بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

عجیب ترین موجودات پرنده

عجیب ترین موجودات پرنده

شاید برای بسیاری منظور از حیواناتی با قابلیت پرواز به معنی " پرندگان" باشد. اما باید گفت که در کره زمین جانوران دیگر نیز وجود دارند که با وجود عدم شباهت به پرندگان توانایی پرواز کردن را دارند. در این مطلب قصد داریم تا شما را با تعدادی از جانوران پرنده آشنا کنیم.


سنجاب پرنده

این حیوان کوچک از نظر ظاهری شبیه به یک سنجاب و یا همستری است که بسیار کشیده شده است. بدن نازک این جانور به او این اجازه را می دهد تا در میان درختان و در جنگل به پرواز درآید. سبکی به همراه شکل خاص بدن به این جانور این امکان را میدهد تا در هر پرش در حدود 87 متر پرواز کند.


مارمولک پرنده

این گونه خاص از مارمولکهای برخلاف بعضی از جانوران پستاندار پرنده که از بدنی کشیده برخوردار هستند دارای دمی پهن هستند که به آنان کمک می کند تا در هر پرش خود مسافتی در حدود 60 متر را طی کنند. نکته جالب در مورد این گونه خاص از مارمولک این است که آنان در ناحیه جلویی بدن یعنی سر، گردن و دستان به مانند سایر مارمولکها هستند اما این انتهای بدن آنها است که با سایر مارمولکها متفاوت است.


Mobula Ray

این آبزی بزرگ که شبیه به یک خفاش است به راحتی چیزی در حدود 5.2 متر پهنا دارد و می تواند تا 2 متر از آب خارج شود. این ماهی بزرگ می تواند تا 1 تن نیز وزن بگیرد.


ماهی پرنده

ظاهر این آبزی واقعا با نام آن هم خوانی دارد. این ماهی کوچک دارای دو بال زیبا است و زمانی که از آب خارج می شود می تواند با کمک این بالها مسافتی در حدود 396 متر را با سرعتی در حدود 18 متر بر ثانیه طی کند. این ماهی می تواند در زمان پرواز خود تا 6 متر از سطح آب فاصله بگیرد.


ماهی مرکب پرنده

این گونه از آبزیان یکی از عجیب ترین گونه ها در بین غیر پرندگانی هستند که توانایی پرواز را دارند. با توجه به تصاویر بدست آمده از این آبزی می توان گفت که اندام خاصی بر روی بدن این جانوران برای انجام عمل خروج از آب و پرواز کردن وجود دارد و در عین حال با وجود تصاویر و مدارک موجود می توان گفت که شکی در قابلیت پرواز این موجود وجود ندارد. بحث توانایی های این پروازی این آبزی از جمله موارد مورد مناقشه در بین دانشمندان است.

