بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت هفتاد و دو

اگر مردم بدانند با مسواک زدن و نخ دندان، به راحتی می توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد، قطعا سراغ مسواک زدن خواهند رفت.
رئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، توجه به ۱۵ دقیقه طلایی برای شستن دهان بعد از خوردن مواد غذایی و خوراکی ها، برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها، مهم برشمرد.

دکتر محمد حسین رضوانی به وضعیت مسواک زدن در نزد احاد مختلف جامعه اشاره کرد و گفت: متاسفانه برای مسواک زدن، به مردم خوب آموزش داده نشده و همین مسئله، مهمترین علت پوسیدگی دندان ها در ایران است.

وی با تاکید بر اینکه پوسیدگی دندان ها به راحتی قابل پیشگیری است، افزود: با رعایت ساده ترین روش ها، می توان جامعه ای داشت که مردم آن دندان های پوسیده نداشته باشند.

رضوانی ادامه داد: اگر مردم بدانند با مسواک زدن و نخ دندان، به راحتی می توان از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کرد، قطعا سراغ مسواک زدن خواهند رفت.

این متخصص دندانپزشکی ترمیمی اظهارداشت: مجموعه دستورات بهداشتی، بر رعایت محیط پاکیزه و عاری از میکروب در دهان تاکید دارد.

وی با عنوان این مطلب که مواد شیرین را باید کمتر خورد، گفت: مسواک زدن بعد از خوردنی ها و حداقل شستن دهان حتی با آب خالی، می تواند از ماندن مواد تخریب کننده روی دندان ها جلوگیری کند.

رضوانی به ۱۵ دقیقه طلایی برای مسواک زدن و شستن دهان اشاره کرد و افزود: مردم باید برای مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، وقت بگذارند. زیرا، بررسی ها نشان داده است که بعد از هر خوردنی، تنها ۱۵ دقیقه برای از بین بردن مواد تخریب کننده دندان ها که در مواد قندی وجود دارد، فرصت داریم. زیرا، بعد از ۱۵ دقیقه حیاتی، این مواد بر لایه های دندان نفوذ کرده و به تدریج عامل پوسیدگی دندان می شوند.

رئیس انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران، گفت: توصیه ما این است که در این ۱۵ دقیقه طلایی یا مسواک بزنند و یا حداقل دهان را شستشو دهند.

وی همچنین بر استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن سطح دندان ها از پلاک میکروب تاکید کرد و افزود: برای ترویج فرهنگ مسواک زدن، باید به مدارس رفت و دانش آموزان را ترغیب کرد مسواک بزنند.

رضوانی با عنوان این مطلب که اکثریت اقشار محروم جامعه مسواک نمی زنند، گفت: علت این مسئله نمی تواند مسائل اقتصادی باشد. بلکه به خاطر مسائل فرهنگی است، چون تهیه مسواک و خمیر دندان هزینه چندانی برای خانواده ها ندارد. در حالی که آمار پوسیدگی دندان ها در بین قشر محروم و بی بضاعت جامعه بالاست.

وی ادامه داد: البته در بین قشر مرفه نیز شاهد پوسیدگی دندان ها هستیم که علت آن به خاطر مصرف زیاد مواد قندی است.

به گفته رضوانی، اقدام وزارت بهداشت برای فلوراید تراپی در مدارس، بهترین کار برای پیشگیری از پوسیدگی دندان است.

منبع: مهر
===============
http://www.asriran.com/fa/news/502442/۱۵


museum90

آیا شما هم از درد مفاصل رنج می‌برید؟

دلایل ژنتیکی، جنسیت (آرتروز در میان زنان شیوع بیشتری دارد)، فعالیت سخت بدنی که فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کند، اضافه وزن، ورزش‌های سنگین، بیماری‌های متابولیک (همچون دیابت)
برای آرتروز یا سائیدگی مفاصل درمان قطعی وجود ندارد اما پزشکان روش‌هایی برای کنترل این بیماری و جلوگیری از پیشرفت آن توصیه کرده‌اند.

چنانچه دلیل سائیدگی مفاصل مشخص باشد می‌توان دردهای آرتروزی را به طرز محسوسی کاهش داد.

