بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

bahaabaad-yazd

گزارش خبری ازغارکشف شده درکویرشرق بهاباد



===================

bahaabaad-museum


راه سلامت نود و یک


انگور به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های متنوع و پولیفنول هایی که در دانه های آن وجود دارد به سلامت قلب کمک می کند. پولیفنول ها مولکول هایی هستند که با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقابله می‌کنند و به کاهش فشارخون کمک کرده و سلامت قلب را ارتقا می‌دهند.
روزنامه آرمان- چند نکته کلی افرادی که روده های حساسی دارند نباید در مصرف هسته انگور زیاده روی کنند چون نمی توانند آن ها را به خوبی تحمل کنند.یادتان باشد که انگور خاصیت ضدسرطانی نیز دارد و از هسته آن در حوزه زیبایی بسیار استفاده می کنند. اکثر کرم ها و محصولات آرایشی حاوی روغن هسته انگور هستند. چون سرشار از پولیفنول ها بوده و برای مقابله با پیری پوست فوق العاده عمل می کند. شما می توانید از این روغن برای افزایش سلامت پوستتان یا ماساژ استفاده کنید.همچنین می توانید برای ارتقای سلامت قلب و عروقتان از روغن هسته انگور در آشپزی نیز استفاده کنید.

تاثیر انگور بر سلامت قلب و عروق

انگور به دلیل دارا بودن آنتی اکسیدان های متنوع و پولیفنول هایی که در دانه های آن وجود دارد به سلامت قلب کمک می کند. پولیفنول ها مولکول هایی هستند که با اثرات مخرب رادیکال های آزاد مقابله می‌کنند و به کاهش فشارخون کمک کرده و سلامت قلب را ارتقا می‌دهند. این ترکیبات مفید خاصیت انعطاف پذیری عروق خونی را بالا می برند. انگور به ویژه سرشار از فلاوونوئیدها است که بسیار قوی بوده و حافظ سلامت دستگاه قلب و عروق هستند. باید بدانید که یکی از رنگدانه های موجود در انگور قرمز (نه سفید) کرستین است که تاثیر ویژه ای در تنظیم میزان کلسترول خون و ممانعت از اکسایش کلسترول بد خون می شود. حتما می دانید که افزایش کلسترول باعث بروز پلاک هایی در رگ ها شده و در نهایت منجر به مسدود شدن آن ها می شود. یادتان باشد که انگور همچنین حاوی پتاسیم است که تاثیر بسزایی در سلامت قلب دارد چون به کنترل فشارخون کمک می کند.

سفید یا قرمز؟

حتما می دانید که انواع انگور با رنگ های مختلف وجود دارد که هر کدام خواص ویژه خود را دارند. در خصوص تاثیر انگور روی قلب بهتر است در بین انگور سفید و قرمز به سراغ دومی بروید. بدون شک بین این دو تفاوت وجود دارد البته نه زیاد! در هر حال نتایج پژوهش ها نشان داده اند که پولیفنول های موجود در انگور قرمز دو برابر بیشتر از هم نوع سفید آن است. بنابراین خاصیت آنتی اکسیدانی آن نیز دو برابر بیشتر است. به همین دلیل نیز تاثیر بیشتری در سلامت قلب دارد. همان طور که می بینید قلب ما قرمز است و انگور قرمز شبیه آن و تاثیرگذارتر بر آن است. پس برای سلامت گنجینه تان انگور قرمز میل کنید.

اثرات کشمش بر سلامتی

کشمش نیز اثرات خود را بر بدن دارد. یادتان باشد که کشمش پرکالری تر از انگور تازه است و البته برای ورزشکاران بسیار مفید خواهد بود. باید بدانید که هر ۱۰۰ گرم کشمش ۲۶۷ کیلوکالری دارد در حالی که کالری همین میزان انگور تازه زیر ۱۰۰ کالری است. اگر دیابت دارید بهتر است از مصرف کشمش زیاد بپرهیزید.

میوه ای هزاران ساله

هزاران سال است که میلیون‌ها نفر در سرتاسر جهان انگور می‌خورند و نسبت به ارزش غذایی آن آگاه هستند. باید بدانید که هر ۱۰۰ گرم از این میوه حاوی ۸۲ گرم آب، ۰/۱۰ گرم فیبر، ۱۸ گرم کربوهیدرات، ۶۰/۵ گرم پروتئین، ۰/۴۰ گرم لیپید و ۶۸ کیلوکالری است. علاوه بر این انگور حاوی آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به سلامت قلب و افزایش امید به زندگی کمک می کنند.

قلب یعنی همه چیز

قلب یک ارگان بسیار مهم در بدن انسان است. عضوی حساس و آسیب پذیر که باید مراقب سلامتی آن بود. در واقع اگر قصد دارید زیاد عمر کنید باید بیشتر به فکر سلامتی قلب نازنینتان باشید. قبل از هر چیز استرس و غصه را از خود دور کنید و اجازه ندهید قلبتان بشکند. سپس با مصرف مواد غذایی مناسب و همچنین تحرک بدنی مناسب بیماری‌های قلبی را از خود دور کنید. انگور یکی از میوه‌های پرخاصیتی است که تاثیر زیادی در سلامت قلب دارد که در ادامه به جزئیات آن بیشتر اشاره می کنیم.
http://www.asriran.com/fa/news/490604


museum90

8 درمان خانگی برای برای دفع سنگ کلیه

نوشیدن آب لیمو: یک راه کار ساده، موثر و در عین حال ارزان‌قیمت برای درمان سنگ کلیه و کاهش درد ناشی از آن، مصرف آب مرکبات بویژه‌ آب لیموست که راه‌ حلی کارآمد و امیدبخش برای این بیماران است.
سنگ کلیه زمانی رخ می دهد که کلیه ها دیگر قادر به پردازش سموم از بدن به طور موثر نیستند. این عارضه با درد و انسداد در جریان ادرار خود را نشان می دهد.

در اینجا درمان های طبیعی و ساده خانگی برای کمک به تسکین درد و و ناراحتی ناشی از سنگ کلیه و سرعت بخشیدن به روند درمان طبیعی بدن بیشتر معرفی شده است:

نوشیدن آب لیمو: یک راه کار ساده، موثر و در عین حال ارزان‌قیمت برای درمان سنگ کلیه و کاهش درد ناشی از آن، مصرف آب مرکبات بویژه‌ آب لیموست که راه‌ حلی کارآمد و امیدبخش برای این بیماران است.

برگ توت فرنگی: برگ توت فرنگی می تواند به درمان سنگ کلیه کمک کند. افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می توانند 40 گرم از برگ توت فرنگی را با یک لیتر آب به مدت 3 تا 4 دقیقه بجوشانند. سپس، این محلول را هر 5 ساعت یک بار بنوشند.

ریشه قاصدک: این گیاه پاک کننده کلیه است و مصرف آن به میزان 500 میلی گرم دو بار در روز می تواند برای دفع سنگ کلیه بسیار مفید باشد. ریشه قاصدک از صدها سال پیش به عنوان روشی درمانی برای دفع سنگ کلیه به کار رفته است.

لوبیا: لوبیا سرشار از پتاسیم و یک درمان خانگی موثر برای سنگ کلسیه است. به گفته متخصصان 60 گرم لوبیا قرمز باید برای 6 ساعت در آب گرم جوشانده شود. این آب را باید از صافی رد کنید و اجازه بدهید مایع به دست آمده برای 8 ساعت خنک شود. به مدت یک روز و هر دو ساعت یک بار می توان یک لیوان از این مایع نوشید و آنهم برای کاهش درد و وخامت سنگ کلیه.