ترکیبات غذایی

 برخی ترکیبات غذایی هستند که اثرات مفید یکدیگر را تکمیل می‌کنند و به بمب‌های درمانی بدل می‌شوند، این ترکیبات را بخوانید و از آن‌ها با هم استفاده کنید. یک ضرب‌المثل هندی می‌گوید: «هر چیزی کاملش بهتر است» اما به نظر می‌رسد شاید بهتر باشد این ضرب‌المثل را این‌گونه تغییر دهیم «خیلی چیزها با چیزهای دیگر کامل می‌شوند» این مسئله به خصوص در مورد خوراکی‌ها صادق است. از قدیم بسیاری از اقوام جهان برخی خوراکی‌ها را با برخی دیگر می‌خورده‌اند و این ترکیب‌ها را جادویی ارزیابی می‌کردند.  حالا علم نشان می‌دهد که بسیاری از این ترکیب‌ها واقعا جادویی هستند.
مخلوط بهتر است
دکتر الین مگی، پروفسور تغذیه، مدیر گروه تغذیه دانشگاه نبراسکا و نویسنده کتاب «ترکیب‌های غذایی» می‌گوید: «مطالعات بسیاری ثابت کرده‌ که ترکیب‌های غذایی می‌توانند اثرات معجزه‌آسایی داشته باشند. نکته جالب هم این است که این ترکیب‌ها گاه چند برابر وقتی که هر کدام از این مواد غذایی را به تنهایی بخورید موثر هستند. در واقع توصیه من این است که این مواد غذایی را همیشه با هم بخورید نه به تنهایی.» آنچه در این مطلب آمده برخی از این زوج‌های جادویی هستند.
زوج انرژی‌زا
  • ترکیب: نخود+ فلفل قرمز
  • نتیجه: انرژی بیشتر
در کشورهای غربی حداقل یک نفر از هر 5 نفر زن دچار کمبود آهن است و طبیعی است که دچار کمبود انرژی هم باشد اما مسئله مهم این است که بسیاری از زنان نمی‌دانند خوردن غذاهای غنی از آهن به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. دکتر هیتر مانیه‌ری، متخصص تغذیه در دانشگاه پیتسبورگ در این مورد می‌گوید: «نوعی از آهن که در مواد غذایی گیاهی وجود دارد به گونه‌ای است که جذب آن برای بدن سخت است و در واقع بدن نمی‌تواند به خوبی از آن‌ها استفاده کند.» پس اگر این‌طور باشد همه آهن موجود در نخود در بدن ما هدر می‌رود؟ نه، البته به شرطی که همراه آن فلفل قرمز مصرف کنید. دکتر مانیه‌ری ادامه می‌دهد: «ویتامین C موجود در فلفل قرمز مثل یک کلید عمل می‌کند و آهن موجود در نخود را به شکلی در می‌آورد که قابل جذب از طریق بدن باشد.»  ما یک پیشنهاد هم برای شما داریم، در خانه‌تان هوموس بپزید، آن هم با فلفل قرمز تازه زیاد، البته اگر هوموس دوست ندارید می‌توانید سالاد نخودفرنگی به همراه فلفل قرمز درست و نوش‌جان کنید و از خوردن یک زوج انرژی‌زا لذت ببرید.
برای آن‌که مثل عقاب ببینید
  • ترکیب: اسفناج+ آووکادو
  • نتیجه: دید بهتر
اسفناج سرشار از لوتئین و ویتامین A است که هر دوی این‌ها کاملا برای دید مناسب لازم هستند آووکادو هم منبع غنی از لوتئین و ویتامین A است اما مهم‌تر این‌که آووکادو سرشار از چربی‌های سالمی است که بدن برای جذب لوتئین و ویتامین A و استفاده از آن‌ها به این ویتامین‌ها نیاز دارد. دکتر هوپ بارکوکاس، پروفسور تغذیه در مرکز تحقیقاتی کیس وسترن دانشگاه کلیولند در این مورد می‌گوید: «اگر اسفناج را خالی بخورید اکثر مواد غذایی مفید چشمی آن بدون جذب شدن از بدن‌تان دفع می‌شود.» اگر پیشنهاد غذا می‌خواهید سالاد اسفناج و آووکادو را به شما توصیه می‌کنیم که با روغن زیتون، فلفل، نمک و پودر سیر هم بسیار خوشمزه می‌شود و هم بسیار مقوی است، در صورتی که دوست داشته باشید می‌توانید کاهو، خیار، گوجه‌فرنگی و آبلیمو را هم به این سالاد اضافه کنید.
برای آن‌که درد دوران ماهانه  نکشید
  • ترکیب: کلم بروکلی+ تخم‌مرغ
  • نتیجه: دردهای کمتر قبل از دوره ماهانه
بسیاری از زنان و دختران جوان هر ماه چند روز را درگیر دردهای شدید دوره‌های ماهانه خود هستند اما برای خیلی از آن‌ها یک بشقاب ساده می‌تواند تسکین و آرامش را به همراه بیاورد. در مطالعه‌ای که توسط انجمن طب زنان انگلستان و دانشگاه یورک انجام گرفت مشخص شد زنانی که میزان زیادی کلسیم و ویتامین D  را در رژیم غذایی خود دارند 30 تا 40درصد درد کمتری در این دوران تجربه می‌کنند. برای آن‌که به این نتیجه مطلوب برسید، خیلی راحت می‌توانید کلم بروکلی را با تخم‌مرغ بخورید. کلم بروکلی تقریبا ساده‌ترین نوع کلسیم برای جذب توسط بدن را در خود دارد و تخم‌مرغ هم تقریبا یکی از بهترین منابع ویتامین D در طبیعت است. یک املت با کلم بروکلی یا یک سالاد کلم و تخم‌مرغ می‌تواند نیاز شما را رفع کند.
برای جوانی شما
  • ترکیب: گوجه‌فرنگی+ روغن زیتون
  • نتیجه: پوست صاف و لطیف