فعالیت‌های بدنی روزانه گاه باعث می‌شوند مفاصل به‌طور مرتب در معرض ضربه قرار گیرند و این ضربه‌ها آسیب‌هایی به بافت غضروفی مفصل وارد می‌کنند. بدن تا جایی که می‌تواند این آسیب‌ها را ترمیم می‌کند. گاه شدت آسیب‌های وارده به مفصل بیش از قدرت ترمیم بدن است و یا به دلایلی قدرت ترمیم بدن کاهش می‌یابد و نمی‌تواند آسیب‌های مکرر را ترمیم کند. در این شرایط بافت غضروفی بین مفاصل تخریب و آرتروز شروع می‌شود.

هفت عامل بروز آرتروز عبارتند از: دلایل ژنتیکی، جنسیت (آرتروز در میان زنان شیوع بیشتری دارد)، فعالیت سخت بدنی که فشار زیادی به مفاصل وارد می‌کند، اضافه وزن، ورزش‌های سنگین، بیماری‌های متابولیک (همچون دیابت)

ابتلا به آرتروز الزاما ارتباطی با سن و سال ندارد. امروزه جوانان نیز از درد مفاصل شاکی هستند. آرتروز زمانی پدید می‌آید که بافت غضروفی بین مفاصل تخریب و استخوان‌ها روی هم سائیده شوند.

نشانه‌های آرتروز و امکانات درمانی

درد، کشش و خشکی مفاصل بعد از استراحت و کاهش انعطاف‌پذیری آنها در خم و راست شدن و مشکلات حرکتی غالبا اولین نشانه‌های آرتروز هستند. مشکلات حرکتی بیش از هر چیز به علت فرسایش بافت غضروف‌ها به‌وجود می‌آید. استهلاک و فرسودگی مفاصل دردهای آرتروزی را تشدید می‌کند.

اغلب افراد مبتلا به آرتروز از کاهش قابلیت تحرک و چابکی مفاصل شکایت دارند. هر حرکتی با صدای ناخوشایند تق تق مفاصل همراه است. رطوبت و سرما درد را شدت می‌بخشد. پیشرفت بیماری را می‌توان با پرهیز از تحمیل بار اضافی بر مفاصل کنترل کرد. ورزش‌هایی چون دوچرخه سواری و شنا که مفاصل را تقویت می‌کنند نیز مفید هستند.

روش‌های درمانی آرتروز

هدف از روش‌های درمانی آرتروز کاهش درد و افزایش میزان تحرک مفاصل است. این روش‌ها به دو دسته طبقه‌بندی می‌شوند: محتاطانه و اعمال جراحی.

در روش‌های محتاطانه پزشک تلاش می‌کند از فشاری که بر مفاصل فرسوده وارد می‌شود بکاهد. تغییر عادات غذایی، تحرک و درمان‌های طبیعی از جمله درمان‌های محتاطانه هستند.

استفاده از داروهای ضدالتهاب حاوی کورتیزون که کاهش‌دهنده درد هستند نیز از درمان‌های محتاطانه به شمار می‌آیند. برخی دیگر از احتیاط‌ها عبارتند از:

- حتی‌الامکان استفاده کمتر از پله و سطوح شیب‌دار

- کاهش فعالیت‌های شدید بدنی

- بلند نکردن اجسام سنگین

- بلند کردن اجسام از روی زمین به شیوه درست

روش‌های محتاطانه

از مهم ترین روش‌های کاهش علائم آرتروز تغییر روش زندگی است.

داروی معجزه‌گری برای درمان آرتروز وجود ندارد. اما برخی مواد غذایی در کاهش درد موثر هستند. میوه‌جات، سبزیجات و غلات و ماهی در تسکین التهاب تاثیر دارند و از سائیدگی بیشتر مفاصل جلوگیری می‌کنند. نکته مهم دیگر مصرف کافی مایعات، آب معدنی و چای‌های گیاهی مختلف برای کمک به دفع مواد سمی از کلیه‌هاست. این کار موجب بهبود سوخت‌وساز بدن می‌شود.

انجام نرمش‌های کششی و تقویتی می‌تواند تا حد زیادی انعطاف مفاصل را افزایش داده و آنها را قوی نگه دارد. شنا و پیاده روی از ورزش‌های مناسب هستند.

کاهش وزن تا حد زیادی درد ناشی از آرتروز را کم کند. حتی چند کیلو کاهش وزن هم تاثیرات مهمی در کم کردن علائم بیماری دارد.

استفاده از وسایلی مانند کفی‌های مخصوص کفش و بریس‌های زانو می‌تواند در کاهش درد موثر باشد. استفاده از عصا نیز می‌تواند تا حدی درد ناشی از این بیماری در مفصل ران و زانو را کم کند.