چای ریحان: چای ریحان و به طور کلی ریحان از جمله سبزی ‌های مفیدی است که مصرف آن به طور روزانه سلامت کلیه‌ ها را تضمین می‌ کند. در صورت ابتلا به سنگ کلیه می‌ توانید طی شش ماه، هر روز یک قاشق چایخوری آب ریحان را با عسل مخلوط و میل کنید. این ترکیب به دفع سریع‌ تر و آسان ‌تر سنگ کمک می کند.

انار: همیشه شنیده‌ ایم انار فواید زیادی برای سلامت دارد ولی هسته‌ ها و آب آن به عنوان یک درمان طبیعی برای دفع سنگ‌ های کلیوی به شمار می‌ رود. دلیل آن هم ویژگی ترش و قابض بودن آن است که کلیه‌ ها را شست و شو داده و به دفع راحت ‌تر سنگ کمک می ‌کند.

منیزیم: مطالعات نشان می دهد که مردم با سنگ های راجعه کلیوی هنگامی که مکمل های کلسیم را دریافت می کنند، نرخ بهبودشان به 92.3 درصد می رسد. دریافت روزانه 300 میلی گرم منیزیم برای پیشگیری و کاهش علائم سنگ کلیه توصیه می شود.

کرفس: افرادی که به سنگ کلیه مبتلا هستند می توانند نصف فنجان آب کرفس را قبل از هر وعده غذایی بنوشند.

منبع: آوای سلامتی

http://www.asriran.com/fa/news/490576/8


museum90

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما

سلول های پوست ما ممکن است به سرعت بازتولید شوند، اما آنها با حملاتی از تمامی جهات، چه از داخل بدن و چه از خارج بدن، مواجه هستند. پوست بدن ما نسبت به شرایط آب و هوایی، آسیب های فیزیکی، تغییرات دمایی، نوسانات رطوبت، پرتوافشانی، رادیکال های آزاد، و بسیاری موارد دیگر تحت تاثیر قرار می گیرد.

هنگامی که بحث بهره‌مندی از پوستی سالم مطرح می شود، برخی از بهترین مواد غذایی از جمله مرکبات، دانه کدو تنبل، هویج، روغن زیتون، برخی انواع مشخص از ماهی، بادام و بسیاری موارد دیگر می توانند به سلامت این اندام بدن انسان کمک کنند.

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ارگانیک فکتس"، افراد مختلف در زمینه بهود سلامت پوست به چیزهای مختلفی فکر می کنند. برخی بلافاصله کاهش آثار قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض خورشید را مد نظر قرار داده، در شرایطی که دیگران ممکن است بیشتر نگران از بین بردن چین و چروک ها، پاکسازی لکه ها، یا بهبود رنگ یا بافت پوست باشند.

پوست بزرگترین اندام در بدن ما محسوب می شود که نه تنها بیشتر از اندام های دیگر در معرض نیروهای خارجی قرار دارد، بلکه چهره ای است که ما به جهان نشان می دهیم. بر همین اساس، حفظ سلامت و ظاهر فوق العاده پوست به صورت طبیعی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در همین راستا درک و آگاهی از این که این اندام برای حفظ شکل و ظاهر خوب و طبیعی خود به چه چیزهایی نیاز دارد، بسیار مهم است.

سلول های پوست ما ممکن است به سرعت بازتولید شوند، اما آنها با حملاتی از تمامی جهات، چه از داخل بدن و چه از خارج بدن، مواجه هستند. پوست بدن ما نسبت به شرایط آب و هوایی، آسیب های فیزیکی، تغییرات دمایی، نوسانات رطوبت، پرتوافشانی، رادیکال های آزاد، و بسیاری موارد دیگر تحت تاثیر قرار می گیرد. این به معنای آن است که محافظت از پوست نیازمند زرادخانه ای قدرتمند از ابزارهای سالم و مواد مغذی برای در امان نگه داشتن آن است. این ابزارها در اشکال مختلف مانند ویتامین A، ویتامین E، ویتامین C، آنتی اکسیدان ها، روی، اسیدهای چرب، و بسیار مواد مغذی دیگر در دسترس هستند.

در ادامه با برخی از بهترین مواد غذایی برای در اختیار داشتن پوستی سالم بیشتر آشنا می شویم.

ماهی

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

ماهی ممکن است نخستین چیزی نباشد که بسیاری از مردم جهان برای حفظ سلامت پوست خود به آن فکر کنند، اما برخی انواع مشخص ماهی مانند خال مخالی، سالمون، کولی، قزل آلا، و شاه ماهی حاوی سطوح قابل توجهی از اسیدهای چرب امگا-3 هستند که به عنوان اشکال خوب کلسترول در بدن انسان در نظر گرفته می شوند. این اسیدهای چرب به محافظت پوست در برابر آسیب های ناشی از قرار گرفتن در معرض خورشید، کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست، تسهیل عبور مایع در سلول ها، تقویت غشای سلول های پوست، و حتی کاهش التهاب سلول های پوستی کمک می کنند. افزودن مقداری ماهی به رژیم غذایی بدون تردید به بهبود ظاهر و سلامت پوست شما منجر خواهد شد.

دانه های کدو تنبل

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

اگرچه دانه های مختلفی حاوی سطوح بالای مواد مغذی و مواد معدنی مهم هستند، اما دانه های کدو تنبل دارای محتوای منحصر به فرد از روی هستند که یکی از مهم‌‌ترین مواد معدنی برای در اختیار داشتن پوستی سالم محسوب می شود. روی بازتولید سلول های پوستی را افرایش می دهد، به حفظ سطوح مناسب کلاژن کمک می کند، و غشای سلول های پوستی را تقویت می کند.

مرکبات

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

مصرف میوه ها و سبزیجات برای پوست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند، اما مرکبات به واسطه سطوح بالای ویتامین C خود از شهرت بیشتری در این زمینه سود می برند. ویتامین C که به نام اسید اسکوربیک نیز شناخته می شود، بخشی ضروری از فرآیند تولید کلاژن که تشکیل دهنده بافت های داخل سلولی، بافت ماهیچه، رگ های خونی و اندام ها است، در نظر گرفته می شود. با سطوح بالای ویتامین C، پوست انسان در برابر رادیکال های آزاد نیز محافظت می شود و از آنجایی که ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند از پیری زودرس و ایجاد چین و چروک پیشگیری می کند. همچنین، این ویتامین به بهبود سریع‌تر زخم ها و لکه ها کمک می کند.

چای سبز

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

تا به امروز مطالعات مختلفی درباره چای سبز صورت گرفته که به فواید سلامت آن اشاره دارند. ترکیبی از آنتی اکسیدان های موجود در یک فنجان چای سبز دیوار دفاعی فوق العاده ای در برابر سرطان پوست ایجاد می کنند. افزون بر این، چای سبز حاوی تانن است که به عنوان یک جمع کننده عمل می کند و نشانه های چین و چروک در پوست را کاهش می دهد.

بادام

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

تمامی آجیل ها برای بدن انسان مفید هستند، اما بادام به طور ویژه دارای سطوح چشمگیری از ویتامین E است که به طور طبیعی از پوست در برابر آثار مضر خورشید محافظت می کند. ویتامین E موجود در بادام می تواند به پیشگیری از سرطان پوست کمک کند و همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده تا نشانه های افزایش سن و پیری را کند نماید.

روغن زیتون

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

مصرف روغن زیتون هم برای بخش داخلی پوست و هم برای بخش خارجی آن مفید است. ویژگی های ضد التهابی روغن زیتون به کاهش التهاب یا تحریک روی پوست کمک می کند. این در شرایطی است که ویژگی های آنتی اکسیدانی روغن زیتون به پیشگیری از آسیب های داخلی جدی پوست کمک می کنند. همچنین، مالش روغن زیتون روی پوست می تواند به نرم کردن پوست و کاهش چین و چروک در آن منجر شود.

