بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت هشتاد و هفت


خوردن پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؛ چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.
 از پیاز به‌عنوان یک داروی ضدعفونی‌کننده استفاده می‌شود. مالیدن آب پیاز به صورت از ایجاد لکه‌ها جلوگیری می کند و از مخلوط آب پیاز و عسل می توان به عنوان یک کرم ضد چروک استفاده کرد. پیاز سرشار از ویتامین C، کلسیم، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، گوگرد و اسید فولیک و مقدار کمی آهن، مس و روی است که تاکنون تحقیقات زیادی برای اثبات خواص آن صورت گرفته است.

خوردن پیاز در پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر است؛ چرا که پیاز با جلوگیری از کاهش مواد معدنی به ویژه کلسیم موجود در سلول‌های استخوانی از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. پژوهشگران دانشگاه برن سوئیس، ترکیبی در پیاز شناسایی کرده‌اند که از کاهش حجم استخوان و پوکی آن جلوگیری می کند. این ماده در پیشگیری در کاهش نیافتن مواد مصرفی به ویژه کلیه سلول های استخوانی تأثیر زیادی دارد.

در این خصوص سراغ یک کارشناس تغذیه رفته تا با وی در این زمینه گفت‌وگویی داشته باشیم.

نوید میر در گفت‌وگو با ایسنا منطقه سیستان و بلوچستان گفت: پیاز یکی از گیاهان بسیار قدیمی است که انسان آن را شناخته و در غذای خود استفاده می کرده است. در کتابهای پزشکان قدیم از پیاز به سبب داشتن الیاف و ویتامین ها و فلزات به عنوان داروخانه‌ای کامل نام برده شده است.

وی افزود: پیاز، قند خون و کلسترول را پایین می آورد، بوی آن میکروب های مضر را از بین می برد، قند خون را کاهش می دهد، از ابتلا به سکته جلوگیری می کند، قلب را فعال می کند و کلسترول را کاهش می دهد، گردش خون را تقویت می کند، به سبب داشتن آنتی اکسیدان، تنش و نگرانی را از بین می برد، الیاف غذایی آن دستگاه هاضمه را تقویت می کند، پیاز از سرطان ریه جلوگیری می کند چون مواد شیمیایی موجود در پیاز خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد، مواد فلاونوید از دچار شدن به انواع بیماری ها جلوگیری می کند و به وفور در پیاز یافت می شود، پیاز برای پوست بسیار مفید است، زیرا خون را تصفیه می کند و در نتیجه رنگ چهره زیبا تر و جذاب تر می شود.

وی بیان کرد: همچنین پیاز به دلیل داشتن گوگرد باعث افزایش رشد موهای سر می شود. پیاز به دلیل داشتن آهک، دندانها را محکم می کند و باعث استحکام استخوان بندی بدن می شود. بنابراین خوردن پیاز در کودکان مبتلا به نرمی استخوان و سالمندان مفید است.

وی تاکید کرد: اگر سرما خورده‌اید، چند پیاز را برش داده و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. پیاز مانند یک دستگاه تصفیه هوا از ابتلای سایر اعضای خانواده به این بیماری جلوگیری خواهد کرد. همچنین اگر خارج خانه غذا می خورید، پیاز را همراه آن مصرف کنید، زیرا ماده ای در پیاز وجود دارد که از مسمومیت غذایی حاصل از خوردن گوشت مانده جلوگیری می کند.

وی خاطر نشان کرد: اگر شخصی به دلیل مصیبت وارده دچار حملات عصبی شده، پیازی را به دو نیم کرده و جلوی بینی او بگیرید. همچنین پیاز به دلیل داشتن ماده گلوکوزین که مشابه هورمون انسولین است، قند خون را تنظیم می‌کند.

وی در پایان گفت: گفتنی است، خوردن نصف پیاز متوسط در روز ۳۰ درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و به جای آن باعث افزایش کلسترول خوب خون می‌شود پیاز منبع غنی نوعی اکسیدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگیری می‌کند. این گیاه خوراکی از بیماری آب مروارید در چشم نیز جلوگیری می‌کند و بنابراین مصرف آن به افراد مسن توصیه می‌شود.

منبع: ایسنا
http://www.asriran.com/fa/news/493876


museum90

چگونه با فشار خون بالا ورزش کنید

برای حفظ فشار خون داخل رگ‌ها لازم است که قلب به تعداد دفعات کمتری خون را پمپ کند و به قلب فشار کمتری وارد آید و فشار خون کاهش یابد. با ورزش بروز و شدت عوامل خطرزای قلبی عروقی و پرفشاری خون تقلیل می‌یابد و کاهش مصرف داروی ضد پرفشاری خون امکان پذیر می‌شود و از مرگ زودرس می‌کاهد.
ورزش کردن به پایین آمدن فشار خون کمک می‌کند؛ اما چطور؟ خون در رگ‌های بدن تحت اثر فشار مناسب جریان دارد. عامل ایجاد این فشار و حفظ آن، ضربان مداوم (انقباض) قلب می‌باشد. ورزش منظم و پایدار سبب تقویت قدرت انقباض قلب خواهد شد. این امر موجب می‌شود که قلب در هر بار انقباض، خون بیشتری را به داخل رگ‌های بدن پمپ کند.

برای حفظ فشار خون داخل رگ‌ها لازم است که قلب به تعداد دفعات کمتری خون را پمپ کند و به قلب فشار کمتری وارد آید و فشار خون کاهش یابد. با ورزش بروز و شدت عوامل خطرزای قلبی عروقی و پرفشاری خون تقلیل می‌یابد و کاهش مصرف داروی ضد پرفشاری خون امکان پذیر می‌شود و از مرگ زودرس می‌کاهد.

اگر در حال حاضر فعالیتی ندارید یا سابقه ورزشی ندارید، با پزشک مشورت کنید. او به شما خواهد گفت که چه وقت آماده ورزش کردن هستید. از آنجایی که داشتن یک سبک زندگی فعال برای فشار خون شما مناسب است؛ احتمالاً پزشک هم کاملاً با آن موافق است. اگر مشکل خاصی در خصوص فعالیت نداشته باشید، می‌توانید هر فعالیتی را که دوست دارید بدون نیاز به باشگاه رفتن انجام دهید، مثلاً سریع قدم زدن، آهسته دویدن، شنا کردن، دوچرخه سواری و یا تمرین با وزنه.

قبل از شروع ورزش این سوالات را با پزشک مطرح کنید:

        چه مقدار ورزش لازم است؟
        چند بار در هفته‌ باید ورزش کنید؟
        چه نوع ورزشی باید انجام دهید؟
        آیا باید ضربان قلب را به هنگام ورزش کنترل کنید؟

بهترین نوع ورزش کدام است؟

به طور کلی می‌توان فعالیت‌های ورزشی را در ۳ دسته تقسیم بندی کرد:

۱- فعالیت‌های هوازی: به پایین آمدن فشار خون بالا کمک می کند و قلب را قوی‌تر می‌کند. برای مثال ورزش‌هایی مثل پیاده روی، آهسته دویدن، طناب زدن، دوچرخه سواری (بصورت ایستا یا در بیرون)، اسکی، اسکیت، شنا، ورزش‌های هوازی داخل آب.

۲- تمرینات مقاومتی: عضلات را قوی‌تر می‌کند و در طول روز کمک می‌کنند کالری بیشتری بسوزانید. تمرین‌های مقاومتی برای مفاصل و استخوان‌ها هم مفیدند.

۳- ورزش‌های کششی: بدن را قابل انعطاف تر می‌کنند، به بهتر حرکت کردن و از آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کنند.

هر چند وقت یکبار باید ورزش کنیم؟

در روز حداقل ۳۰ دقیقه و در هفته ۵ روز به فعالیت‌های ملایمی مثل پیاده روی سریع بروید. اگر وقت کمی دارید، فعالیت‌های مثل آهسته دویدن در ۲۰ دقیقه و ۳ تا ۴ روز در هفته به همان اندازه مفید است. اگر امروز فعالیتی ندارید، به تدریج این مقدار ورزش را انجام دهید. اگر هفته‌های کمی طول بکشد تا به آن میزان ورزش کردن برسید، قطعاً مناسب است.

اولین کار گرم کردن است، ۵ تا ۱۰ دقیقه گرم کردن به حرکت بهتر بدن کمک  و از آسیب دیدگی آن جلوگیری می‌کند. بعد، شدت حرکات را بیشتر کنید. اما بیش از حد نباشد، هنگام ورزش کردن باید قادر باشید که با کسی حرف بزنید. اگر قادر به آواز خواندن هستید کمی سرعت حرکات را بیشتر کنید تا مطمئن شوید که از حالت ورزش کردن خارج نشده‌اید. نهایتاً سرد کردن است، وقتی که در حال ورزش کردن هستید، ناگهان توقف نکنید، برای چند دقیقه آرام حرکت کنید، که این کار بخصوص برای کسانی که فشار خون دارند مهم است.

آیا ورزش کردن ایمن است؟

بهترین کار که می‌توانید برای کنترل فشار خون انجام دهید، فعال بودن است. از پزشک در مورد محدودیت فعالیت‌هایی که انجام می‌دهید، کسب اطلاع کنید. وقتی که ورزش می‌کنید به احساس بدن‌تان توجه کنید. ممکن است مدتی طول بکشد تا بدن به ورزش کردن عادت کند که این امری معمولی است. نفس نفس زدن سریع وعرق کردن و همچنین ضربان سریع قلب هنگامی که مشغول ورزش هوازی هستید، امری طبیعی است.

اگرهای پر خطر

اگر احساس تنگی نفس یا ضربان قلب خیلی شدید یا نا منظم کردید، آرام شوید و استراحت کنید. اگر احساس درد سینه، ضعف، سرگیجه، سستی یا فشار و یا درد در گردن، بازو، فک یا شانه کردید، از ورزش کردن دست بکشید. چنانچه این علایم سریع رفع نشدند یا دوباره اتفاق افتادند، سریعاً به دنبال درمان اضطراری باشید.

منبع: علم ورزش
http://www.asriran.com/fa/news/493848


museum90

درباره یک روغن شگفت انگیز

اگر چه روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع است اما این چربی ها اثر منفی بر قلب ندارند. روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که سطح کلسترول خوب در خون را افزایش می دهد.

