب به برخی تاثیرات شگفت‌انگیز ورزش منظم روی مغز اشاره می شود.


در برابر استرس مقاوم ‌تر می‌شود:
همه ما می‌دانیم که استرس زیاد سلامت ذهن و بدن را تهدید می کند. ورزش، از مغز در برابر اثرات منفی استرس محافظت می کند. اثرات مثبت ورزش، ، نورون‌های آسیب دیده قسمت‌هایی از مغز که بیشترین آسیب را از استرس می بیند، کاهش می دهد و نورون های جدید ایجاد می شود . به همین دلیل است که ورزش بهترین راه مقابله با استرس است.


اضطراب را کاهش می‌دهد:
نتایج تحقیقات متعدد نشان می‌دهد، ورزش منظم با اضطراب مقابله می‌کند . ورزش‌های شدید اضطراب زنان را مهار می‌کند.

خلق‌ وخو را بهبود می دهد و افسردگی را کنترل می‌کند:
ورزش منظم افسردگی را کاهش می‌دهد و همان تاثیر قرص‌های ضدافسردگی را دارد.


حافظه را تقویت می‌کند:
نتایج بررسی ها نشان می‌دهد، ورزش منظم به مدت 30 دقیقه ، روند ذخیره‌ سازی و فراخوانی اطلاعات مغزی را تسریع می‌بخشد. همچنین، بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که ورزش‌های متوسط تا شدید برای حافظه طولانی‌ مدت مفید است.


خطر بروز سکته خاموش را کاهش می‌دهد:
سکته خاموش نوعی سکته است که با کاهش جریان خون ، به قسمتی از مغز آسیب می‌رساند بدون این‌ که علایم بیرونی نشان دهد. کارشناسان می‌گویند، ورزش منظم ازجمله ورزش های هوازی خطر این سکته را تا 40 درصد کاهش می دهد.


خواب آرام ایجاد می‌کند:
ورزش کردن حداقل چند ساعت قبل از خواب توصیه نمی‌شود زیرا آدرنالین موجود در خون باعث می‌شود دچار بی‌خوابی شوید. درحالی‌که ورزش کردن در وسط روز یا صبح کمک می‌کند تا بهتر بخوابید. افرادی که از اختلال بی‌خوابی رنج می‌برند می‌توانند از ورزش کردن سود ببرند.


حمله میگرن را دورنگه می‌دارد:
آیا از ترس این‌که دچار حمله میگرن شوید، از ورزش کردن می‌پرهیزید؟ به شما توصیه می کنیم به ورزش‌های سبک روی بیاورید. اگر مبتلا به میگرن هستید، به ورزش کردن ادامه دهید زیرا نتایج بررسی ها نشان می دهد، دوچرخه‌سواری 3 بار در هفته به مدت 3 ماه تکرر حملات میگرن را کاهش می‌دهد.

منبع: روزنامه خراسان

http://www.asriran.com/fa/news/508129