کلم بروکلی

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

همه ما می دانیم که سبزیجات بخشی مهم از یک رژیم غذایی روزانه سالم را تشکیل می دهند اما کلم بروکلی حاوی سطوح بالایی از ویتامین C و ویتامین E است که یک سد دفاعی دوگانه را برای سلامت پوست در برابر خورشید و آثار مخرب رادیکال های آزاد ایجاد می کند.

گندم سبوس دار

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

یکی از مواد معدنی کمی نادر در رژیم غذایی عادی ما سلنیم است، اما این ماده معدنی به میزان زیاد در نان ها و پاستاهای پخته شده از گندم سبوس دار یافت می شود. سلنیم سلول های پوستی خارجی را تقویت می کند و همچنین انعطاف پذیری و کشسانی پوست را حفظ می کند تا به رغم افزایش سن همچنان ظاهری شاداب و جوان داشته باشد.

محصولات لبنی کم چرب

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

یکی از ضروری‌ترین ویتامین ها برای سلامت پوست انسان ویتامین A است که می تواند به بتا کاروتن تجزیه شود و از این رو به صورت مستقیم با افزایش سلامت پوست در ارتباط است. ویتامین A به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند نیز عمل می کند که با درصدهای بالا در محصولات لبنی کم چرب یافت می شود.

آب

توصیه تغذیه‌ای برای پوست شما!

شاید یکی از آشکارترین راه حل های حفظ سلامت پوست موردی باشد که مردم به راحتی آن را فراموش می کنند! نوشیدن آب با افزایش دفع ادرار به خروج سموم از بدن انسان کمک می کند و در نهایت به ارتقا سلامت کلیه ها منجر می شود. تامین آب کافی برای بدن انسان موجب می شود تا سلول ها ظاهری سالم‌تر پیدا کنند. در نتیجه، پوست شما نرم و صاف به نظر می رسد و اندام های بدن در سطحی مطلوب به عملکرد خود ادامه می دهند.

مترجم: محمد مهدی حیدرپور
http://www.asriran.com/fa/news/489929

راه سلامت هشتاد و یک


مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید. مطالب جدید را بیاموزید و برای حفظ آنها تلاش کنید. اگر از مغزتان استفاده نکنید، زودتر فرآیند پیری را تجربه می کند و آسیب می بیند.
عوامل خطر بسیاری برای ابتلا به آلزایمر وجود دارند، از ژن ها گرفته تا عادات ورزشی. تا به حال بیست درصد از این عوامل خطر شناسایی شده اند که می تواند موجب شود تا حدی جلوی ابتلا به این بیماری را بگیریم. در این جا به 9 عامل خطر آلزایمر اشاره می کنیم و به شما می گوییم که چطور از خودتان در برابر این بیماری مراقبت نمایید.

ما مجبور نیستیم شما را متقاعد کنیم که چاقی خطری برای سلامتی کل بدن شماست. اضافه وزن می تواند نشانه ی این باشد که برنامه غذایی شما سرشار از قند و مواد فرآوری شده است. می توان به جای این روش، رژیم غذایی مدیترانه ای را جایگزین کرد که می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را تا بیش از 50 درصد کاهش دهد. چاقی نشانه ی یک زندگی نامناسب است.

افراد اگر ورزش و تحرک داشته باشند، می توانند حتی در سن 70 سالگی رشد نواحی ای از مغز که مربوط به حافظه است را تجربه کنند. برای خودتان یک وزن ایده آل و مناسب کسب کنید و برای حفظ آن پافشاری نمایید. برنامه ریزی کنید و به وزن ایده آل تان برسید(ما می دانیم که به راحتی آنچه که می گوییم نیست). وزن سالم علاوه بر اینکه شما را از ابتلا به بیماری ها حفظ می کند، بلکه به شما امکان این را می دهد که به کارهای مورد علاقه ای که در زمان چاقی نمی توانستید انجام دهید بپردازید.

سستی و ضعف
ضعف و سوء تغذیه نیز برای حافظه خوب نیست، هر چند که محققان کاملا نمی دانند چرا؟

ممکن است که آلزایمر و سستی ناشی از یک علت باشند. از طرفی ممکن است سستی یکی از نشانه های فیزیکی آلزایمر به حساب بیاید که قبل از زوال حافظه ظاهر می شود و قابل توجه است. در این صورت اجتناب از سستی، به راحتی مصرف رژیم غذایی سالم و ورزش نیست.
مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید.

اگر یک فرد در حال ضعیف شدن است به این معنی است که نمی تواند به خوبی از خودش مراقبت کند. در این صورت می توان گفت زوال عقلی در حال حاضر به یک حد معینی از پیشرفت رسیده است. اما ضعف و سستی می تواند نشانه ی سایر عوامل مداخله گر نیز باشد.

بیماری شریان کاروتید
زمانی که پلاک ها در داخل شریان کاروتید (در امتداد دو طرف گردن قرار دارد) تشکیل شوند، خون به سختی به مغز می رسد. بدیهی است که محدود شدن خون رسانی به بخش های مختلف بدن مشکل ساز خواهد بود. اما در مورد شریان کاروتید می تواند آسیب و مرگ سلول های حیاتی را به دنبال داشته باشد. در موارد جدی، پزشک ممکن است یک عمل جراحی را برای باز کردن شریان مسدود شده توصیه کند. برای سایر موارد، داروهای ضد انعقاد خون ممکن است به رفع انسداد رگ و جلوگیری از سکته ی مغزی کمک کنند. اما بسیاری از مردم می توانند با انجام روش کلاسیک یعنی کنترل کلسترول و فشار خون، ورزش و ترک سیگار بیماری شریان کاروتید را کنترل کنند.

فشار خون بالا
مانند بیماری شریان کاروتید، فشار خون بالا می تواند به عروق خونی آسیب برساند و خون رسانی به مغز را دچار اختلال کند. همیشه فشار خون خود را چک کنید.تعداد زیادی از مردم جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند، اما تقریبا نیمی از آن ها فشار خود را مدیریت می نمایند. استاندارد ترین توصیه این است که باید فشار خون را به زیر 140 روی 90 میلی متر جیوه نگه دارید.

تحصیلات کم
مغز مانند ماهیچه است. اگر از آن استفاده نکنید، آن را از دست خواهید داد. اما بر خلاف عضلات که شما متوجه ضعف آن ها شده و برای جبران آن دست به کار می شوید، ممکن است هرگز متوجه کاهش قدرت مغز نشوید. مطالب جدید را بیاموزید و برای حفظ آنها تلاش کنید. اگر از مغزتان استفاده نکنید، زودتر فرآیند پیری را تجربه می کند و آسیب می بیند.

آموزش و پرورش از روش های مهم کنترل آلزایمر در جهان است و افزایش سطح تحصیلات و یادگیری به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می کند. آموزش زبان خارجی و مهارت های هنری و فنی می تواند به کاهش احتمال ابتلا به زوال حافظه کمک کند و تنها تحصیلات مدرسه و دانشگاهی نیست که کمک کننده است.

افسردگی
در حالی که بسیاری از مطالعات نشان می دهد افسردگی احتمال ابتلا به آلزایمر را بالا می برد، اما کاملا واضح نیست که چه اتفاقی در سلول های افسرده می افتد که خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می دهد! شاید دوری از اجتماع و انزوای اجتماعی که در طی افسردگی پدیدار می شود موجب خواهد شد که سلول های مغزی آن طور که باید درگیر نشوند. یا شاید تغییر سلول های مغزی در طی آلزایمر باعث بروز علائم افسردگی می شود.