روغن نارگیل به واسطه توانایی خود در تقویت آبرسانی و تزریق آنتی اکسیدان های مغذی به پوست از مواد پر مصرف در صنعت زیبایی محسوب می شود.

درباره یک روغن شگفت انگیز!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلثی دایت"، اما توانایی ها و ویژگی های این ماده مفید در زمینه زیبایی و سلامت تنها به مرطوب کردن پوست محدود نمی شود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را هر چه بیشتر با فواید درمانی شگفت انگیز روغن نارگیل آشنا سازیم.

تسریع نرخ سوخت و ساز

روغن نارگیل نرخ سوخت و ساز را با تحریک غده تیروئید سرعت می بخشد. روغن نارگیل سرشار از اسیدهای چرب زنجیره متوسط است که غده تیروئید تنبل را فعال می سازند.

مطالعات مختلف نشان داده اند که اسیدهای چرب زنجیره متوسط می توانند نرخ سوخت و ساز در بدن انسان را تا 48 درصد افزایش دهند. اثر تقویت سوخت و ساز این تری گلیسیریدها می تواند تا 24 ساعت دوام بیاورد. روغن نارگیل به افزایش نرخ سوخت و ساز در بدن افراد چاق تا 65 درصد کمک می کند. با افزودن مقدار اندکی روغن نارگیل به رژیم غذایی خود می توانید تبدیل چربی های ذخیره شده به انرژی را سرعت بخشیده و به روند کاهش وزن کمک کنید.

محافظت از عفونت مخمری

کاندیدا آلبیکنس باکتری هایی هستند که موجب عفونت مخمری می شوند. این میکروب ها در دستگاه گوارش به تعداد قابل کنترل وجود دارند. اما رشد بیش از حد کاندیدا آلبیکنس به عفونت مخمری منجر می شوند. این بیماری انواع مختلف مشکلات سلامت از جمله مشکلات گوارشی، التهاب پوست، قرمزی پوست و خارش واژن را موجب می شود.

روغن نارگیل با تنظیم تعداد کاندیدا آلبیکنس در بدن انسان به درمان عفونت مخمری کمک می کند. این روغن سرشار از کاپریلیک اسید است. کاپریلیک اسید ماده ای شیمیایی است که کاندیدا آلبیکنس را نابود می کند. روغن نارگیل حاوی ویژگی های ضد قارچی، ضد باکتری، و ضد ویروسی است و از این رو، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

درباره یک روغن شگفت انگیز!

کاهش خطر ابتلا به دیابت

روغن نارگیل خطر ابتلا به بیماری دیابت را با کاهش هوس خوردن مواد غذایی و طولانی‌تر ساختن مدت زمان احساس سیری کاهش می دهد. اسیدهای چرب زنجیره متوسط موجود در روغن نارگیل نرخ سوخت و ساز را در بدن تسریع می کنند، در شرایطی که احساس سیری را نیز بهبود می بخشند. با کسب رضایت کامل از وعده غذایی مصرف شده، احتمال کمتری دارد تا در طول روز برای خوردن مواد غذایی سرشار از کالری وسوسه شوید.

افزون بر این، روغن نارگیل سطح انسولین را در جریان خون افزایش نمی دهد. هنگامی که سطح انسولین خون تنظیم می شود، شما هوس و میل شدید برای خوردن که می تواند به پرخوری منجر شود را تجربه نخواهید کرد. روغن نارگیل با بهبود ترشح انسولین، سطح گلوکز خون را نیز کنترل می کند.

کاهش خطر بیماری قلبی

آیا می دانستید روغن نارگیل به تقویت قلب و محافظت از بیماری های قلبی عروقی کمک می کند؟ اگر چه روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع است اما این چربی ها اثر منفی بر قلب ندارند. روغن نارگیل حاوی لوریک اسید است که سطح کلسترول خوب در خون را افزایش می دهد. این شرایط زمینه ساز تبدیل پرگننولون (Pregnenolone) می شود که یک ماده شیمیایی مهم و پشتیبان تولید هورمون است.

مطالعات نشان داده اند، افرادی که به طور منظم روغن نارگیل مصرف می کنند احتمال کمتری دارد از بیماری قلبی رنج ببرند.

درباره یک روغن شگفت انگیز!

بهبود جذب کارآمد مواد مغذی

متاسفانه، برخی مواد مغذی به طور کامل جذب بدن انسان نمی شوند. از جمله این مواد مغذی می توان به ویتامین E، بتا کاروتن، لوتئین، و زیگزانتین اشاره کرد. روغن نارگیل به جذب هر چه بهتر مواد مغذی محلول در روغن کمک می کند. روغن نارگیل حاوی سطوح بالایی از اسیدهای چرب زنجیره متوسط است که چربی هایی با قابلیت کمک به تسهیل روند گوارش، بهبود سلامت کبد، و افزایش فواید سلامت کاروتنوئیدها محسوب می شوند.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور


http://www.asriran.com/fa/news/492341

راه سلامت هشتاد و شش


یک شیرینی بزرگ می تواند مقدار قابل توجهی کالری وارد بدن شما کند اما بدن انسان به سوخت و ساز سریع‌تر آنها تمایل دارد. از این رو، ممکن است با افت قند خون و خستگی مواجه شوید. شما با مصرف پروتئین های بدون چربی و کربوهیدارت های تصفیه نشده می توانید سطح پایدارتری از انرژی را برای بدن خود تامین کنید.

همه ما برخی مواقع احساس می کنیم که انرژی خود را تقریبا به طور کامل از دست داده ایم. شما ممکن است روز خود را قوی و شاداب آغاز کنید اما در میانه روز احساس کنید ادامه فعالیت ها دیگر برای شما امکان پذیر نیست.


به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هاروارد"، خستگی شرایطی است که همه ما تجربه می کنیم اما با در نظر گرفتن برخی اقدام های پایه می توانیم بار دیگر باتری های کم توان خود را شارژ کنیم. برای آشنایی با این روش ها در ادامه همراه ما باشید.

1. آهنگ حرکت خود را تنظیم کنید

اگر فردی فعال و زرنگ هستید، احتمالا به انجام بدون وقفه فعالیت های خود علاقه دارید اما بهتر است ریسک نکرده و خود را از انجام فعالیت های بیش از اندازه دور نگه دارید. به عنوان مثال، به جای آن که کل انرژی بدن خود را طی دو ساعت مصرف کنید، آن را بین انجام وظایف روزانه از صبح تا شب تقسیم کنید، در شرایطی که بین آنها از استراحت کافی و وعده های غذایی نیز بهره می برید.

2. به پیاده روی بروید یا چرت بزنید

هنگامی که احساس می کنید انرژی خود را از دست داده اید هیچ چیزی به اندازه یک چرت نیروبخش رضایت بخش نیست. با این وجود، اگر با خواب شبانه خود مشکل دارید باید به این نکته توجه داشته باشید که چرت زدن می تواند شرایط بی خوابی را وخیم‌تر سازد. اگر با چنین مشکلی مواجه هستید به جای چرت زدن می توانید به پیاده روی بروید. نیازی نیست مدت زمان زیادی را به پیاده روی اختصاص دهید. اگر با مشکل بی خوابی دست و پنجه نرم نمی کنید نیز می توانید از چرتی 20 تا 30 دقیقه ای لذت ببرید.

3. استفاده از مکمل ها را کنار بگذارید

ممکن است چیزهایی درباره مکمل های تقویت کننده انرژی یا ضد پیری شنیده باشید اما بهتر است چندان خود را درگیر مصرف این مواد نکنید زیرا در بسیاری موارد مدرکی درباره کارآمد بودن آنها وجود ندارد.

DHEA: DHEA هورمونی است که به طور طبیعی در بدن انسان تولید می شود و امکان ساخت آن در آزمایشگاه از مواد شیمیایی یافت شده در سیب زمینی شیرین وحشی و سویا نیز وجود دارد. هیچ مدرکی وجود ندارد که DHEA فایده ای واقعی برای افزایش انرژی داشته باشد و همچنان در برابر عوارض جانبی آن نیز علامت سوال وجود دارد.

آهن: آهن زمانی انرژی شما را افزایش می دهد که با کمبود آن در بدن خود مواجه باشید. کمبود آهن از طریق آزمایش خون مشخص می شود. در غیر این صورت، نیازی به دریافت آهن ندارید و مصرف بیش از اندازه آن نیز می تواند مضر باشد.

ویتامین های گروه B: درست که ویتامین های B (B1، B2، B6، B12) به بدن در تبدیل مواد غذایی به انرژی و تامین سوخت مورد نیاز سلول ها کمک می کنند اما دریافت بیش از اندازه ویتامین های B تاثیری در شارژ فوق العاده سلول ها ندارد.

4. سوخت مورد نیاز بدن خود را عاقلانه تامین کنید

یک شیرینی بزرگ می تواند مقدار قابل توجهی کالری وارد بدن شما کند اما بدن انسان به سوخت و ساز سریع‌تر آنها تمایل دارد. از این رو، ممکن است با افت قند خون و خستگی مواجه شوید. شما با مصرف پروتئین های بدون چربی و کربوهیدارت های تصفیه نشده می توانید سطح پایدارتری از انرژی را برای بدن خود تامین کنید. مصرف ماست کم چرب به همراه مقداری آجیل، کشمش و عسل را امتحان کنید. وعده های غذایی روزانه خود را حذف نکنید. به خاطر داشته باشید، بدن شما نیازمند مقدار مشخصی از کالری برای ارائه عملکرد مناسب در طول روز است.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور


http://www.asriran.com/fa/news/493715/4


museum90

این دردها در بدن را جدی بگیرید

کمر درد چه زمانی نیاز به پزشک دارد؟!
درد در بدن انسان یک علامت و زنگ هشدار است و به عبارتی یعنی در سیستم طبیعی بدن اختلالی بوجود آمده است . به‌هر حال دانستن اینکه منشا هر درد به چه عامل یا عواملی بازمی‌گردد، می‌تواند در پیگیری و درمان موثر باشد. به همین دلیل بد نیست با چند درد و دلایل به وجود آمدن آنها بیشتر آشنا شویم.