لیکولین، آنتی‌اکسیدان قوی است که در گوجه‌فرنگی وجود دارد و جلوی عوارض مضر آفتاب روی پوست را می‌گیرد،‌ اما برای آن‌که پوستی لطیف‌تر داشته باشید گوجه‌فرنگی را به تنهایی نخورید بلکه روغن زیتون حسابی روی آن بریزید و بعد نوش‌جان کنید. دکتر مگی می‌گوید: «چربی‌های مفید موجود در روغن زیتون باعث جذب بیشتر لیکولین توسط بدن می‌شود. مطالعه‌ای که توسط انجمن ملی تغذیه کانادا صورت گرفته نشان داده زنانی که روغن زیتون در رژیم  غذایی آن‌ها جای ثابتی دارد کمتر دچار چین‌و‌چروک می‌شوند و سن ظهور چین‌وچروک در صورت آن‌ها بالاتر است. غذاهای ایتالیایی بسیاری هستند که گوجه‌فرنگی و روغن زیتون در آن جای دارند اما ما سالاد کاپاراسه را به شما پیشنهاد می‌کنیم که در آن گوجه‌فرنگی و فلفل به صورت بسیار آهسته در روغن زیتون پخته می‌شوند و سپس به آن تخم‌مرغ به آن اضافه می‌شود.
ماست گوارشی
  • ترکیب: ماست+ فلاکسید
  • نتیجه: هضم بهتر غذاها
معده انسان خانه بیش از 400 نوع باکتری است که اکثر آن‌ها برای بدن انسان مفید هستند اما برخی از آن‌ها هم خیلی مفید نیستند. زمانی که میکروب‌های مضر بیشتر از مفید می‌شوند در کار دستگاه گوارش شما اختلال پیش می‌آید و معده انسان دچار درد و نبود راحتی می‌شود. ماست‌ها به خصوص ماست‌های پروپیوتیک می‌توانند بر میزان باکتری‌های مفید معده اضافه کنند اما خب این‌که چند قاشق ماست پروبیوتیک نوش‌جان کنید کافی نیست، برای باکتری‌های موجود در این ماست‌ها هم باید خوراکی جور کنید، بهترین غذا برای آن‌ها فیبرهای موجود در فلاکسید است. پس خیلی راحت به کاسه ماست پروبیوتیک خود یک قاشق فلاکسید اضافه کنید.
سیب را پوست نکنید
  • ترکیب: جوی دوسر+ سیب
  • نتیجه: داشتن قلب سالم‌تر
جوی 2 سر ترکیب‌های فوق‌العاده در خودش دارد که می‌تواند به بدن شما کمک کند. اولین آن‌ها بتاگلوکان است که فیبری است که میزان کلسترول خون را کاهش می‌دهد و دومی هم آون‌ترامید است که ترکیبی است از تبدیل LDL (یا چربی بد خون) به رادیکال‌های آزاد که در بدن آسیب‌رسان هستند، جلوگیری می‌کند. اما اگر می‌خواهید قلب‌تان را با غذای مفیدتر بیمه کنید، سیب را هم به سفره‌تان اضافه کنید اما یادتان باشد مواد مفید برای قلب در پوست سیب است پس پوست سیب را نکنید. سیب منبع غنی فلانوئیدها است که یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که مانع از شکل‌گیری رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود و میزان التهاب در بدن را هم کاهش می‌دهد.یک پیشنهاد ما درست کردن ماست سیب است،‌ یعنی می‌توانید قطعات سیب را به همراه جو، سیر و کشمش به ماست خودتان اضافه کرده و آن را به همراه غذای‌تان نوش‌جان کنید.
عادت مفید ما ایرانی‌ها
  • ترکیب: چای سبز+ لیمو ترش
  • نتیجه: ضدسرطان
چای سبز منبع فوق‌العاده‌ای از کاته چین‌هاست که ترکیبات قوی ضدسرطان هستند. این ترکیبات فوق‌العاده که سلول‌های سرطانی را نابود می‌کنند یک نقطه ضعف دارند و آن هم این است که نمی‌توانند از سد معده عبور کنند. در واقع فقط 20درصد از کاته‌چین‌های چای سبز از معده عبور می‌کند و جذب بدن می‌شود اما تحقیقات دانشمندان دانشگاه یوتا نشان داده است با اضافه کردن آب یک لیموترش تازه یا یک قاشق چای‌خوری آب‌لیمو به یک لیوان چای سبز می‌توانید میزان بیشتری از کاته‌چین‌ها را جذب کنید، اما یک نکته جالب هم این‌که اگر اندکی شکر به چای سبز اضافه کنید میزان کاته‌چین‌ که جذب می‌کنید 3برابر می‌شود.
کمی تغییر در خوراکی محبوب
  • ترکیب: مرغ+ سیب‌زمینی (شیرین)
  • نتیجه: داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر
از قدیم، بسیاری از مردم عادت داشتند مرغ سرخ‌کرده یا آب‌پز را با سیب‌زمینی سرخ کرده نوش‌جان کنند اما ما یک پیشنهاد بهتر داریم؛ خوراک مرغ آب‌پز با سیب‌زمینی آب‌پز شیرین.سیب‌زمینی‌های شیرین بهترین منبع طبیعی ویتامین A است که به بدن در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند اما خب؛ خوردن ویتامین A بدون داشتن مقدار کافی روی در بدن یعنی یک اشتباه. دکتر بارکوکاس در این زمینه می‌گوید: «روی به مقدار زیاد در گوشت مرغ و تا حدودی در گوشت گاو و بوقلمون وجود دارد، روی برای متابولیسم و حمل ویتامین A در بدن لازم است. اگر فقط سیب‌زمینی شیرین بخورید مقداری ویتامین A وارد بدن می‌کنید که بدن نمی‌تواند از آن استفاده کند و در نتیجه این مقدار ویتامین A هدر می‌رود، برای همین هر وقت خواستید خوراک مرغ بخورید سیب‌زمینی شیرین را هم همراه آن مصرف کنید»، البته می‌توانید سوپ سیب‌زمینی هم با گوشت سینه مرغ و سیب‌زمینی شیرین و سبزی‌ تهیه کنید.

شبنم

گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

تو چه دانی که شبنم چیست

قطره ای است آسمانی از دریا