مصرف دارو و تغییر الگوی زندگی و یا ترکیبی از این ها می تواند در جلوگیری از ابتلا به زوال عقل موثر باشد، اما مهم ترین اصل این است که فرد افسرده باید خود را قادر به ماندن در اجتماع سازد و از نظر جسمی فعال باشد. اگر شما برای گفت و گو با یک روان شناس درباره افسردگی خود دچار تردید هستید بهتر است دیگر این حالت را کنار بگذارید، زیرا پای از دست دادن حافظه نیز در میان است.

سطح بالای هموسیستئین
هموسیستئین یک آمینواسید است که در طی فرآیند شکسته شدن پروتئین ها تولید می شود. سطوح بالای این ماده در خون افرادی که گوشت قرمز زیادی مصرف می کنند دیده می شود. به نظر می رسد این آمینواسید با التهاب مرتبط است و فرد را بیشتر مستعد زوال شناختی می کند.

بهتر است تنها یک بار در هفته از گوشت قرمز استفاده نمایید و به جای آن سبزیجات تازه، غلات و میوه ها را در اولویت قرار دهید تا هموسیستئین خون تان افزایش نیابد.

دیابت
در ابتدایی ترین سطح دیابت، رگ های خونی و جریان خون تغییر می یابد و به نوبه ی خود موجب تغییر خون رسانی به مغز می شود. اما بیشتر پژوهش ها نشان می دهد که شاید آلزایمر نتیجه ی مقاومت به انسولین در سلول های مغزی است که به آن دیابت نوع 3 می گویند که می تواند منجر به تجمع پروتئین های سمی و مرگ سلول های مغزی شود.
بنابراین کنترل دیابت (افزایش گلوکز خون) تا حد زیادی می تواند جلوی بروز زوال شناختی را بگیرد.

سیگار کشیدن
از مهم ترین خطراتی که سیگار برای افراد ایجاد می کند این است که تنباکو می تواند به حافظه آسیب برساند.سیگار با آسیب به رگ های خونی موجب ایجاد پلاک و محدودیت خون رسانی به سمت مغز می شود. اگر هنوز سیگار را ترک نکرده اید، جلوگیری از ابتلا به آلزایمر هدف خوبی برای ترک آن است. یادتان باشد هرگز برای ترک سیگار دیر نیست.

منبع: تبیان
http://www.asriran.com/fa/news/497094


museum90

هرگز روی شکم نخوابید

یکی از مهمترین خطرهای خوابیدن روی شکم، تشکیل سنگ کلیه است.
بسیاری از مردم دوست دارند هنگام خواب روی شکم باشند چون احساس راحتی می کنند اما پیامدهای خطرناک آن را نمی دانند.

این همان وضعیتی است که پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص) به شدت آن را نهی فرموده اند.

پایگاه اینترنتی شاشه نیوز گزارش کرد، پژوهش های علمی ثابت کرده که خوابیدن روی شکم بسیار خطرناک بوده و بهتر آن است که انسان به طرف راست بخوابد. یکی از مهمترین خطرهای خوابیدن روی شکم، تشکیل سنگ کلیه است.

خوابیدن به راست و چپ مانع شکل گیری سنگ کلیه می شود؛ اما خوابیدن روی شکم باعث می شود بدن بی تحرک مانده و سنگ در کلیه رسوب کند. همچنین با خوابیدن روی شکم ، عضلات شکم به تدریج ضعیف شده، کمر قوز پیدا می کند، گردن دچار آسیب می شود و شخص احساس تشنج و انقباض می نماید.

این خطر برای زنان حامله شاید در اولین ماه های بارداری مشهود نباشد اما پس از ماه چهارم بسیار زیاد است.

منبع: العالم
http://www.asriran.com/fa/news/497063


museum90

این غذاها چندین سال به عمرتان اضافه میکند

خوردن آجیل ها شاید یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانید برای سلامتتان انجام دهید. تحقیقات نشان داده افرادی که هفته ای سه بار یا بیشتر آجیل و به خصوص گردو مصرف می کنند، می توانند دو تا سه سال بیشتر از زندگی لذت ببرند.
حتما شنیده اید که می گویند به آنچه می خورید تبدیل می شوید. این بدان معنا نیست که با خوردن سبزیجات سبز می شویم بلکه یعنی با خوردن غذای سالم، سلامت می مانیم. با خوردن غذاهای فرآوری شده و فست فودها سلامتمان به خطر می افتد. غذاهایی که می خورید تاثیری مستقیم روی سن ظاهری تان دارد.

در این مقاله می خواهم غذاهای ضد پیری را به شما معرفی کنم که با خوردنشان می توانید سال ها به عمرتان اضافه کنید.

لپه
عدس گرم یا عدس سرد، وقتی بحث سر طول عمر باشد عدس را هر طور بخورید خوب است، سبز یا زردش نیز فرقی نمی کند. خوردن عدس پخته یا دیگر حبوبات می تواند باعث شود بافت های سلولی دیرتر پیر شوند. محققان می گویند فیبر و آنتی اکسیدان موجود در عدس است که قدرت ضد پیری به آن داده است.

گردو
خوردن آجیل ها شاید یکی از بهترین کارهایی باشد که می توانید برای سلامتتان انجام دهید. تحقیقات نشان داده افرادی که هفته ای سه بار یا بیشتر آجیل و به خصوص گردو مصرف می کنند، می توانند دو تا سه سال بیشتر از زندگی لذت ببرند.

افرادی که آجیل مصرف می کنند تا حدود زیادی خطر مبتلا شدنشان به سرطان و بیماری های قلبی را کاهش می دهند. این دو با بالا رفتن سن بیش از هر چیزی جانمان را تهدید می کنند. تحقیقات دیگر نشان داده مزایای افزایش طول عمر آجیل ها کمتر شامل بادام زمینی و کره بادام زمینی می شود.

پروتئین گیاهی
نگران نباشید کسی نگفت که دیگر گوشت نخورید اما اضافه کردن چند وعده حاوی پروتئین گیاهی در هفته می تواند هفته ها به طول عمرتان بیافزاید. پروتئین گیاهی می تواند طول عمر را افزایش دهد مخصوصا اگر از مشکلات کلیوی رنج می برید. غذاهایی مانند برنج و لوبیاها، سویا و گندم سیاه می توانند در یک وعده به اندازه گوشت به شما پروتئین برسانند. همچنین با خوردن این پروتئین های گیاهی شامل مزایای اضافی فیبر، ویتامین و مواد معدنی نیز می شوید.

هویج
هویج یکی از اصلی ترین غذاهای سالم است پس جای تعجب نیست که در این لیست قرار دارد. اما آیا می دانستید هویج ها نه تنها باعث می شوند طول عمرتان افزایش پیدا کند بلکه ظاهرتان را هم جذاب تر می کنند؟ تحقیقات نشان داده کاروتنوئیدها که به هویج ها رنگ نارنجی درخشانشان را می دهند می توانند فرآیند پیری را کند کنند. همچنین این تحقیقات نشان داد خوردن هویج باعث می شود جفت بالقوه بیشتر به شما جذب شود.

ساردین
اسید چرب های امگا 3 نیروی طول عمر بسیار زیادی دارند و به کاهش خطر بیماری های قلبی و دیابت کمک می کنند. با اینکه می توانید این ترکیبات معجزه آسا را در همه ماهی های چرب پیدا کنید، یکی از بهترین و کمتر شناخته شده ترین منابع آن در ساردین است. بله تنها یک عدد از این ماهی ها می تواند نیمی از نیاز بدن به امگا 3 و حدود 400 درصد از نیاز روزانه به ویتامین B12 را تامین کند. از آنجا که ساردین ها کوچک هستند در پایین ترین نقطه زنجیره غذایی قرار دارند و از ماهی های بزرگتر از خود کمتر دچار مسمومیت می شوند.