دکتر نوید ابوالاحرار فلوشیپ فوق ‌تخصصی درد بیان کرد: بعضی از دردها عمق شان کم است و نیازی به پیگیری اورژانسی نیست ولی در مواردی ، دردهایی در بدن وجود دارد که نیاز به بررسی سریع پزشک دارند بطور کلی دردهایی که اهمیت بیشتری دارند و نیازمند به بررسی جدی متخصص هستند دارای چند مشخصه اند.

وی در ادامه متذکر شد : درد هایی که بصورت حاد و ناگهانی شروع می شوند ، درد های اسپاسمی و گرفتگی بخصوص در ناحیه شکم همراه با تهوع و استفراغ باشد و در 2طیف سنی کودکان و بزرگسالان مشاهده می شود این نوع درد ها طبیعی نیستند و باید سریع به پزشک مراجعه کرد . گروه دیگری از درد های خطرناک ، درد هایی هستند که به مدت طولانی در بدن ، فرد را آزار می دهند که این نوع ممکن است شدتی نداشته باشد اما مدت زمان زیادی فرد با آن دست و پنجه نرم می کند این نوع درد ها نیز درد های طبیعی نیستند و نیاز بررسی پزشک دارد .

درد های دیگری هم وجود دارند که با مصرف هر نوع مسکن و دارو بازهم قابل کنترل نیستند ، به عبارتی فردی که دچار سردرد ، پا درد ،دست درد و ... است و با خوردن مسکن دردش آرام نمی شود باید سریع تر به اورژانس مراجعه کند چرا که این نوع از درد های غیر قابل کنترل بسیار خطرناک هستند.درد هایی که با علایمی مانند درد با تهوع ، درد با تنگی نفس ، درد با سرگیجه و ... همراه می گردند جز عامل های خطرناک و جدی هستند که نیاز به بررسی اساسی دارد.هر کدام از علائم ذکر شده می تواند یک بیماری مهلک را در پی داشته باشد .

این متخصص اظهار کرد : درد در ارگان های حیاتی بدن مانند مغز ، قلب ،ریه و ....بسیار مهم و حائز اهمیت است . از میان انواع دردهای مزمنی که ممکن است برای افراد پیش بیاید، درد در ناحیه قفسه سینه نگران کننده ترین آنها است. دردهایی مانند احساس فشار شدید به قفسه سینه، درد در نزدیک بازوها، تنگی نفس بخاطر فشار به سینه و دردهای مشابه در دسته دردهای جدی طبقه بندی می شوند .

دردهایی که در ناحیه کمر ایجاد می شوند نیز باید جدی گرفته شود .کمردرد از دردهای شایع بسیاری از افراد مسن است. متخصصان تاکید می کنند که اگر دردهای ناحیه پشت، در فردی بیش از دو هفته به طول بیانجامد، بهتر است فرد تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرد. چرا که این دردها می توانند به ناتوانی های جدی حرکتی در آینده منجر شوند.

ابوالاحرار افزود: افراد ممکن است به هر دلیلی و در جریان شیوه غلط زندگی با جابه‌جایی دیسک و فشار عصب نخاعی دچار مشکل شده باشند و این دردها را گاهی خفیف و گاهی شدید تجربه کنند اما همیشه با آن سر و کار دارید پس نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید مخصوصا اگر گهگاه با بی‌حسی دست یا پا نیز مواجه شدید. بی‌توجهی به این درد خطر آسیب‌دیدگی دائمی عصب نخاعی را به همراه خواهد آورد.

این متخصص متذکر شد : افراد حتما باید حواسشان به سردرد های ناگهانی که دچار می شوند باشد چرا که سردرد ها انواع مختلفی دارند .سردردهایی وجود دارند که به هیچ یک از عوامل محیطی ارتباط ندارند؛ این سردردها به‌طور ناگهانی سراغ‌تان می‌آیند، به مرور شدت می‌گیرند؛ به گونه‌ای که فرد نسبت به نور و صدا دچار حساسیت می‌شود.این سردردها می‌توانند در گروه سردردهای میگرنی قرار بگیرند. این سردردها می‌توانند هر روز یا هر چند روز یک بار سراغ‌تان بیایند.

به گفته او، سردردهای دیگری نیز هستند که ناگهانی سراغ‌تان می‌آیند و با علائمی مثل کاهش بینایی، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن هوشیاری و بی‌حسی به ویژه در ناحیه سر همراه هستند؛ این سردرد ها طبیعی نیستند و خود شخص تفاوت اش را با سردرد میگرنی تشخیص می دهد و توصیه می شود در این نوع از سردرد ها حتما به متخصص مراجعه کنند .

منبع: جام جم آنلاین
http://www.asriran.com/fa/news/493843


museum90

روش‌های سنتی و فوق‌العاده موثر دفع سموم چای

چای سیاه دارای سمومی است که استفاده از آن موجب کوتاهی عمر می شود. از طرفی ایجاد خلط سودا (سودا زا)، سوزاندن آهن، طبع سرد بالا و کاهش سلامت و شفافیت پوست از دیگر مضرات آن است.
یک پژوهشگر طب اسلامی به معرفی ماده سم‌زدای طبیعی پرداخته و تاکید کرده است که مصرف آن در کنار چای مضرات و سموم این نوشیدنی را تا حد زیادی مهار می‌کند.

مرتضی حسینی منش پ‍‍ژوهشگر طب اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: چای سیاه دارای سمومی است که استفاده از آن موجب کوتاهی عمر می شود. از طرفی ایجاد خلط سودا (سودا زا)، سوزاندن آهن، طبع سرد بالا و کاهش سلامت و شفافیت پوست از دیگر مضرات آن است.

وی با تاکید بر خاصیت سم زدایی لیمو ترش افزود: استفاده از لیمو ترش همراه چای سیاه به دلیل خاصیت ضدعفونی‌کنندگی آن سموم را از بین می برد و از مسمومیت جلوگیری می کند. همچنین مصرف لیمو به همراه چای در فصل تابستان ضد تهوع، تعریق و در افراد با طبع گرم، آرامبخش، نشاط آور و بسیار مقوی است. چای کاهنده خواص لیمو و استفاده از ترکیب آنها موجب ایجاد تعادل در بدن است.

حسینی‌منش تصریح کرد: چای سبز مقوی، جوان کننده، نشاط بخش ، مفید برای مغز و بدن و بالا برنده تمرکز است همچنین این دمنوش شش برابر آنتی بیوتیک ها خواص درمانی دارد. استفاده از لیمو ترش در کنار این دمنوش خاصیت ضد اکسیدانی و اثر جوان بخشی آن را چند برابر می کند.

این پ‍‍‍ژوهشگر طب اسلامی با یادآوری مضر بودن استفاده از قند به همراه چای و ایجاد سودا اظهار داشت: بهترین شیرین کننده به همراه چای، عسل است که باعث از بین بردن سموم آن می شود. همچنین استفاده از عسل در کنار چای سبز موجب افزایش جذب خواص درمانی آن می شود.

وی یادآور شد: مصرف خرما و توت خشک به همراه چای سیاه مضرات آن را به حداقل می رساند، همچنین ترکیب زنجبیل و دارچین در چای با توجه به طبع افراد و متناسب با فصل بسیار مفید است.

حسینی بیان کرد: استفاده از چای داغ موجب سرطان ریه و از بین برنده اعصاب روی زبان است. مصرف چای کمرنگ و جایگزینی سایر دمنوش های گیاهی به جای آن همواره از سوی متخصصین توصیه می شود.
http://www.asriran.com/fa/news/493893

راه سلامت هفتاد و هفت


سیر یکی از معدود محصولات مورد استفاده در سه سیستم درمانی باستانی شامل آیورودا هند، پزشکی سنتی چین، و پزشکی سنتی اروپا بوده است. هزاران سال است که از سیر برای درمان بیماری ها استفاده می شود . نام آن در قدیمی‌ترین متون پزشکی جهان نیز ذکر شده است.

سیر ماده غذایی خوشبویی نیست اما از فواید سلامت بسیاری برخوردار است و افراد بسیاری در سراسر جهان از آن به انواع مختلف استفاده می کنند. سیر ماده غذایی قدرتمندی است و تنها یک حبه از آن می تواند عطر و طعم متفاوتی به غذای موجود در یک قابلمه بزرگ ببخشد. بسیاری اغلب به اشتباه سیر را یک گیاه دارویی یا ادویه در نظر می گیرند اما از لحاظ فنی، سیر یک سبزی در خانواده ای مشابه با پیاز، تره فرنگی، و موسیر است.

آیا خوردن سیر برای شما مفید است؟

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "کر2"، شاید این پرسش را با خود مطرح کرده باشید که آیا خوردن سیر برای من مفید و خوب است؟ به گفته سردبیران مجله «بن اپتیت» که پژوهش های بسیاری در زمینه ادعاهای صورت گرفته درباره سیر انجام داده اند، پاسخ مثبت است.

سیر یکی از معدود محصولات مورد استفاده در سه سیستم درمانی باستانی شامل آیورودا هند، پزشکی سنتی چین، و پزشکی سنتی اروپا بوده است. هزاران سال است که از سیر برای درمان بیماری ها استفاده می شود . نام آن در قدیمی‌ترین متون پزشکی جهان نیز ذکر شده است.

اگرچه مصرف سیر پخته همچنان فواید مختلفی را ارائه می کند اما مصرف این ماده غذایی به صورت خام از تاثیر و کارایی به مراتب بیشتری برای بهبود سلامت برخوردار است.

تفاوت سیر خام

در شرایطی که احتمالا تمایلی به خوردن تخم مرغ خام یا گوشت خام ندارید، هنگامی که موضوع مواد غذایی گیاهی مطرح می شود، طرفداران رژیم های غذایی خام معتقدند که مصرف این مواد به صورت خام می تواند پتانسیل نهفته در آنها را آزاد کند. باور اصلی این است که پختن مواد غذایی موجب از بین رفتن ویتامین های موجود در آنها و تقریبا تمام مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی بدن می شود.

در این فلسفه، آماده سازی غذا از اهمیت فوق العاده ای برخودار است. به عنوان یک قاعده، هیچ ماده غذایی بیش از 105 تا 120 درجه فارنهایت (41 تا 49 درجه سانتیگراد) حرارت داده نمی شود و هیچ چیزی پاستوریزه، هموژنیزه، یا با استفاده از آفت کش ها، کودهای شیمیایی، حلال های صنعتی، یا افزودنی های شیمیایی تهیه نمی شود.