عمل جراحی
عمل جراحی تنها زمانی توصیه می‌شود که هیچ یک از روش‌های محتاطانه موثر نباشد. پیوند غضروف، پروتز و آرتروسکوپی از روش‌های موجود برای درمان به‌وسیله اعمال جراحی است. تشخیص بهترین روش درمان فقط در صلاحیت پزشک متخصص است.

منبع: دویچه‌وله
================
http://www.asriran.com/fa/news/502428


museum90

7 سبزی مفید برای جلوگیری از بالا رفتن قند خون

سبزیجات غیر نشاسته ‌ای یا کم کربوهیدرات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند. ضمن این که مواد شیمیایی گیاهی موجود در آنها منجر به حفظ قند خون در محدوده سالم می شود.
راه هوشمند برای جلوگیری از فوران قند خون در مبتلایان به دیابت نوع دو، انتخاب سبزیجات کم کربوهیدرات است.

سبزیجات غیر نشاسته ‌ای یا کم کربوهیدرات حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر و در عین حال کم کالری هستند. ضمن این که مواد شیمیایی گیاهی موجود در آنها منجر به حفظ قند خون در محدوده سالم می شود.

در اینجا 7 نوع سبزی مفید به حال دیابتی ‌های نوع دو بیشتر معرفی شده است:

کلم بروکلی: این سبزی یک نیروگاه تغذیه ای برای مبارزه با سرطان شناخته شده است ضمن این که کلم بروکلی و سبزیجات مشابه آن دارای بالاترین مقدار سولفورافان هستند. این ترکیب منجر به افزایش آنزیم های بدن برای مبارزه با مواد شیمیایی سرطان زا می شود. علاوه بر این، کلم بروکلی کربوهیدرات کمی دارد و سرشار از ویتامین‌های آ، ث و کا، فیبر و آهن است.

کلم بروکسل: سرشار از ویتامینEاست؛ نوعی آنتی اکسیدان که از بدن در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می کند. این نوع کلم نیز سرشار از ویتامین آ، ث و فولات و فیبر است و محققان بر این باورند که علاوه بر فوایدش برای دیابتی ها، می‌تواند برخی سرطان‌ ها را دفع کند.

خیار: نزدیک 96 درصد از این سبزی را آب تشکیل داده و به بدن برای هیدراته ماندن کمک می کند. خیار بسیار کم کالری و حاوی آنتی اکسیدان هایی برای مبارزه با آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد است و مصرف آن در برابر بیماری های مزمن مانند سرطان، دیابت، بیماری های قلبی و آلزایمر محافظت ایجاد می کند. خیار همچنین حاوی پتاسیم برای کاهش میزان فشار خون است.

فلفل قرمز: سرشار از ویتامین ث برای بهبود سیستم ایمنی بدن و تسهیل جذب آهن است ضمن این که منبع غنی از ویتامین ب 6، فولات، ویتامین آ و آنتی اکسیدان ها نیز شناخته می شود.

مارچوبه: این گیاه نیز در هر فنجان تنها 27 کالری و 5 گرم کربوهیدرات دارد و سرشار از ویتامین های آ و کا است. هنگام خرید مارچوبه تلاش کنید ساقه ‌های سبز روشن آن را انتخاب کنید. مصرف منظم مارچوبه سبب کنترل میزان قند خون و افزایش تولید انسولین در بدن می ‌شود.

اسفناج: این سبزی کم کربوهیدرات انتخاب عاقلانه‌ای برای مبتلایان به دیابت نوع دو و حاوی فولات، بتاکاروتن و ویتامین کا است. محققان حتی اعلام کرده اند که رژیم غذایی سرشار از سبزی‌جات برگ سبز تیره مانند اسفناج خطر ابتلا به دیابت را تا حدود زیادی کاهش می‌ دهد. رنگ سبز تیره اسفناج حاوی سطح بالایی از کلروفیل است؛ ماده ای که به مبارزه با دژنراسیون ماکولا و آب مروارید می رود. دژنراسیون ماکولا علت اصلی از دست دادن بینایی در افراد مسن است.

برگ چغندر: منبع عالی از ویتامین های ب، آ، کا، آهن و کلسیم است و یکی از بهترین گزینه ها برای کاهش قند خون، سوزاندن چربی و کاهش التهاب بدن به شمار می رود.

منبع: آوای سلامت
===================
http://www.asriran.com/fa/news/502446/7