نارگیل
تحقیقات نشان داده استفاده از یک رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم از جمله نارگیل که اسید های چرب با زنجیره متوسط دارد، بالا رفتن سن مغز را با محافظت از DNA در برابر آسیب ها کند می کند. با اینکه تحقیقات روی موش ها انجام شده اما محققان می گویند این میوه گرمسیری می تواند به صورت یکسان روی انسان ها نیز تاثیر بگذارد و مغزشان را جوان نگه دارد.

کلم ترش
کلم ترش و دیگر غذاهای حاوی باکتری های خوب، مانند ماست، کفیر و کیمچی ( کلم ترش ) می توانند به طول عمرتان کمک کنند. این باکتری ها التهاب را کاهش می دهند، سیستم ایمنی بدنتان را تقویت می کنند و به سوخت و ساز بدنتان کمک می کنند که در مقابل، به سال های زندگی تان اضافه می شود.

سیب زمینی شیرین
سیب زمینی شیرین از آن دسته غذاهایی است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد چون ترکیبات مفیدی با طول عمر بالا در خود گنجانده است. محققان می گویند سیب زمینی شیرین سرشار است از آنتوسیانین، ترکیبی که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد و طول عمر را بالا می برد.

انار
انار را از زمان های دور به خاطر قدرت فوق العاده اش می شناختند. اما آیا واقعیت دارد یا خرافات است؟ این دانه های قرمز شاید نتوانند زندگی جاودانه به شما بدهند اما عمرتان را افزایش می دهند. دانشمندان چیزی به نام urolithin A در انار یافته اند که توسط میکروب ها به روده منتقل شده و به سلول های عضله کمک می کند تا در برابر یکی از اصلی ترین دلایل بالا رفتن سن از خود محافظت کنند. می توان گفت انار یکی از خوشمزه ترین راه ها برای افزایش طول عمر است.

هیچی
در تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده است محققان به این نتیجه رسیدند یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای افزایش طول عمر خود انجام دهید این است که زیاد غذا نخورید. محققان به این نتیجه رسیدند انسان ها، حیوانات و حتی کرم هایی که برنامه ی غذایی با کالری معمولی داشتند طول عمرشان 40 درصد از کسانی که کالری بالایی مصرف می کردند بیشتر بود. شاید با خود بگویید آن قسمت اضافی عمر همه اش به گرسنگی می گذرد و کیفیتی ندارد! اما این تحقیقات روی غذا نخوردن به مدت 12 تا 36 ساعت تمرکز داشت ( چیزی مانند روزه داری ). در این حالت می توانید در ساعاتی که می توانید غذا بخورید دلی از عزا درآورید!

منبع: دکتر کرمانی
http://www.asriran.com/fa/news/497023

راه سلامت هشتاد


افزودن دارچین به رژیم غذایی موجب خنک شدن بدن و معده تا ۲ درجه می شود و این ادویه می تواند در بهبود کلی سلامت بدن نقش داشته باشد.
مطالعه جدید محققان استرالیایی نشان می دهد افزودن دارچین به رژیم غذایی موجب بهبود فعالیت سیستم گوارش می شود.

محققان دانشگاه RMIT استرالیا به سرپرستی یک محقق ایرانی دریافته اند افزودن دارچین به رژیم غذایی موجب خنک شدن بدن و معده تا ۲ درجه می شود و این ادویه می تواند در بهبود کلی سلامت بدن نقش داشته باشد.

محققان در این مطالعه از خوک ها استفاده کردند و دریافتند دارچین موجب حفظ یکپارچگی دیواره معده می شود. زمانیکه خوک ها غذا می خورند، گازهای دی اکسیدکربن در معده شان افزایش می یابد، اما افزودن دارچین به خوراک آنها موجب کاهش تولید این گاز شده و سپس معده در طول روند هضم خنک می شود.

کوروش کلانترزاده، سرپرست تیم پژوهش، در این باره می گوید: «زمانیکه خوک ها داغ می کنند، نفس کشیدن شان سریع و کوتاه می شود، و در نتیجه تولید CO۲ افزایش می یابد. با وجود مصرف دارچین، میزان گاز CO۲ به مراتب کاهش می یابد. این وضعیت نه تنها موجب خنک شدن خوک ها شده بلکه در سلامت عمومی هم بهبود قابل توجهی حاصل می شود.»

نتایج این مطالعه حیوانی در نهایت دیدگاه جالبی را در مورد عملکرد و سلامت معده انسان در اختیار ما می گذارد.

منبع: مهر
http://www.asriran.com/fa/news/497100


museum90

ویتامین رایگان آفتاب را از دست ندهید

متاسفانه معلوم نیست که آیا این میزان حداقل هم برای تامین نیاز روزمره ما کفایت می کند یا خیر. بسیاری از دانشمندان معتقدند که نیاز ما به ویتامین D بسیار بیشتر از میزانی است که تصور می شود و کمبود این ویتامین عامل بسیاری از بیماری هاست.
 امروزه مشکل اصلی مبتلایان به کمبود ویتامین D کار کردن در فضای بسته در طول روز و محرومیت از تابش آفتاب است در حالی که بخش اعظم ویتامین D از طریق جذب اشعه خورشید تامین می شود.

بسیاری از افراد بر این باورند که از طریق تغذیه سالم می توان ویتامین D مورد نیاز بدن را تامین کرد. اما این تصوری باطل است. مواد غذایی که حاوی ویتامین D کافی هستند بسیار نادرند. به عبارت دیگر فقط با خوردن هر روزه ماهی های چرب می توان حداقل ویتامین D مورد نیاز را دریافت کرد. در غیر این صورت تامین این ویتامین ضروری از طریق تغذیه امکان پذیر نیست.

**ویتامین D- نیاز بیشتر از میزان دریافت
متاسفانه معلوم نیست که آیا این میزان حداقل هم برای تامین نیاز روزمره ما کفایت می کند یا خیر. بسیاری از دانشمندان معتقدند که نیاز ما به ویتامین D بسیار بیشتر از میزانی است که تصور می شود و کمبود این ویتامین عامل بسیاری از بیماری هاست.

از سال 2012 حداقل میزان روزانه 20 میکروگرم ویتامین D برای افراد بزرگسال تعیین شده است. چنانچه این مقدار ویتامین قرار باشد تنها از طریق تغذیه تامین شود، باید روزانه 200 گرم ساردین، دو کیلوگرم پنیر و 700 گرم تخم مرغ یا 500 گرم گوشت گوساله مصرف شود. دانشمندان برای مبتلایان به برخی بیماری ها میزان بیشتری ویتامین D توصیه می کنند. برای مثال افراد مبتلا به ام اس باید روزانه 180 میکروگرم و برای پیشگیری از ابتلا به سرطان مقدار 240 میکروگرم مصرف کنند.
روشن است که برای دریافت روزانه 240 میکروگرم ویتامین D نمی توان تنها به تغذیه اکتفا کرد.

**نور خورشید بهترین منبع ویتامین D
نور خورشید از جمله منابع اصلی تامین ویتامین D است. قرار گرفتن روزانه 15 تا 120 دقیقه در برابر نور مستقیم آفتاب (بسته به رنگ پوست، عرض جغرافیایی، سطحی که در معرض نور قرار می گیرد و شدت تابش خورشید) می تواند 500 میکروگرم ویتامین D یا بیشتر برای بدن تامین کند.