قدمت این جنبش به اواخر دهه 1800، یعنی زمانی که دکتر ماکسیمیلیان بیرچر-بنر دریافت می تواند بیماری زردی خود را با خوردن سیب خام درمان کند، باز می گردد. از آن زمان، این که مصرف مواد غذایی خام چگونه می تواند روی انسان تاثیرگذار باشد مورد آزمایش قرار گرفته و امروزه این نوع رژیم غذایی در میان 10 روش برتر کاهش وزن قرار دارد.

در این رژیم غذایی 75 تا 80 درصد مواد غذایی مصرفی به صورت خام هستند تا فرد از فواید آن بهره‌مند شود و در شرایطی که برخی حتی ساشیمی (یا ماهی خام) و پنیر تهیه شده از شیر غیر پاستوریزه را مصرف می کنند، بیشتر پیروان آن را وگان ها تشکیل می دهند. در این حالت است که سیر می تواند به یکی از اجزا اصلی خام خواری تبدیل شود زیرا حتی در این حالت نیز بسیار مغذی است.

آیا خوردن سیر برای شما مفید است؟

فواید سلامت سیر خام

سیر خام به عنوان یک ابرماده غذایی شناخته می شود که سرشار از مواد مغذی است و محصولی سودمند برای سلامت و بهزیستی انسان در نظر گرفته می شود. بخشی از این قدرت از مولکول های اصلی سیر یعنی آلین و آلیناز ناشی می شود که در سلول های مختلف سیر تازه وجود دارند. عطر و طعم متمایز سیر زمانی شکل می گیرد که آلین با آلیناز واکنش می دهد، فرآیندی که هنگام خرد شدن یا حتی آسیب دیدن حبه های سیر تسریع می شود. پس از حدود 10 ثانیه فعالیت فیزیکی، این دو ترکیب ادغام می شوند تا آلیسین فتوشیمیایی، یک عامل ضد میکروبی و ضد قارچی قدرتمند، ایجاد شود.

به رغم آن که نسبتا پایدار است، اما آلیسین طی یک روز از بین می رود. گرما نیز موجب از بین رفتن آلیسین می شود و از این رو مفیدترین حالت استفاده از سیر به صورت خام و طی چند دقیقه پس از خرد کردن حبه های آن است.

اگر قصد دارید از سیر در وعده های غذایی پخته شده استفاده کنید، در آخرین لحظات مراحل پخت و پز سیر را به آن اضافه کنید و یا مقدار اعلام شده در دستور العمل غذا را اضافه کرده و در مرحله آخر پخت و پز مقداری سیر دیگر به آن اضافه کنید.

اگر تمایلی به مصرف سیر خام ندارید می توانید از مکمل های سیر استفاده کنید تا به میزان کافی آلیسین دریافت کنید.

تقویت سیستم ایمنی بدن

نه تنها آلیسین طعمی متمایز به سیر می بخشد بلکه یکی از آنتی اکسیدان های قدرتمند در این ماده غذایی است و یک مبارز فوق العاده در برابر باکتری ها و قارچ ها محسوب می شود. در حقیقت، سیر طی جنگ جهانی دوم برای کمک به سربازان برای مقابله با قانقاریا استفاده می شد. سیر چنان قدرتمند است که مکمل های آن برای مقابله با گلو درد میکروبی، عفونت های استاف و حتی باکتری سیاه زخم با موفقیت مورد استفاده قرار گرفته اند. در حال حاضر، پژوهش های بیشتری درباره سیر جریان دارند و به نظر می رسد در درمان عفونت های شدید که بدن می تواند در برابر برخی داروها و آنتی بیوتیک های مشخص مقاوم شده باشد، موثر باشد.

سلامت قلب

در مبارزه با بیماری قلبی عروقی، سیر می تواند یک بازیکن کلیدی محسوب شود. بنابر پژوهش جدید دانشگاه UCLA، اسانس سیر چند ساله پیشرفت بیماری قلبی را متوقف کرده و در برخی موارد حتی تجمع پلاک عروق را معکوس ساخته است. سیر می تواند هموسیستئین، یک نشانگر برای بیماری قلبی را کاهش دهد.

آیا خوردن سیر برای شما مفید است؟

بهبود شرایط پوست و پوست سر

ویژگی های ضد قارچی سیر چنان قدرتمند هستند که این گیاه اغلب برای درمان آکنه مورد استفاده قرار گرفته و برخی متخصصان گیاهان دارویی بر این باورند که سیر از توانایی درمان شوره سر برخوردار است زیرا در مقابله با Pityrosporum ovale، قارچی که در پوست سر زندگی می کند و در ایجاد پوسته های سر نقش دارد، موثر عمل می کند. ترکیبات آلیسین نیز با درمان موثر ریزش مو مرتبط هستند و به کاهش ریزش مو کمک می کنند.

فشار خون عادی

مطالعات نشان داده اند که خوردن سیر می تواند به کاهش فشار خون کمک کند که این شرایط می تواند از بروز مسائل سلامت جدی پیشگیری کند. خوردن سیر تولید گاز سولفید هیدروژن را افزایش می دهد که به انبساط رگ های خونی منجر شده و امکان جریان آسان‌تر خون را فراهم می کند و از این رو فشار کمتری بر آنها برای انجام وظیفه خود وارد می شود.

کاهش التهاب

سیر دارای ویژگی های ضد التهابی است و مطالعات بسیاری روی این ویژگی سیر انجام شده اند. سیر حاوی چهار ترکیب گوگردی مختلف است که می تواند به کاهش التهاب کمک کنند. این فایده می تواند شامل حال بیماری های خود ایمنی که در نتیجه واکنشی التهابی شکل می گیرند و همچنین آرتریت (التهاب مفصل) نیز شود.

افزون بر تمام موارد ذکر شده در بالا، سیر منبع خوبی برای تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن مانند ویتامین C، ویتامین B6، منگنز، کلسیم، آهن، و پتاسیم است.

چگونگی انتخاب و نگهداری از سیر

اگر قصد دارید از فواید سیر خام بهره‌مند شوید باید آن را به صورت تازه خریداری کنید. مهم‌ترین نکته هنگام خرید سیر این است که غلاف آن آسیب ندیده باشد. هنگامی که غلاف سیر را در دست خود نگه می دارید باید احساس سنگینی داشته باشید و وقتی آن را به آرامی بین انگشتان خود فشار می دهید باید محکم و سخت به نظر برسد و نه نرم و مرطوب. غلاف های نرم و چروکیده از قدرت مشابه با یک سیر تازه برخوردار نیستند.

در صورت نگهداری مناسب، سیر می تواند برای یک ماه و یا حتی بیشتر تازگی خود را حفظ کند. برای آن که سیر را تا حد ممکن تازه نگه دارید آن را در جای خنک (15 تا 18 درجه سانتیگراد) و دور از نور خورشید قرار دهید. اندکی رطوبت و گردش هوا برای تازه ماندن سیر خوب است اما زمانی که غلاف را باز می کنید توجه داشته باشید که حبه های آن تنها چند روز دوام می آورند.

-------------------------
http://www.asriran.com/fa/news/500011


museum90

برای حفظ سلامت کبد چی بخوریم؟

برگ‌ها یی مانند کاهو و اسفناج دارای قدرت خنثی‌سازی ماده مضر مانند فلز،حشره‌ کش و مواد شیمیایی دیگر موجود در مواد غذایی است.
کبد بعد از پوست بزرگ ‌ترین قسمت از بدن است که حدود یک و نیم کیلوگرم وزن دارد و عملکردهای بسیار ضروری را در بدن به عهده دارد. به‌ عنوان مکان ذخیره مواد مغذی که بدن به آن نیاز دارد عمل می‌کند و همچنین به هضم غذا، سوخت‌وساز و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

علاوه بر آن ماده مضر را از جریان خون تصفیه می‌کند برای حفظ سلامت کبد، مواد غذایی پیشنهاد شده در سایت هلث نیوز را به برنامه غذایی تان اضافه کنید.

چغندر قرمز:
فلاوانوئید موجود در این گیاه عملکرد کلی کبد را بهبود می بخشد.

گریپ‌ فروت:
این میوه منبع ویتامین C و سرشار از خاصیت آنتی‌اکسیدان است. مصرف میزان بالای این میوه به کبد کمک می‌کند تا ماده سرطان‌ زا و سموم دیگر را از بدن دفع کند.

سیر:
این گیاه بوته ای باعث فعال شدن آنزیم هایی می شود که به دفع مواد مضر در کبد کمک می‌کند؛ سیر حاوی سلنیم و آلیسین است که هر دو ترکیب طبیعی مفیدی برای پاک‌سازی کبد است.

برگ‌های سبز گیاهان:
برگ‌ها یی مانند کاهو و اسفناج دارای قدرت خنثی‌سازی ماده مضر مانند فلز،حشره‌ کش و مواد شیمیایی دیگر موجود در مواد غذایی است.

دانه کتان:
دانه کتان برای دفع سموم از بدن از جمله کبد مناسب است .

چای سبز:
این نوع چای سرشار از نوعی آنتی‌اکسیدان گیاهی است. چای سبز نه ‌تنها یبوست و اختلال عملکرد معده را برطرف می کند بلکه عملکرد کبد را نیز بهبود می‌بخشد.

کلم‌ها:
مصرف کلم‌ها مانند کلم بروکلی باعث افزایش تولید گلوکوزینولیت می شود که در تولید آنزیم‌های هضم به بدن کمک می‌کند.

لیموترش:
مرکبات نه‌ تنها سرشار از ویتامین C است بلکه به روند هاضمه و دفع سموم از بدن کمک می‌کند.

گردو:
گردو سرشار از اسید چرب امگا 3 و همچنین گلوتاتیون است که به روند پاک ‌سازی کبد کمک می‌کند.

زردچوبه:
این ادویه به هضم چربی و تولید صفرا کمک می‌کند. افزون بر آن به سم ‌زدایی کبد کمک می‌کند درنتیجه عملکرد کبد را بهبود می بخشد.

