بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت شش

انواع آجیل منبع چربی های سالم، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند. بر اساس مطالعات، برخی از انواع آجیل، حتی از غذاهای گیاهی آنتی اکسیدان بیشتری دارند. مصرف منظم آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد ضمن این که منجر به کاهش مرگ و میر در زنان بعد از سنین یائسگی می شود.

محققان و متخصصان تغذیه بر این نکته توافق دارند که شاید مصرف مولتی ویتامین ها در برخی موارد ضروری باشد اما راه دستیابی به مواد مغذی از طریق مصرف مداوم آنها نیست و بهتر است سفره غذایی خود را با انواع میوه و سبزیجات رنگارنگ کنید:

انواع سیب: سیب ها سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها هستند و اینطور ثابت شده که مصرف روزانه سیب، نیاز شما به داروهای تجویزی را کاهش می دهد. سیب دارای فیبر زیاد است؛ بخصوص فیبر محلول که می تواند قند و کلسترول خون را تنظیم کند. سیب همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که برای کاهش فشار خون تاثیر زیادی دارد. مواد مغذی موجود در انواع سیب شما را در برابر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی مصون می کند. ضمن این که خطر ابتلا به برخی سرطان ها از جمله سرطان ریه را کاهش می دهد. مصرف سیب با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر و آسم همراه است.

آجیل: انواع آجیل منبع چربی های سالم، پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند. بر اساس مطالعات، برخی از انواع آجیل، حتی از غذاهای گیاهی آنتی اکسیدان بیشتری دارند. مصرف منظم آجیل با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارتباط مستقیم دارد ضمن این که منجر به کاهش مرگ و میر در زنان بعد از سنین یائسگی می شود.

توت ها: رنگهای متنوع انواع توت ها نشانه وجود آنتوسیانین در آنها است که یک ماده شیمیایی گیاهی محسوب می شود و خواص زیادی برای سلامت دارد. توت ها همچنین منبع فیبر، ویتامین ب، پتاسیم و ویتامین سی هستند. نشان داده شده که آنتوسیانین ها برای مبارزه با سلول های سرطانی مفید هستند و به جنگ التهاب می روند. به عنوان مثال ترکیبات موجود در زغال اخته منجر به جلوگیری از پوکی استخوان می شود، کلسترول بد را پایین می آورد و منجر به سرکوب عوامل رشد تومور می شود.

سبزیجات کریستالی: مصرف این سبزیجات از قبیل کلم بروکسل، کلم بروکلی، تربچه و ... با کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان ها ارتباط دارد. به گزارش موسسه ملی سرطان در آمریکا، مصرف این سبزیجات منجر به غیر فعال کردن و مرگ سلول های سرطان زا شده و از آسیب های اولیه به دی ان آ جلوگیری می کند. علاوه بر کاهش خطر ابتلا به سرطان، این سبزیجات منابع غنی از فیبر، مواد معدنی و ویتامین ها از جمله ویتامین کا، ویتامین ب، ویتامین سی، ویتامین ای، پتاسیم، و سلنیوم هستند.

تخم مرغ: به دلیل داشتن کلسترول بالا، همچنان ترس از مصرف زیاد آن وجود دارد ولی در سال های اخیر ثابت شده که تخم مرغ یک منبع غذایی بسیار سالم است. مطالعات نشان داده که مصرف بیش از یک عدد تخم مرغ در روز نه تنها خطر ابتلا به بیماریهای قلبی یا سکته را افزایش نمی دهد، بلکه منجر به افزایش سطح کلسترول خوب می شود. تخم مرغ همچنین شامل تمام اسید امینه های ضروری برای تامین پروتئین بدن است و منبع خوبی از ویتامین آ، ویتامین ب، آهن، سلنیوم، کولین و ید محسوب می شود.

منبع: آوای سلامت




museum90

این جوانه خوش اخلاقتان می کند

ارزش غذایی چهار قاشق غذاخوری جوانه گندم معادل یک کف دست نان است. ویتامین B موجود در جوانه گندم با تنظیم سیستم عصبی، کم خوابی، استرس، خستگی و بی حالی را رفع و باعث آرامش خاطر می شود.

جوانه گندم سرشار از ویتامین های گروه B و E است و نسبت به دانه آن ۳ تا ۱۲ برابر ویتامین B و ۳ برابر ویتامین E دارد و در هر ۱۰۰ گرم آن ۲۰۰ کالری انرژی نهفته است.

ارزش غذایی چهار قاشق غذاخوری جوانه گندم معادل یک کف دست نان است. ویتامین B موجود در جوانه گندم با تنظیم سیستم عصبی، کم خوابی، استرس، خستگی و بی حالی را رفع و باعث آرامش خاطر می شود.

این جوانه به واسطه سلنیوم، منیزیم و ویتامین E رادیکال های آزاد مضر بدن را حذف و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش فعالیت های مغزی می شود.

همچنین فعالیت غدد جنسی را زیاد و اکسیژن بدن را تامین می کند و برای رفع التهابات بدن مفید است.