**کمبود ویتامین D و خطر ابتلا به بیماری ها
در دهه های گذشته پزشکان تصور می کردند ویتامین D تنها برای استحکام استخوان ها و دندان ها لازم است. اما پژوهش ها ثابت کرده اند که این ویتامین نقش های گوناگونی در سلامتی انسان دارد و کمبود آن می تواند به طور قابل ملاحظه ای خطر ابتلا به بیماری ها را افزایش دهد.
متاسفانه روش زندگی در جوامع امروزی، سرگرمی های اوقات فراغت و فعالیت های شغلی که در فضاهای دربسته انجام می شود در ابتلا به کمبود ویتامین D نقش دارند و تنها افراد معدودی از اهمیت و نقش این ویتامین آگاهی دارند.

**علائم کمبود ویتامین D
**سرماخوردگی و بیماری های تنفس

بهترین روش تشخیص کمبود احتمالی ویتامین D آزمایش خون است. کاهش میزان این ویتامین در بدن منجر به دردها و نارسایی های زیر می شود:
در پژوهشی که گزارش آن در مجله Cambridge Journals منتشر شده کمبود ویتامین D در کودکان موجب بیماری های تنفسی می شود و میزان ذخیره کافی ویتامین D تعداد دفعات بروز بیماری های تنفسی را در کودکان کاهش می دهد.

**ضعف عضلانی
بر اساس بررسی های دکتر میشائل اف هولیک، پژوهشگر بیماری های مرتبط با کمبود ویتامین D، کارکرد مطلوب عضلات زمانی امکان پذیر است که گیرنده های ویتامین D میزان کافی از این ویتامین را در بدن آزاد کنند.

**بیماری پسوریازیس
پژوهش ها نشان داده اند که ویتامین D می تواند در درمان بیماری پسوریازیس موثر باشد. از آنجا که این ویتامین از رشد و تکثیر بیش از حد سلول ها در بدن جلوگیری می کند و با توجه به اینکه در این بیماری سلول های پوستی به طور غیرطبیعی تکثیر می شوند، کمبود ویتامین D نیز موجب تشدید علائم بیماری می شود.

**نارسایی کلیوی مزمن
بنا بر نظر دکتر میشائل اف هولیک بیمارانی که از نارسایی کلیوی مزمن رنج می برند نیز قادر نیستند به طور فعال ویتامین D در بدن تولید کنند به خصوص اگر تحت درمان دیالیزی قرار دارند. این افراد باید به منظور سوخت وساز کلسیم در بدن ویتامین D3 مصرف کنند تا خطر ابتلا به بیماری استئودیستروفی (اختلال سوخت وساز مواد معدنی که منجر به بیماری های استخوانی ناشی از نارسایی کلیه می شود) را کاهش دهند و ترشح هورمون پاراتورمون تنظیم شود. ویتامین D باعث جذب کلسیم می شود و هورمون پاراتورمون موجب ثابت ماندن مقدار کلسیم در خون می شود. هنگامی که میزان ویتامین D موجود در بدن کاهش یابد، پاراتورمون کلسیم مورد نیاز خون را از استخوان ها می گیرد. اگر چنین وضعیتی به مدت طولانی ادامه یابد فرد به پوکی استخوان مبتلا می شود.

**دیابت
نتایج تحقیقات نشان داده اند که حفظ میزان ویتامین D مورد نیاز از بدو تولد خطر ابتلا به دیابت در بزرگسالی را تا 80 درصد کاهش می دهد.

**آسم
ویتامین D همچنین باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم می شود. نیتجه پژوهش های دانشمندان ژاپنی روی دانش آموزان نشان می دهد که استفاده از مکمل های ویتامین D به طور قابل ملاحظه ای در کاهش بروز آسم نقش دارند.

**پارودنتیت
بیماری های مزمن لثه (پیوره) که با تورم و خونریزی همراه هستند می توانند به وسیله ویتامین D تحت کنترل در آیند. ویتامین D باعث تحریک تولید دفنزین و کاتلیسیدینی در بدن می شود. این دو پپتیدهای ضد میکروبی روی غشای مخاطی قرار می گیرند و در برابر باکتری ها مقاومت و از بروز پارودنتیت جلوگیری می کنند.

**بیماری های قلبی-عروقی
بیماری های قلبی و فشار خون نیز با کمبود ویتامین D در ارتباط هستند. بررسی ها نشان داده اند کاهش میزان این ویتامین عامل موثری در افزایش فشار خون است.

**اسکیزوفرنی و افسردگی
از آنجا که کارکرد مطلوب مغز به میزان کافی ویتامین D در بدن وابسته است، کمبود آن خطر ابتلا به اسکیزوفرنی و افسردگی را افزایش می دهد. میزان کافی ذخیره ویتامین D در دوران بارداری و نیز کودکی برای تحریک گیرنده های این ویتامین در مغز و رشد آن ضروری است.

**سرطان
پژوهشگران مرکز پزشکی دانشگاه جورج تاون در واشینگتن در تحقیقات خود ارتباط بین مصرف کافی ویتامین D و کاهش خطر ابتلا به سرطان خون را کشف کردند. آنها دریافتند که استفاده از ویتامین های موجود در اشعه آفتاب تا 75 درصد به کاهش میزان رشد سرطان و تا 50 درصد به کاهش خطر بروز تومورهای سرطانی کمک می کند.

**پیشگیری بهتر از درمان
به حد کافی حمام آفتاب بگیرید. افرادی که دارای پوست روشن هستند کافی است در فصل تابستان و هنگام تابش شدید آفتاب دقایقی در معرض آفتاب قرار گیرند تا ویتامین D مورد نیاز خود را از این طریق دریافت کنند. قرار گرفتن بیشتر در معرض آفتاب بی فایده است زیرا بدن فقط به میزان مورد نیاز خود ویتامین D موجود در آفتاب را جذب می کند. در هوای ابری باید مدت بیشتری در فضای باز قرار گیریم. در این شرایط خطر بروز سرطان پوست بسیار کم تر می شود و یا به طور کل از بین می رود.

اگر دسترسی به آفتاب و قرار گرفتن در فضای باز امکان پذیر نباشد باید از مکمل های حاوی ویتامین D3 استفاده شود. در کشورهای اروپایی که تابش آفتاب در فصل زمستان کاهش می یابد بدن به ناچار از ذخیره ویتامین D خود استفاده می کند بنابراین استفاده از این مکمل ها ضروری است.

منبع: ایرنا
http://www.asriran.com/fa/news/497049


museum90

درمان‌های خانگی پوست‌های چرب

سرکه سفید و سرکه سیب، پوست را لایه برداری کرده و میزان ترشح هورمون هایی که باعث تولید چربی بیش از حد در پوست می شوند را متعادل می کنند.
چربی‌های طبیعی در حد و اندازه مناسب، پوست را سالم و جوان نگه می‌دارند و از بروز چین و چروک پیشگیری می‌کنند اما چربی بیش از حد هم مشکلاتی برای پوست ایجاد می‌کند.
پوست های چرب، بر اثر ترشح بیش از حد غدد که تولید سبوم- چربی طبیعی پوست- بسیار زیادی می کند.
در این مقاله چند ماسک خانگی برای رهایی از پوست چرب ارائه شده است.


1- ماسک خاک رس
ماسک خاک رس آلودگی، مواد آرایشی و سلول های مرده روی پوست را به خوبی پاک می کند.
در ضمن، این ماسک منافذ روی پوست را بسته و آن را شفاف تر می کند.
برای تهیه این ماسک، ابتدا مقداری عرق گلاب را با سه قاشق غذاخوری خاک رس کاملا مخلوط کنید.
سپس، خمیر حاصل را روی صورت مالیده و به مدت 20 دقیقه آن را به حال خود رها نمایید.
در نهایت، پوست را با آب کاملا بشویید. این کار را یکبار در هفته انجام دهید.