شیرین‌بیان:
این گیاه در کاهش دادن تراکم آلانین آمینوترانسفرا و آسپارتات ترانس آمیناز، آنزیم‌هایی که به طور عمده در کبد یافت می‌شود، مؤثر است. میزان بالای این آنزیم‌ها نشانه آسیب‌دیدگی کبد است. شیرین‌بیان با به حداقل رساندن این آنزیم‌ها به‌سلامت کبد کمک می‌کند.

منبع: روزنامه خراسان
------------------
http://www.asriran.com/fa/news/499657


museum90

هشدار درباره 5 منبع پنهان سرشار از کافئین

قرص های چربی سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و براساس این دو ماه باعث افزایش مصرف کالری و افزایش متابولیسم بدن می شوند. در مصرف این گونه داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه اجتناب کنید.
عاشقان مصرف قهوه و سایر محصولات حاوی کافئین می دانند که دریافت بیش از حد این ماده باعث بروز آثار ناخوشایند متعددی می ‌گردد، مانند: عصبانیت، آشفتگی، اضطراب، بی خوابی، تحریک دستگاه گوارش، اسهال و وابستگی. به طوری که ترک مصرف کافئین سردرد، خمودگی، عصبانیت و اضطراب را با خود به همراه خواهد داشت.

کافئین حتی در بسیاری از داروها از جمله برخی آنتی بیوتیک ها وجود دارد. بنابراین توصیه متخصصان بر این است که اگر دچار مشکلات قلبی، پرفشاری خون، بی خوابی، مشکلات اضطرابی، مسائل گوارشی، کلیوی و یا دیابت هستید، مصرف کافئین تان را کم کنید.

شکلات: شکلات اگرچه به دلیل خواص آنتی اکسیدانی بالایش برای پیشگیری از بسیاری شرایط پزشکی توصیه می شود اما می تواند مقادیر قابل توجهی کافئین پنهان هم داشته باشد. در این میان شکلات تیره اگرچه یک انتخاب سالم تغذیه ای است اما بیشتر از شیر شکلات کافئین دارد. کافئین اسید معده را افزایش می‌ دهد، مصرف مواد غذایی حاوی کافئین زیاد، مانند شکلات تلخ، ممکن است باعث وخامت زخم‌ معده در افراد مبتلا به این بیماری شود. همچنین بیماران مبتلا به رفلاکس معدی مری باید مصرف مواد غذایی حاوی کافئین زیاد را محدود کنند. برای افراد مضطرب نیز توصیه می ‌شود مصرف این شکلات ‌ها محدود شود.

قرص های لاغری: قرص های چربی سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و براساس این دو ماه باعث افزایش مصرف کالری و افزایش متابولیسم بدن می شوند. در مصرف این گونه داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها بدون مشورت با پزشک یا متخصص تغذیه اجتناب کنید.

مسکن های بدون نسخه: 
دفعه بعد که برای کاهش درد سراغ این داروها رفتید، بدانید که آنها حاوی مقادیر قابل توجهی کافئین پنهان هستند. به طوری که اگرچه مصرف گاه به گاه آنها در کاهش درد موثر است اما وابسته شدن به این داروها سردرد و دیگر دردها را وخیم تر می کند. مسکن های بدون نسخه از قبیل استامینوفن حاوی 130 میلی گرم کافئین هستند.

آب ویتامینه: آب ویتامینه یا آب ویتامین دار، آبی است که با مواد مغذی مانند ویتامین ها و الکترولیت ها غنی شده باشد. بعضی انواع آب ویتامینه، دارای افزودنی های طعم دار، کافئین و مواد شیرین کننده هستند. در نتیجه حتما پیش از مصرف این آبها، برچسب روی شیشه آنها را بخوانید تا ببینید چه موادی داخل آن وجود داشته و قرار است با خوردن آن چقدر کالری وارد بدن شما شود.

چای سرد: این نوع چای در هر بطری حاوی 30 میلی گرم کافئین است. تمام انواع چای حاوی کافئین هستند. کافئین موجود در چای می ‌تواند بسیار سریع انتشار یابد، اما به راحتی می ‌توان کافئین چای را از بین برد: چای را به مدت 30 ثانیه در کمی آب داغ دم کنید، سپس دم کرده اولیه را دور بریزید. دوباره همان چای را دم کنید، به این ترتیب چای شما حاوی میزان بسیار کمی کافئین خواهد بود.

منبع: آوای سلامت
------------------
http://www.asriran.com/fa/news/499689

راه سلامت هفتاد و شش


پسته از جمله مغزهای خوراکی محبوب و خوشمزه است که سرشار از پروتئین و فیبر است. افزون بر این، پسته به طور طبیعی فاقد کلسترول است.

اگر دوست دارید بیشترین مواد مغذی را از رژیم غذایی خود دریافت کنید، بهترین کار گنجاندن ابرمواد غذایی در فهرست مد نظرتان است. این فوق ستاره های دنیای تغذیه بیش از آن که پر کالری باشند، سرشار از مواد مغذی هستند . پژوهش های مختلف فواید سلامت آنها را نشان داده اند.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایت ول"، احتمالا بسیاری از این ابرمواد غذایی مانند موز، تخم مرغ و بروکلی را روزانه مصرف می کنید اما درباره مواد غذایی مغذی که بسته ای کامل از ویتامین ها، مواد معدنی و مواد شیمیایی گیاهی با توانایی مبارزه با بیماری ها را ارائه می کنند چطور؟ در ادامه قصد داریم برخی از سالم‌ترین مواد غذایی که باید در برنامه غذایی خود جای دهید و شاید این کار را نمی کنید را معرفی کنیم.

هندوانه

سلامتی با این غذاها (بخش سوم)

هندوانه قند کمی دارد و سرشار از ویتامین های A و C است و یک میان وعده کم کالری و آبدار فوق العاده است. مطالعات نشان داده اند که هندوانه می تواند به طور بالقوه فشار خون و خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را کاهش دهد. همچنین، هندوانه حاوی لیکوپن است که می تواند به محافظت از بدن در برابر پرتوهای فرابنفش و ابتلا به سرطان کمک کند.

اسفناج

سلامتی با این غذاها (بخش سوم)

اسفناج سرشار از آنتی اکسیدان ها، ضد التهاب ها و ویتامین هایی است که سلامت استخوان ها و بینایی را بهبود می بخشند و این سبزی را به یک ابرماده غذایی مبدل می کنند. تنها یک فنجان اسفناج می تواند 12 درصد از دوز روزانه توصیه شده کلسیم را تامین کند و ویتامین K کافی برای کمک به پیشگیری از پوکی استخوان را ارائه می کند.

پسته

سلامتی با این غذاها (بخش سوم)

پسته از جمله مغزهای خوراکی محبوب و خوشمزه است که سرشار از پروتئین و فیبر است. افزون بر این، پسته به طور طبیعی فاقد کلسترول است. یک اونس (28 گرم) از این مغز خوراکی دارای محتوای پتاسیم تقریبا مشابه با یک موز کوچک است.

تخم مرغ

سلامتی با این غذاها (بخش سوم)

پروتئین منبع خوبی برای پروتئین به همراه مواد مغذی دیگر است. یک تخم مرغ بزرگ حدود 70 کالری و شش گرم پروتئین دارد. تخم مرغ منبع خوبی برای اسیدهای چرب امگا-3 نیز است که برای عملکرد درست بدن و سلامت قلب ضروری هستند.

بادام

سلامتی با این غذاها (بخش سوم)

بادام یکی از مغزهای خوراکی با بیشترین میزان تراکم مواد مغذی است که به معنای ارائه بیشترین میزان تراکم مواد مغذی در هر کالری در هر اونس است. یک اونس (28 گرم) بادام 191 کالری و 3.4 گرم فیبر (حدود 14 درصد از دوز روزانه توصیه شده) دارد و همچنین دوزهای سالم از پتاسیم، کلسیم، ویتامین E، منیزیم، و آهن را ارائه می کند.

زنجبیل

سلامتی با این غذاها (بخش سوم)

زنجبیل مزه ای تند دارد و دیر زمانی است که به عنوان یک طعم دهنده خوشمزه و درمانی کاملا طبیعی برای هر چیزی از ناراحتی معده تا التهاب های ناخواسته مورد استفاده قرار می گیرد.

چغندر

سلامتی با این غذاها (بخش سوم)

این سبزی حاوی انواع مختلف ویتامین، مواد معدنی، و آنتی اکسیدان ها است که به مبارزه با بیماری و تقویت اندام های حیاتی بدن کمک می کنند. برخی مطالعات نشان داده اند بتالائین، رنگدانه بنفش موجود در چغندر، می تواند به دفع سرطان و دیگر بیماری های انحطاطی کمک کند.


=================
http://www.asriran.com/fa/news/500918


museum90

علائم بالا بودن قند خون

تخم مرغ، کلم بروکلی، توت‌ها، خشکبار، سیب، گریپفروت، موز از قند پایین برخوردارند و پاپ کرن، سیب زمینی پخته، دونات قند بالایی را در بدن ایجاد میکنند. باید سعی کنید میزان قند غذاهایی که میل می‌کنید را بدانید تا با دقت بیشتری بتوانید قند بدن خود را کنترل کنید
 ما با خوردن غذا قند را به بدنمان می‌رسانیم و این قند مرتبا در بین سلول‌های‌مان توزیع می‌شود. بالا بودن قند در بدن زمانی رخ می‌دهد که بدن نتواند گلوکوز یا همان قند را به درستی مصرف کند.

اگر این اتفاق برای مدت طولانی مثلا برای ماه‌‌ها حتی سال‌ها رخ دهد، می‌تواند به ارگان‌های بدن آسیب جدی وارد کند.

در افراد دیابتی قند خون می‌تواند به دلایل متعدی بالا رود:

    درمان سرخود افت قند خون (هیپوگلیسمی)
    مصرف اشتباه یا عدم مصرف داروهای دیابت
    ورزش نکردن
    استرس
    بیماری، مثل سرماخوردگی ساده
    کمبود‌آب
    پرخوری
    داروهای خاص

بعلاوه کودکان و جوانان هم ممکن است در دوران رشد خود افت قند را تجربه کنند.