جوانه را خام مصرف کنید

جوانه ها را می توانید پس از آبکشی با آب سرد داخل ماست یا انواع سالاد کاهو، کلم یا سالاد شیرازی بریزید یا از آنها به همراه ساندویچ و برگرها استفاده کنید. بهتر است برای نفع بیشتر از خواص تغذیه ای جوانه ها، آنها را خام مصرف کنید. همچنین در صورت لزوم آنها را به مدت کوتاه با حرارت ملایم در روغن کنجد یا زیتون تفت دهید

جوانه‌ها همیار لاغری‌اند،به هضم غذا کمک می‌کنند، حاوی ٣ تا ٦ برابر ویتامین بیشتری هستند و...

منبع: زندگی آنلاین




museum90

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان

مصرف مواد غذایی خوب و مغذی دارای اثرات جسمانی، روانی و احساسی است. غذایی که مصرف می کنید، انرژی مورد نیاز شما طی روند درمان را تامین می کند.

هنگام مواجهه با یک بیماری جدی مانند سرطان، برنامه ریزی برای وعده های غذایی احتمالا آخرین چیزی است که به آن فکر می کنید. اما دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم بخشی مهم از یک برنامه درمانی کارآمد محسوب می شود.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "هلث"، مصرف مواد غذایی خوب و مغذی دارای اثرات جسمانی، روانی و احساسی است. غذایی که مصرف می کنید، انرژی مورد نیاز شما طی روند درمان را تامین می کند. همچنین، غذا خوردن لذت بخش است و زمانی که مواد مغذی لازم را دریافت کنید احساس بهتری در شما شکل می گیرد.

رب یا سس گوجه فرنگی

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 

سس های گوجه فرنگی نه تنها از محتوای بالای ویتامین C بهره می برند، بلکه گوجه فرنگی به از بین بردن مزه بد دهان در برخی از بیماران مبتلا به سرطان که دوره شیمی درمانی را می گذرانند، کمک می کند. سس های گوجه فرنگی که بدون ادویه هستند را مصرف کنید. اگر دارای زخم های دهانی هستید از مصرف گوجه فرنگی پرهیز کنید.

ماهی چرب

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 

ماهی های سالمون، تن و ساردین نه تنها سرشار از پروتئین برای مبارزه با خستگی هستند، بلکه نیروگاه هایی مغذی محسوب می شوند. آنها از محتوای بالای اسیدهای چرب امگا-3 بهره می برند که می تواند به قوی نگه داشتن عضلات کمک کند. همچنین، ویتامین B12 که بدن برای تولید گلبول های قرمز به آن وابسته است و ویتامین D که عنصری کلیدی برای سلامت استخوان ها محسوب می شود، از دیگر مواد مغذی موجود در ماهی های چرب هستند.

ترکیب خوراکی های مغذی

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 

زمانی که انرژی و اشتهای شما افت می کند، مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی می تواند به دریافت کالری مورد نیاز بدن و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های مفید کمک کند. بر همین اساس، مصرف یک مشت تریل میکس (ترکیبی از گرانولا، میوه خشک، مغزهای خوراکی و گاهی اوقات شکلات)، مغزهای خوراکی یا حتی یک قاشق کره بادام زمینی می تواند گزینه خوبی باشد.

محصولات لبنی

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 

کلسیم، ویتامین D، و پروتئین موجود در محصولات لبنی به حفظ سلامت استخوان ها کمک می کنند. با انتخاب ماست یا کفیر از مزایای پرورش باکتری های خوب روده نیز بهره‌مند می شوید. اگر گیاهخوار هستید یا علاقه ای به شیر ندارید می توانید آب پرتقال غنی شده با کلسیم، شیر برنج، یا شیر سویا را مد نظر قرار دهید.

گوشت بدون چربی مرغ و بوقلمون

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 

گوارش گوشت بدون چربی مرغ یا بوقلمون آسان است، در شرایطی که از محتوای بالای پروتئین نیز سود می برید. گوشت بدون چربی مرغ یا بوقلمون انتخاب بهتری نسبت به گوشت قرمز محسوب می شود. گوشت قرمز ممکن است موجب افزایش التهاب شده و به شکل گیری بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی منجر شود.

سبزیجات برگدار تیره

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 

بروکلی، کیل، کاهوی رومی، اسفناج، شاهی آبی و دیگر سبزیجات برگدار از محتوای بالای کلسیم برای کمک به سلامت استخوان ها، فولات و آهن برای بهبود تولید خون، و منیزیم که برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است، اما اغلب در زمان درمان سرطان سطوح آن افت می کند، برخوردار هستند.

نخود و لوبیا

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 

نخود و لوبیا دارای سطوح بالای پروتئین هستند که پشتیبان عضلات بوده، در شرایطی که به تامین انرژی مورد نیاز بدن و جلوگیری از خستگی نیز کمک می کنند.

زنجبیل

بهترین مواد غذایی برای افراد مبتلا به سرطان 

زنجبیل با حالت تهوع که یکی از عوارض جانبی شیمی درمانی و برخی داروها است، مقابله می کند. اضافه کردن زنجبیل تازه رنده شده به غذاها یا چای ممکن است به تسکین حالت تهوع که به طور کامل توسط داروهای ضد تهوع از بین نرفته است، کمک کند