2- سرکه
سرکه سفید و سرکه سیب، پوست را لایه برداری کرده و میزان ترشح هورمون هایی که باعث تولید چربی بیش از حد در پوست می شوند را متعادل می کنند.
بدین منظور، یک دستمال نخی را به سرکه آغشته کرده و به آرامی، آن را روی پوست خود بمالید و 5 تا 10 دقیقه صبر کنید.
در آخر، پوست را با آب سرد کاملا بشویید. این کار را می توانید سه بار در هفته انجام دهید.


3- نمک
نمک به عنوان یک ضد عفونی کننده بسیار موثر، می تواند به خوبی چربی اضافی پوست را از بین ببرد.
برای این کار، یک آبپاش را برداشته و با آب ولرم و همچنین یک قاشق غذاخوری نمک پر کنید.
سپس، چشمان خود را بسته و مقداری از مخلوط بدست آمده را روی صورت خود بپاشید.
پوست صورت خود را با آّب نشویید تا کل مخلوط توسط پوست جذب شود.
می توانید هر روز این فرآیند را تکرار کرده تا از شر چربی اضافی پوست خلاص شوید.


4- آبلیمو
آبلیمو چربی اضافی پوست را از بین برده و به بازسازی پوست کمک می کند.
برای استفاده از آن، ابتدا یک چهارم آب را با مقداری آبلیموی تازه مخلوط نمایید.
سپس، با یک دستمال نخی تمیز، محلول حاصل را روی پوست بمالید.
بعد از اینکه پوست کاملا خشک شد، آن را ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد کاملا بشویید.
این روند را به طور منظم و به ویژه قبل از دوش گرفتن، تکرار کنید.


5- سیب
سیب سرشار از فیبر، ویتامین سی و آلفا هیدروکسی اسید می باشد که پوست را لطیف و مرطوب می کند.
بدین منظور، نصف فنجان سیب خرد شده را با نصف فنجان آرد جوی دوسر مخلوط کرده و به آن یک عدد سفیده تخم مرغ و همچنین یک قاشق غذاخوری آبلیمو اضافه نمایید.
سپس، خمیر حاصل را روی پوست صورت مالیده و به مدت 15 تا 20 دقیقه آن را به حال خود رها کنید.
در انتها، صورت را با آب سرد کاملا بشویید. این کار را چند بار تکرار کنید.


6- گوجه فرنگی
آب گوجه فرنگی به خوبی چربی اضافی پوست را پاک کرده و منافذ آن را می بندد.
بنابراین، ابتدا یک گوجه فرنگی تازه را در مخلوط کن ریخته و آب آن را بگیرید.
سپس، با استفاده از یک پارچه نخی آب گوجه را روی پوست خود بمالید.
بعد، صبر کنید تا پوست کاملا خشک شود.
سپس، پوست را با آب ولرم بشویید. این کار را یک یا دوبار در هفته تکرار نمایید.


7- شیر
شیر ترشحات سبوم را به حداقل رسانده و منجر به کاهش چربی های اضافی روی پوست می شود.
برای استفاده از این روش، ابتدا صورت خود را به خوبی با آب بشویید.
سپس، دو قاشق غذاخوری شیر را با 3 قطره از روغن اسطوخودوس مخلوط کنید.
بعد، با یک پارچه نخی مخلوط بدست آمده را روی پوست خود بمالید.
پوست را شب تا صبح به حال خود رها کرده و صبح آن را کاملا با آب بشویید.

منبع: زندگی آنلاین
http://www.asriran.com/fa/news/497010

راه سلامت نود


اگر از هرکدام از اشکال پماد یا قطره استفاده کردید درپوش آن را گذاشته و احتیاط کنید که ظرف دارو به بدن یا هر جای دیگر برخورد نداشته باشد تا آلوده نشود. در صورت برخورد این اشکال دارویی با بدن از شستن آنها با آب خودداری کنید.
هفته قبل.....این هفته به سراغ پمادها و قطرات می‌رویم که به دلیل اثر موضعی، دارای عوارض جانبی کمتری بوده و بهتر توسط بیمار تحمل می‌شوند. خیلی اوقات افراد نمی‌دانند که پمادی که برای آنها نوشته شده جنبه آرایشی نداشته و استفاده از آن نیازمند دستورالعملی است که براساس شدت بیماری و وضعیت بیمار باید استفاده شود.

برای استفاده بهینه از این اشکال دارویی توجه به مواردی که عنوان می‌شود لازم بوده و استفاده از این اشکال دارویی را راحت‌تر و عوارض را کاهش می‌دهد.

تا حد امکان از تماس پماد و قطره‌ها با بخش سالم بدن ممانعت کنید. مثلا اگر پمادی را برای دست‌نوشته‌اند به صورت مالیده نشود.

اگر از هرکدام از اشکال پماد یا قطره استفاده کردید درپوش آن را گذاشته و احتیاط کنید که ظرف دارو به بدن یا هر جای دیگر برخورد نداشته باشد تا آلوده نشود. در صورت برخورد این اشکال دارویی با بدن از شستن آنها با آب خودداری کنید.

برای چکاندن قطره چشمی بنشینید یا دراز بکشید و سر را به عقب داده و پلک پایینی خود را به پایین کشیده تا فضایی بازگردد، سپس قطرات لازم را به درون این فضا چکانیده و چشم خود را ببندید. سعی کنید که پلک نزنید. برای یک دو دقیقه گوشه چشم، نزدیک‌بینی را بفشارید تا قطره در محوطه چشم باقی بماند. اگر در حین استفاده از این ترکیبات متوجه تغییر رنگ یا ایجاد ذراتی شدید که در ابتدای استفاده وجود نداشته، دارو را مصرف نکنید.

برای قطره‌های گوش باید کانال گوش را که مارپیچ است به مسیر مستقیم تبدیل کنیم تا دارو به تمام گوش برسد. برای این کار در کودکان لاله گوش را به پایین و عقب و در بالغین به بالا و عقب بکشید. پس از چکاندن برای چند ثانیه سر را کج نگه‌دارید که قطره‌ها بیرون نریزد. پس از چکاندن قطرات لازم است برای مدتی دارو در گوش بماند که در این صورت طبق دستور پزشک لازم به استفاده از تکه‌ای پارچه کتان یا بستن گوش با برآمدگی پایینی آن است. اگر قطره سرد یا گرم‌تر از بدن باشد می‌تواند ایجاد تحریک و حتی سرگیجه نماید. برای ممانعت از این شرایط می‌توان قطره‌چکان را درون دست‌ها چنددقیقه‌ای نگه‌داشت تا به ‌دمای بدن برسد.

قطره بینی را می‌توان به دو روش استفاده کرد. در روش اول سر را به سمت عقب داده و قطرات لازم را به درون سوراخ بینی می‌چکانید. سر را برای پنج تا 10 دقیقه در حالت خمیده به عقب نگه می‌دارید. این مدت به‌آرامی نفس بکشید. تنفس شدید می‌تواند دارو را به سمت حلق کشانده، اثر دارو را کم کند و باعث بروز سرفه شود. در روش دوم در حالت سجده قرارگرفته و تا حد امکان سر را به سمت جلو خم می‌کنید. سپس قطرات لازم را چکانده و برای دقایقی در این حالت می‌مانید. این روش بهتر تحمل می‌شود اما برای انجام نیاز به نشستن روی زمین است.

پماد سوختگی برای تمام سوختگی‌ها و در تمام نقاط بدن قابل استفاده نیست. هیچ‌گاه این پمادها را بدون دستور پزشک استفاده نکنید، بالاخص در سوختگی‌های صورت و در کودکان که به‌دلیل پوست نازک ممکن است خطر آسیب و مسمومیت به همراه داشته باشد.