علائم بالا بودن قند خون

    تکرر ادرار
    دید تار
    عدم تمرکز
    خشکی لب
    لاغری
    عفونت‌های برگشت پذیر
    مشکلات شکمی
    بهبود آهسته زخم‌ها
    خستگی همیشگی
    تشنه شدن زیاد
    پوست خشک همراه با خارش
    گرسنگی همیشگی
    افزایش وزن
    مشکلات عصبی

تخم مرغ، کلم بروکلی، توت‌ها، خشکبار، سیب، گریپفروت، موز از قند پایین برخوردارند و پاپ کرن، سیب زمینی پخته، دونات قند بالایی را در بدن ایجاد میکنند. باید سعی کنید میزان قند غذاهایی که میل می‌کنید را بدانید تا با دقت بیشتری بتوانید قند بدن خود را کنترل کنید

منبع: سلامت نیوز
==================
http://www.asriran.com/fa/news/501203


museum90

چگونه از شر سینوزیت خلاص شوید؟

نوشیدن مایعات گرم از قبیل اب داغ یا چای و … هم تاثیر بسیار خوبی در تخلیه سینوس ها و درمان آن دارد. علاوه بر میل کردن ان ها همچنین در هنگام نوشیدن بخار منتر شده از این مایعات هم می تواند نقش خوبی در تخلیه و درمان بازی کند. با اینکه هر مایعات گرمی میتواند استفاده شود ولی استقدوس یکی از شناخته شده ترین و بهترین نوشیدنی ها برای این مورد است.
هاو کن یو- چگونه سینوزیت را درمان کنیم؟ چگونه از شر سینوزیت رها شویم؟ چگونه خودمان و در خانه سینوس ها را تخلیه کنیم؟ سوالاتی است که امروز  به آنها پاسخ داده خواهد شد. جالب است بدانید سینوزیت یکی و شاید شایع ترین مشکل دستگاه تنفسی در سراسر جهان است و تقزیبا همه برای یک بار هم که شده با آن دست و پنجه نرم می کنند. امروز به شما آموزش خواهیم داد که برای درمان سینوزیت های معمول و غیر مزمن راه های خانگی بسایر موثر و چاره سازی و شاید بهتر از دارو های شیمیایی وجود دارد که آنها  را مرور می کنیم.
 
 چگونه سینوس را تخلیه کنیم؟
سینوزیت بیماری نیست و تنها التهاب و عفونتی است که در داخل حفره هایی در صورت شما ایجاد می شود. با شروع پاییز و کم کم فصل سرما این مشکل بیشتر به چشم می آید و گاهی به دلیل آب ریزش بینی و سردرد های مکرر زندگی شما را دچار اختلال می کند از جمله نشانه های سینوزیت تغییر رنگ مخاط بینی که البته بسته به درجات وشدت آن متفاوت است، اختلال در خواب به دلیل مشکل در تنفس، آبریزش و همچنین احساس درد در نواحی از صورت و همانطور که گفته شد سر درد در ناحیه پیشانی گاها سرفه و تب های نه چندان شدید و …. امروز به شما روش های خانگی درمان و البته تخلیه سینوس ها را در منزل آموزش خواهیم داد که میتواند نه تنها صرفه جویی در زمان و هزینه باشد بلکه از شر تمامی این مشکلات هم بر بیایید.

۱) تنفس در بخار
بخار شاید یکی از بهترین روش ها برای تخلیه و در نهایت درمان سینوس ها باشد. تولید کردن بخار آب کار سختی نیست و از ظرف آب داغ گرفته تا حمام و یا وسایل تولید کننده بخار می توانید همگی را استفاده کنید تنها شما  میبایست این کار را در محیطی  بسته انجام دهید تا تاثیر گذار باشید. بهعنوان مثال یک ظرف آب داغ را آماده کرده و سپس سر خود را بالایآن نگه دارید و یک ملحفه یا … بر روی سر خود و ظرف بیندازید و سایر روش ها. بخار ناشی از این روش به راحتی از طریق دهان و بینی به سینوس های شما می رسد و در این مسیر با توجه به حرارت موجود به راحتی تمامی مخاط بینی را روان کرده و شما را مجیور به تخلیه آن ها از طریق بینی می کند.

     اگر در این هر یک از این روش ها شدت بخار زیاد بود و تنفس را با مشکل مواجه میکرد بهتر است چند ثانیه هوای تازه را استشمام و مجدد کار خود را ادامه دهید.

    شما داخل آب داغ خود می توانید از روغن های گیاهی مختلف همچون اکالیپتوس، نعنا و … استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر رویند تخلیه مخاط ها بگذارند. تمامی این روغن ها برای مخلوط کردن با آب داغ با قیمت ناچیز در دارو خانه ها موجود است.

۲) محیط را مرطوب نگه دارید
باید بدانید که خشک شدن سینوس ها شرایط را وخیم میکند و باز هم بر شدت سینوزیت می افزاید پس تا درمان کامل ان باید محیط منزل را مرطوب نگه دارید. برای این منظور به راحتی میتوانید یک طرف یا کتری آب را مدام در حال جوش در منزل داشته باشید و یا اینکه از دستگاه بخور خانگی استفاده و خریداری کنید. این موضوع مخصوصا در زمان خواب و استراحت شما با مرتوب نگه داشتم مجاری تنفس به تخلیه شدن مخاط بسیار کمک می کند.
 
۳) از کمپرس دستمال گرم استفاده کنید
این روش هم بدونه هزینه، کارامد والبته بسیار موثر است.برای این کار یک دستمال را کمی مرطوب کرده و سپس مدتی داخل مایکرویو و یا زیر یک جسم سنگین و گرم قرار دهید تا خوب گرم شود. سپس این دستمال گرم شده را مطابق شکل بر روی بینی و صورت خود بیندازید و تا سرد شدن آن منتظر بمانید و سپس این عمل را چندین بار با دستمال گرم تکرار کنید.

۴) استفاده از اسپری آب نمک
این مورد علاوه بر خاصیت روان کردن مخاط و تخلیه ان خاصیت ضد عفونی کردن هم دارد. اما روش کار به چه صورت است؟ برای این کار یک ظرف متوسط ار آب ولرم را با نصف قاشق نمک خوب مخلوط کنید. حال میتوانید از یک مکنده یا وسیله شبیه به ان برای اسپری کردن مایع داخل بینی بهره ببرید. این وسیله از داروخانه ها قابل تهیه است ولی به راحتی از وسایل مشابه برای تقل کردن مقداری مایع داخل بینی حتی به صورت دستی هم می توانید بهره ببرید. داخل هر سوراخ بینی دو اسپری از مایع را بزنید و سپس بعد از مدتی به همراه مخاط بینی به خوبی تخلیه و ضد عفونی انجام می شود.
 
۵) از قوری کمک بگیرید.
روش دیگر برای شما استفاده از قوری های کوچک است که کار با ان ها بسیار ساده استو یک قوری را از مقداری آب گرم به صورتی که شما را نسوزاند پر کنید. سپس سر خود را به سمت چپ راست خم کنید و از سوراخ سمت چپ بینی شروع به انتقال آب به سرواخ بینی کنیدو کم کم آب از سوراخ دیگر بینی شما خارج می شود و در این مسیر یک پاکسازی اساسی به سبب جریان و گرمای آب در مجاری بینی شما انجام میگیرد.

    مطمئن شوید آب استریل شده و جوشیده است. قبل از این کار حتما اب را بجوشانید و اجازه دهید کمی حرارت از دست بدهد و سپس استفاده کنید.

۶) مایعات گرم بنوشید
نوشیدن مایعات گرم از قبیل اب داغ یا چای و … هم تاثیر بسیار خوبی در تخلیه سینوس ها و درمان آن دارد. علاوه بر میل کردن ان ها همچنین در هنگام نوشیدن بخار منتر شده از این مایعات هم می تواند نقش خوبی در تخلیه و درمان بازی کند. با اینکه هر مایعات گرمی میتواند استفاده شود ولی استقدوس یکی از شناخته شده ترین و بهترین نوشیدنی ها برای این مورد است.

    خوردن سوپ و مایعات هم می تواند نقش مشابهی در درمان و تخلیه سینوزیت داشته باشد که نباید از ان ها غافل شد.
 
۷) ورزش کنید
اگر چه در شرایطی که از سینوس ها و درد های ان رنج میبرید زمان را مناسب برای ورزش کردن نمی بینید، ولی با این حال باید بدانید که یک ورزش ۱۰ تا ۱۵ دقیقه ای در به حرکت دامدن عضله های ازراف سینوس و در نتیجه تخلیه ان تاثیر دارد. اگر در فصل هایی که الرژی دارید نمی توانید خارج شوید در منزل آن را انجام دهید.

۸) انجام ماساژهای صورت
شاید برای شما کاربران سایت "هاو کن یو”جالب باشد ولی انجام چند ماساز بر روی قسمت های مختلف صورت میتواند باعث تخلیه سینوس ها شود. برای این کار تنها کافیست با دو انگشت اشاره و انگشت وسط شرع به ماساژ دادن به صورت حرکات دایره وار مابین دو ابرو، بالای بینی، اطراف و زیر چشم ها داشته باشید تا در تخلیه سینوس ها نقش موثری بازی کنید.
 
نکته: اگر با انجام مراحل بالا و البته مراقبت های عمومی همچنین حفظ سر و پیشانی از باد سرد و گرم نگه داشتنشان و یا خشک کردن کامل سر پس از استحمام نتیجه حاصل نشد و یا از سینوزیت مزمن رنج میبردید بهترین گزینه مراجعه به پزشک برای طی کردن مراحل درمان برای شما است.
===============
http://www.asriran.com/fa/news/500136

راه سلامت هشتاد و پنج


معمولا کسانی که به طور ناگهانی وزن از دست می دهند ممکن است به سرطان ریه و یا پستان مبتلا باشند. کاهش وزن در پی از کار افتادن کبد و تضعیف عملکرد آن رخ می دهد که عبارت از کنترل اشتها و دفع سموم است. کاهش وزن ممکن است نشانۀ سرطان های دستگاه هاضمه مانند رودۀ بزرگ نیز باشد.
سرطان از جمله بیماری‌هایی است که به دلیل سرعت پیشروی و نداشتن علائم، باعث وحشت بیماران می‌شود، اما علائمی وجود دارد که اگرچه به طور قطعی نشانۀ سرطان نیست، اما می‌تواند هشداری برای مراجعه به پزشک و بررسی وضعیت سلامتی باشد.