منبع: روزنامه جام جم
http://www.asriran.com/fa/news/490638


museum90

چگونه بفهمیم در خطر از حال رفتن قرار داریم؟

نبض ضعیف و آرام نشانه این است که خون نمی تواند به پوست بیرونی برسد به همین دلیل رنگ پریده ( و گاهی کمی آبی رنگ ) می شوید. وقتی می نشینید عضلات دستها و پاها را آرام بمالید تا فشار خونتان به حالت عادی بازگردد.
بدونیم- شاید تا به حال فیلم ها زیادی دیده باشید که در آن افراد ناگهان از حال می روند ممکن هم هست تا به حال خودتان از نزدیک چنین صحنه ای دیده باشید یا در بدترین حالت خودتان از هوش رفته باشید. بروز این نشانه ها از وقوع یک بیهوشی قریب الوقوع خبر می دهند.
 
سنکوپ چیست؟

بیهوش شدن ، که به آن سنکوپ هم می گویند ، زمانی اتفاق می افتد که مغز ناگهان به دلیل افت فشار خون یا ضربان قلب، کاهش شدید خون یا اکسیژن ( یا هر دو ) را تجربه می کند. ۳۵ درصد از افراد حداقل یک مرتبه بیهوش شدن را در زندگی خود تجربه می کنند چه به دلیل ریتم غیر طبیعی قلبی، گرمازدگی یا دیگر دلایل. این اتفاق برای افراد بالغ و هم کودکان ممکن است رخ دهد. نشانه های مربوط به غش کردن را بدانید تا از آسیب دیدگی های احتمالی پیشگیری کنید و مطمئن شوید یک مرتبه از هوش رفتن منجر به یک مسئله جدی پزشکی نمی شود.

احساس سر گیجه می کنید

اگر تا به حال شده که به علت سریع بلند شدن برای یک لحظه حس کنید سرتان گیج رفته یک ورژن خفیف از سنکوپ را تجربه کرده اید. وقتی دراز کشیده اید خون یکنواخت توزیع می شود و وقتی می ایستید خون به دلیل جاذبه به سرعت پایین می رود. وقتی می ایستید همینطور که خون از مغزتان دور می شود، فشار خونتان می افتد و احساس سرگیجه می کنید. اگر بیشتر مواقع هنگامی که روی پا می ایستید احساس سرگیجه می کنید، توصیه می شود قبل از اینکه بلند شوید عضلات پایین تنه خود را منقبض کنید از جمله ران ها، ماهیچه های ساق پا و عضلات باسن. این کار خون را به قسمت بالایی بدن پمپاژ می کند و از افت فشار سریع خون هنگام برخاستن جلوگیری می کند. احساس بیهوشی می تواند نشانه این باشد که زیاد در معرض نور خورشید قرار گرفته اید.

در مقابل چشم های خود لکه هایی می بینید

چشم ها می توانند اولین نشانه ها را که در حال غش کردن هستید بروز دهند. چون تخم چشم تحت فشار است، وقتی خون پایین می رود رگ های خونی دور آن اولین جایی است فروکش می کنند. اگر در مقابل چشم خود لکه یا نور درخشانی دیدید، دراز بکشید یا بنشینید و سر خود را بین زانوها قرار دهید. این کار جریان خون را مستقیم به مغز بر می گرداند. همچنین اگر هوشیاری تان را از دست دهید از سر و گردنتان محافظت می کند.
 
تنفستان غیر طبیعی می شود

بیشتر افراد قبل از بیهوش شدن تنفسشان غیر طبیعی می شود. همین که مغز متوجه پایین آمدن سطح اکسیژن می شود، بدنتان تحریکتان می کند که سریعتر نفس بکشید تا اکسیژن بیشتری برای نجاتش جذب کنید. اگر شروع به نفس نفس زدن کردید یکجا بنشینید یا دراز بکشید. چشمان خود را ببندید و یک دست را روی شکم خود بگذارید. سپس تمرکز کنید و نفس های آرام و عمیق بکشید. وقتی از راه بینی نفس را داخل می کشید معده را مانند یک بالن باد کنید و پس از آن از راه بینی نفس را خارج کنید. اکسیژن اضافی تمام سلول های بدن را تغذیه می کند و فشار روی مغز را کاهش می دهد.

نوک انگشتان یا لب ها دچار سوزش یا خارش می شود

با کاهش جریان خون به مغز، کلسیم موجود در جریان خونتان نیز ممکن است ناگهان افت کند. وقتی چنین اتفاقی می افتد، ممکن است در اندام خود احساس خارش یا بی حسی کنید ، مخصوصا در نوک انگشتان و اطراف لب ها، چون مواد معدنی حیاتی از اطراف این نواحی دور می شوند. کمربند، یقه و دیگر لباس هایی که محدودتان می کنند را قبل از اینکه بنشینید و اجازه دهید هوا بخورد و جریان خون به همه جای بدنتان برسد باز کنید. خون و اکسیژن را دوباره به مغزتان برسانید.
 
احساس گرما می کنید

اگر حس می کنید در حال بیهوش شدن هستید ممکن است چیزی را تجربه کنید که به آن راش سر می گویند در این حالت حساسیت به گرما در سراسر بدنتان پخش می شود. چیزی که واقعا برایتان اتفاق می افتد افزایش سریع ضربان قلب برای جبران کمبود خون و اکسیژن در مغز است. بدن جریان خون را به نقاط اشتباه پمپاژ می کند مثل پاها و دست ها. اگر خیلی عرق کردید در یک جا که سایه باشد بنشینید و کمی آب بنوشید، به همین شکل باقی بمانید تا ضربان قلبتان به حالت عادی بازگردد.

مدت زمان زیادی ایستاده بودید

وقتی می ایستید مغز باید سخت تر کار کند تا خون را به مغز منتقل کند. قلبمان بالای عضلاتی است که کار می کنند و این موقعیت خوبی نیست. چون وقتی می ایستید بیشتر خون به سمت دست ها و پاها می رود، ممکن است مغز به علت ایستادن برای مدت زمان زیاد نیروی اصلی خود را از دست بدهد. اگر در حالت ایستاده احساس سرگیجه یا حالت تهوع کردید، عضلات باسن را منقبض کنید تا خون به بالاتنه پمپاژ شود.

دیدتان تونلی می شود

اگر دیدتان تونلی شده یکی از نشانه های افت فشار خون است که می تواند منجر به بیهوشی شود. در چنین مواقعی سعی نکنید بایستید و یا با کلک زدن از بین ببردیش. در عوض بلافاصله یک صندلی پیدا کنید و بنشینید و یا دراز بکشید. در چنین شرایطی اگر بیفتید هم خطری تهدیدتان نمی کند و آسیبی نخواهید دید.
 
حالت تهوع دارید

حالت تهوع می تواند نشانه مشکلات متعددی باشد ( بارداری، مسمومیت غذایی و … ) اما اگر حالت تهوعتان همراه بود با دیگر نشانه های سنکوپ از جمله تونلی شدن دید یا نفس نفس زدن، بنشینید یا دراز بکشید و بلافاصله به دنبال کمک های پزشکی باشید. کم آب شدن بدن می تواند هم باعث حالت تهوع شود و هم بروز علائم سنکوپ. پس مطمئن شوید مایعات می خورید و در فضایی خنک و دور از آفتاب استراحت می کنید.

رنگ پوستتان به آبی می زند

نبض ضعیف و آرام نشانه این است که خون نمی تواند به پوست بیرونی برسد به همین دلیل رنگ پریده ( و گاهی کمی آبی رنگ ) می شوید. وقتی می نشینید عضلات دستها و پاها را آرام بمالید تا فشار خونتان به حالت عادی بازگردد.
http://www.asriran.com/fa/news/490588