سرطان بیش از دویست نوع است و شایع ترین انواع آن سرطان پروستات، تخمدان، پستان، مثانه، رودۀ بزرگ، راست روده، کلیه، رحم به علاوۀ سرطان خون و پوست است.

متأسفانه این سرطان ها به دلیل آن که در مراحل پیشرفته تشخیص داده می شوند احتمال درمان کمی دارند اما جدی گرفتن این علائم می تواند به تشخیص سریع تر بیماری کمک کند:

1- کاهش وزن ناگهانی: معمولا کسانی که به طور ناگهانی وزن از دست می دهند ممکن است به سرطان ریه و یا پستان مبتلا باشند. کاهش وزن در پی از کار افتادن کبد و تضعیف عملکرد آن رخ می دهد که عبارت از کنترل اشتها و دفع سموم است. کاهش وزن ممکن است نشانۀ سرطان های دستگاه هاضمه مانند رودۀ بزرگ نیز باشد.

2- التهاب و تب دائمی: التهاب مکرر از عوارض سرطان خون است مخصوصا وقتی که خون به تولید مقادیر غیرطبیعی از گلبول سفید می پردازد و با علائمی مانند آنفلوانزا و آبریزش بینی همراه است.

3- ضعف و خستگی

4- تنفس دشوار و همراه با صدای سوت: این می تواند یکی از علائم سرطان ریه باشد.

5- درد قفسۀ سینه و سرفۀ دائم، سرطان خون و ریه می توانند همراه با چنین عوارضی باشند. اگر دردها گذرا و یا فصلی باشند جای نگرانی نیست اما اگر به صورت روزانه و دائمی باشند باید فورا به پزشک مراجعه شود.

6- نفخ

7- گر گرفتگی دائم

8- مشکلات روده ای

9- مشکلات بلع، که می تواند از عوارض سرطان گردن رحم و یا ریه باشد.

10- یرقان: زردی پوست و چهره به همراه زردی سفیدی چشم. این علائم به غیر از عوارض مشکلات کبدی می تواند نشانۀ سرطان پانکراس باشد.

11- تورم و توده های غیرعادی

12- عوارض پوستی و بروز لکه های جدید و متغیر روی آن.

13- تغییر در ناخن ها: تغییرات عجیب در ناخن ها از مهم ترین نشانه های سرطان است. بروز خطوط و لکه های سیاه یا قهوه ای نشانگر سرطان پوست است اما اگر رنگ آن ها زرد شود می تواند نشانی از سرطان کبد باشد.

14- دردهای ناحیۀ شکم و لگن خاصره: دردهای لگنی می تواند نشانۀ بیماری های خطرناکی باشد. این درد یکی از عوارض کیست های تخمدان است که معمولا نادیده گرفته می شود و به سرطان رحم تغییر شکل پیدا می کند.

15- درد ناشناخته ای که بیش از یک ماه طول بکشد: در صورت بروز هر دردی که بیش از یک ماه طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه شود زیرا ممکن است نشانۀ سرطان استخوان یا بیضه باشد.

16- خون ریزی دائمی و غیرطبیعی: یکی از عوارض اولیۀ ابتلا به سرطان رودۀ بزرگ و سرطان خون باشد و نیاز به مشاورۀ فوری با پزشک دارد.

منبع: العالم
http://www.asriran.com/fa/news/494651


museum90

حسی مرموز و تاثیرگذار در سلامت انسان

حس بویایی نقشی کلیدی در سلامت انسان ایفا می کند. اگر توانایی بویایی شما کاهش یابد، این شرایط می تواند بر رژیم غذایی و تغذیه، بهزیستی جسمانی، و ایمنی روزمره شما تاثیرگذار باشد.

حس بویایی شما تجربه ای که از دنیای اطراف خود دارید را غنی می سازد. بو و عطرهای مختلف می توانند خلق و خوی شما را تغییر دهند، خاطره ای قدیمی را به یاد شما بیاورند، و حتی ممکن است به هرچه محکم‌تر شدن پیوندهای عاطفی شما منجر شوند. حس بویایی نقشی کلیدی در سلامت انسان نیز ایفا می کند. اگر توانایی بویایی شما کاهش یابد، این شرایط می تواند بر رژیم غذایی و تغذیه، بهزیستی جسمانی، و ایمنی روزمره شما تاثیرگذار باشد.

بویایی؛ حسی مرموز و تاثیرگذار در سلامت انسان

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ان‌آی‌اچ"، چیزهایی که ما بو می کنیم از قهوه تا درختان کاج در جنگل یا دود آتش، در حقیقت مولکول های کوچکی هستند که از مواد اطراف ما منتشر می شوند. هنگامی که ما این مولکول ها تنفس می کنیم، آنها سلول های حساس ویژه ای داخل بینی را تحریک می کنند. هز یک از این سلول های حساس تنها دارای یک نوع گیرنده بو هستند. روایح موجود در محیط زیست بیشتر از گیرنده های بویایی هستند اما یک مولکول می تواند ترکیبی از این گیرنده ها را تحریک کند و بر همین اساس یک نماینده منحصر به فرد در مغز برای یک رایحه خاص ایجاد می شود.

به گفته دکتر گری بوشان، پژوهشگر در مرکز حواس شیمیایی مونل در فیلادفلیا، تخمین زده می شود تعداد رایحه هایی که مردم می توانند تشخیص دهند چیزی بین 10 هزار و 100 میلیارد یا حتی بیشتر است. همه ما ترکیبی متفاوت از سلول های تشخیص رایحه را در بینی خود داریم. از این رو، حساسیت افراد در زمینه بویایی می تواند بسیار متفاوت باشد. در حقیقت، هنگامی که دو نفر یک شی را بو می کنند، درک آنها از آن بو می تواند بسیار متفاوت باشد.

از آن جایی که اطلاعات رایحه به بخش های مختلف مغز ارسال شده اند، روایح می توانند جنبه های بسیاری از زندگی ما را مانند حافظه، خلق و خو، و احساسات را تحت تاثیر قرار دهند. برای هزاران سال، گیاهان معطر در بسیاری از فرهنگ های جهان به عنوان روش های درمانی مورد استفاده قرار گرفته اند که از آن جمله می توان به چین، هند، و مصر اشاره کرد. به عنوان مثال، رایحه درمانی یا آروماتراپی استفاده از روغن های گرفته شده از گل ها، گیاهان دارویی، یا درختان برای بهبود بهزیستی جسمی و روحی را هدف قرار داده است.

تا به امروز، مدارک و شواهد علمی اندکی از اثرگذاری رایحه درمانی بر بیشتر مسائل مرتبط با سلامت موجود بوده اند. با این وجود، خاطرات بویایی می توانند زنده و بلند مدت باشند که می تواند اثری مثبت به همراه داشته باشد.

اسطو خودوس مثال خوبی در این زمینه محسوب می شود که به عنوان یک رایحه آرامش بخش شناخته می شود. اما پرسش این است: آیا این گیاه دارای رایحه ای آرامش بخش است زیرا ما در گذشته تجربه کسب آرامش با این رایحه خاص را داشته ایم و از این رو ارتباط برقرار کردن با آن را فرا گرفته ایم؟ دانشمندان همچنان در حال آزمایش اثرگذاری انواع مختلف رایحه درمانی بر سلامت و بهزیستی ما هستند.

بویایی؛ حسی مرموز و تاثیرگذار در سلامت انسان

بو برای درک مزه نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. هنگام جویدن غذا رایحه هایی آزاد می شوند که از دهان و گلو به بینی راه می یابند. بدون بو، ما می توانیم تنها پنج مزه اصلی را شامل شوری، شیرینی، تلخی، ترشی و خوشمزه را شناسایی کنیم. اما مغز ما اطلاعات ارسال شده از گیرنده های مزه و بویایی را با یکدیگر ترکیب می کند تا درکی از مزه های مختلف را ایجاد کند.

موارد بسیاری می توانند به از دست دادن حس بویایی منجر شوند. گرفتگی بینی، یا وجود پلیپ در بینی می تواند جریان هوا را مسدود کرده و از این رو روایح به سلول های حساس بینی نمی رسند. این اثرات به طور معمول موقتی هستند و پس از رفع گرفتگی و درمان حس بویایی شما باید دوباره باز گردد.

اما برخی چیزها می توانند از دست دادن بلند مدت حس بویایی را موجب شوند. به عنوان مثال، آسیب سر یا ویروس می توانند برخی مواقع به اعصاب مربوط به حس بویایی آسیب وارد کنند. حس بویایی شما می تواند با افزایش سن نیز به طور طبیعی تضعیف شود. این در شرایطی است که بسیاری از مردم ممکن است حتی از وجود مشکل در حس بویایی خود باخبر نباشند.

کیفیت موضوعات مرتبط با زندگی افراد در نتیجه از دست دادن حس بویایی با توجه به وضعیت آنها متفاوت است. آثار این شرایط می توانند بسیار گسترده و زیاد باشند. در همین راستا، غذا خوردن دیگر همانند گذشته لذت بخش نخواهد بود. حتی ممکن است فرد علاقه و تمایل خود به غذا خوردن را از دست بدهد یا عادات تغذیه ای خود را تغییر داده و به یک رژیم غذایی ناسالم روی بیاورد.

افرادی که حس بویایی خود را از دست داده اند برخی مواقع تلاش می کنند با افزودن نمک یا شکر بیشتر به غذاهای خود مزه آنها را تقویت کنند. اما این اقدام برای افرادی که در معرض خطر شرایط پزشکی خاص مانند فشار خون بالا، بیماری کلیه، یا دیابت هستند، مشکل آفرین است. اگر فکر می کنید کاهش حس بویایی می تواند بر کیفیت زندگی شما تاثیرگذار باشد مشورت با پزشک خود را فراموش نکنید.

بویایی؛ حسی مرموز و تاثیرگذار در سلامت انسان

از دست دادن قدرت بویایی می تواند شما را در معرض خطر جانی قرار دهد زیرا ممکن است توانایی شناسایی بوی دود یا بوی گاز طبیعی را هنگام آتش سوزی یا نشت گاز نداشته باشید.

با افزایش سن، توانایی بویایی تا حدی در بینی کاهش می یابد اما بیشتر افت توانایی بویایی در مغز رخ می دهد. دلیل اصلی این شرایط اختلال در عملکرد مناطقی در مغز است که با بویایی و حافظه در ارتباط هستند. اما مشکلات شما در زمینه حس بویایی می تواند نشانگر چیزی بیشتر از افزایش سن باشد. برخی مواقع، کاهش قدرت بویایی می تواند یک نشانه اولیه از بیماری هایی جدی مانند پارکینسون، آلزایمر یا بیماری MS باشد.

اگر غذای شما مزه و بوی که انتظار دارید را ندارد با پزشک خود مشورت کنید. با انجام یک آزمایش شناسایی بویایی «خراش و استشمام» پزشک می تواند به ارزیابی نوع اختلال بویایی شما کمک کند. این آزمایش به تنهایی نمی تواند مشکلات سلامت جدی را تشخیص دهد اما می تواند در کنار آزمایش های دیگر اطلاعات کاملی را در اختیار پزشک قرار دهد.

به گفته دکتر بوشان، بویایی می تواند مرموزترین حس در میان حواس پنج گانه انسان باشد. ما اطلاعات خوبی درباره از دست دادن حس بویایی داریم و در تشخیص ان نیز با مشکل خاصی مواجه نیستیم. اما در بیشتر موارد ما هیچ درمانی برای موارد بلند مدت از دست دادن بویایی نداریم که به طور گسترده قابل اعتماد و قابل قبول باشد. نتایج برخی مطالعات نشان داده اند تمرینات بویایی می توانند به ارتقا توانایی جداسازی و شناسایی روایح کمک کنند. این می تواند رشد گیرنده های جدید را تحریک کرده یا توانایی مغز برای تفسیر سطوح کم روایح را بهبود ببخشد. اما پژوهشگران همچنان در حال فراگیری چگونگی کارکرد آن هستند.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور


http://www.asriran.com/fa/news/493717


museum90

کنترل اضطراب با این عبارت‌های جادویی

همانند یک مبارز رفتار کنید. هنگامی که اضطراب شما را از یک فعالیت اجتماعی یا رویدادی مهم دور می کند با انجام دادن خلاف آنچه ذهن شما می گوید بار دیگر کنترل را در اختیار خود بگیرید. بر همین اساس، شما پیروز خواهید بود و اضطراب طرف مغلوب مبارزه خواهد بود.

اضطراب احساس ناخوشایندی است که می تواند به واسطه عاملی شناخته شده یا ناشناخته در انسان شکل بگیرد. همه انسان ها به طور طبیعی در برخی مواقع دچار اضطراب می شوند که این مساله عادی است اما اضطراب مزمن می تواند حتی زندگی فرد را به طور کامل تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ریدرز دایجست"، هنگامی که ذهن شما در تلاش برای مقابله با تمام عوامل استرس زا و ترس ها است می توانید یک نفس عمیق کشیده و یکی از مواردی که در ادامه به آنها اشاره می کنیم را مد نظر قرار دهید.

فقط انجامش بده

از تلاش برای یافتن راه حلی ایده ال و بی نقص برای مقابله با اضطراب خود دست برداشته و تنها گام هایی به سوی جلو بردارید، حتی اگر این گام ها ناقص باشند. هیچ تصمیمی تا زمانی که شما اقدامی برای دستیابی به حالت اندیشه و تامل انجام دهید، اشتباه نخواهد بود.

اضطراب ناخوشایند است اما خطرناک نیست

به خود یادآوری کنید که اگر چه اضطراب احساسی ناخوشایند است اما زمانی که احساسات بر شما غلبه کرده اند، هیچ گونه خطر فیزیکی تهدیدتان نمی کند. در هنگام اضطراب، به ویژه اختلال هراس، مردم احساس می کنند دیگر از این مورد جان سالم به در نخواهند برد. اگرچه با شرایط جالب و سرگرم کننده ای مواجه نیستید، اما فراموش نکنید خطر خاصی نیز شما را تهدید نمی کند.

من سپاسگزارم به خاطر ...

زمانی را برای قدردانی از سلامت جسمی، خانواده دوست داشتنی، یا شغل با ثبات خود اختصاص دهید. مغز شما نمی تواند به صورت همزمان استرس و قدردانی را تجربه کند. در نتیجه، این روشی موثر برای تغییر طرز فکر شما محسوب می شود. هنگام که استرس دارید اگر بتوانید توجه خود را به سوی قدردانی از چیزی در زندگی خود تغییر دهید، بلافاصله حالت و احساس بهتری پیدا خواهید کرد.

اکنون اینجا باش

تمرکز حواس را تمرین کنید. این به شما کمک می کند به جای این که در نتیجه تمام نگرانی ها و پشیمانی های خود دچار استرس شوید، در لحظه باقی بمانید. به افکار و احساسات خود توجه داشته باشید و آنها را به سوی سوژه ای که در حال حاضر رخ می دهد، تغییر دهید. به عنوان مثال، روی تماشای فرزند خود یا شستن ظرف ها متمرکز شوید تا افکارتان در حالت قابل تحمل‌تری نگه داشته شوند.

من می پذیرم

هنگامی که احساس گرفتار شدن در چیزهایی را دارید که از کنترل شما خارج هستند، مانند گیر کردن در ترافیک یا خلق و خوی بد رئیس شما، این مساله را بپذیرید که چیزهای بد نیز اتفاق می افتند و خود را درگیر آنها نکنید. این شرایط فوق العاده است زیرا دیگر تلاش نمی کنید تا هر چیزی را مدیریت کنید. این شرایط به نوعی شبیه زدن دکمه حذف در رایانه است.

این نیز بگذرد

هنگامی که به طور کامل درمانده شده اید به خود یادآوری کنید که اضطراب شرایطی زودگذر است. هنگامی که دچار استرس مزمن باشید همانند این است که در هر مشکلی غرق شده و به ندرت شناور باقی می مانید. به خود یادآوری کنید که عوامل استرس زا دائمی نیستند و این کار می تواند آرامش ذهن و انرژی مورد نیاز برای غلبه بر مشکل و یافتن راه حل های عملی را فراهم کند.

شما می توانید انجامش دهید

اگر خود را در حالت دوم شخص قرار دهید همانند این است که تیمی از اعضای خانواده، مربیان و دیگر عزیزان به شما یادآوری می کنند که تنها نیستید. هنگامی که می گویید "من می توانم انجامش دهم" ممکن است اندکی دچار استرس شوید زیرا تنها هستید، اما هنگامی که در موقعیت دوم شخص قرار می گیرید از شما خواسته می شود تا اقدام های لازم را انجام دهید.

به اندازه کافی دارم؛ من کافی هستم

روی «کافی» متمرکز شوید. واکنش استرس اغلب زمانی آغاز می شود که مردم احساس می کنند از منابع کافی برای رسیدگی به تقاضاهای ارائه شده به آنها برخوردار نیستند. اجازه دهید این احساس از شما دور شود و در لحظه به آرامش برسید. به خود بگویید "من دقیقا همان جایی هستم که قرار بوده در این لحظه باشم."

اضطراب یک هشدار اشتباه است

ترس و اضطراب خود را شناسایی کنید. اضطراب به معنای احساس درماندگی به واسطه یک عامل استرس زا حتی زمانی که هیچ خطر فوری شما را تهدید نمی کند، است. اضطراب را می توان همانند یک زنگ هشدار آتش دانست در شرایطی که هیچ آتش سوزی وجود ندارد. با درک این مساله که نیازی نیست وحشت زده و مضطرب شوید می توانید خود را آرام کنید.

احساس این که نمی توانم کاری را انجام دهم به معنای درست بودن آن نیست

حقیقت خود را بررسی کنید. در یک مهمانی حضور دارید و فکر می کنید از پس رسیدگی به جمیعت حاضر بر نمی آیید و یا قرار است در برابر افراد زیادی یک سخنرانی داشته باشید و پیش از آن دچار ترس شده اید. با یادآوری این که ترس های شما معرف شما نیستند، قدرت بیشتری به خود ببخشید.

من دوستدار ...

در پی نکته های مثبت باشید. از کلمه دوستدار برای هر واژه ای استفاده کنید که احساس می کنید شما را هنگامی که در بهترین حالت خود قرار دارید، تعریف می کند. اکنون چشمان خود را ببندید و به احساسی که تجسم این ویژگی در شما ایجاد می کند، فکر کنید. از این ارزش ها و احساسات برای هدایت خود پیش از آن که روز را آغاز کنید، استفاده کنید تا امکان ارائه واکنش به روشی که به آن افتخار می کنید را داشته باشید. ما تا اندازه ای روی کارهایی که باید انجام دهیم، متمرکز می شویم که فراموش می کنیم قصد داشته ایم چگونه باشیم. اگر با تفکر درباره یک واژه مشکل دارید می توانید تعریف هایی که دوست دارید از زبان دیگران بشنوید را در نظر بگیرید.

این یک فرصت است

به حرکتی رو به رشد فکر کنید. هر مانعی در مسیر شما می تواند یک فرصت باشد. تلاش کنید مشکلات خود را به عنوان فرصت هایی برای یادگیری و رشد هر چه بیشتر در نظر بگیرید به جای آن که بر نتایج بالقوه منفی متمرکز شوید.

حتی با اضطراب می توانم زندگی خود را ادامه دهم

احساسات خود را بپذیرید. اجازه ندهید اضطراب شما را تضعیف کند. حتی اگر اندکی اضطراب دارید در یک مسابقه ورزشی شرکت کرده یا به ملاقات دوست خود بروید. نیازی نیست به طور کامل فاقد اضطراب باشید تا به زندگی خود ادامه دهید.

خلاف آنچه ذهنم می گوید را انجام خواهم داد

همانند یک مبارز رفتار کنید. هنگامی که اضطراب شما را از یک فعالیت اجتماعی یا رویدادی مهم دور می کند با انجام دادن خلاف آنچه ذهن شما می گوید بار دیگر کنترل را در اختیار خود بگیرید. بر همین اساس، شما پیروز خواهید بود و اضطراب طرف مغلوب مبارزه خواهد بود.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور
http://www.asriran.com/fa/news/493511