بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت دو


پتاسیم موجود در موز برای حفظ سلامت قلب ضروری است. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف پتاسیم زیاد با کاهش چشمگیر سطوح فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی پیوند خورده است.

موز یکی از پر مصرف‌ترین میوه ها در جهان و یکی از مغذی‌ترین آنها محسوب می شود. در حقیقت، بنابر گزارش سازمان خاروبار و کشاورزی ملل متحد، موز در فهرست میوه های تازه صادراتی در جهان جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.  

از فواید سلامت اثبات شده موز

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "پریونشن"، اما حتی به رغم محبوبیت بی نظیر موز، برخی افراد همچنان از مصرف آن به دلیل محتوای کربوهیدرات و قند بیشتر نسبت به بسیاری دیگر از میوه ها پرهیز می کنند. اما باید به این نکته توجه داشت که بدن انسان برای تامین سوخت مورد نیاز خود به کربوهیدارت ها نیاز دارد و برخلاف خوراکی های پردازش شده شیرین، قندهای موجود در موز طبیعی هستند و با ویتامین ها و مواد معدنی دیگر همراهی می شوند. افزون بر این، موز سرشار از فیبر است که آهنگ گوارش قند را کند کرده و به احساس سیری برای مدت زمان طولانی‌تر کمک می کند.

موز سرشار از پتاسیم است

به گفته موسسه ملی سلامت آمریکا، یک موز اندازه متوسط دارای 422 میلی گرم پتاسیم یا حدود 12 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه این ماده معدنی است.

بدن برای ارائه عملکرد درست خود به میزان قابل توجهی پتاسیم نیاز دارد. این الکترولیت به انقباض عضلانی، عملکرد عصبی، انتقال مواد مغذی به سلول ها و تخلیه مواد زائد از آنها، تنظیم ضربان قلب، و تنظیم سدیم در بدن کمک می کند. از این رو، سطوح ناکافی پتاسیم می تواند فشار خون و خطر سنگ کلیه را افزایش دهد، ممکن است با احساس ضعف و خستگی مواجه شوید، یا حتی گرفتگی های عضلانی را تجربه کنید.

موز به هیدراته نگه داشتن بدن کمک می کند

پتاسیم به تنظیم تعادل مایعات در بدن، به ویژه الکترولیت هایی مانند سدیم، منیزیم، کلسیم و البته پتاسیم که پس از انجام ورزش از دست می دهید، کمک می کند. فعالیت جسمانی متوسط تا شدید می تواند موجب تغییرات سلولی کوچک در پتاسیم شود و ورزشکاران برای خنثی کردن این موارد عدم تعادل به مصرف غذاهای سرشار از پتاسیم تشویق می شوند.

موز برای روده مفید است

یک موز اندازه متوسط دارای 3 گرم فیبر (حدود 10 درصد از مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ماده مغذی) است. همچنین، موز حاوی پریبیوتیک ها است که نوعی فیبر تخمیرپذیر محسوب شده و به افزایش باکتری های خوب روده کمک می کند. این بردی بزرگ برای سلامت کلی انسان است زیرا به گفته پژوهشگران این باکتری های خوب ممکن است به بهبود گوارش، کاهش مدت زمان سرماخوردگی، و حتی کاهش وزن کمک کنند.

موز سوختی عالی پیش از انجام ورزش است

بهترین مواد غذایی که پیش از انجام ورزش می توانید مصرف کنید، آنهایی هستند که دارای قندهای طبیعی برای تامین انرژی بوده و همچنین معده را با مشکل مواجه نمی کنند. موز از بهترین گزینه ها در این زمینه است و همچنین به راحتی می توانید آن را در ساک ورزشی خود حمل کنید. افزون بر این، پژوهش ها نشان داده اند که موز دارای ترکیبات منحصر به فردی است که می توانند عملکرد ورزشکاران را بهبود ببخشند.

موز ممکن است ریکاروی پس از انجام ورزش را نیز تقویت کند

پس از انجام ورزش نیز مصرف موز ممکن است مفید باشد. مطالعه ای کوچک در سال 2018 که در نشریه PLOS One منتشر شد، نشان داد که برخی ترکیبات و مواد شیمیایی گیاهی موجود در موز می توانند نقش موثری در کاهش التهاب ناشی از انجام تمرینات و ورزش های سخت و شدید - موجب دردهای عضلانی می شود - داشته باشند.

از فواید سلامت اثبات شده موز

موز برای قلب انسان مفید است

پتاسیم موجود در موز برای حفظ سلامت قلب ضروری است. پژوهش ها نشان داده اند که مصرف پتاسیم زیاد با کاهش چشمگیر سطوح فشار خون و کاهش خطر سکته مغزی پیوند خورده است. پتاسیم به دفع سدیم اضافه از بدن از طریق ادرار نیز کمک می کند که آسیب احتمالی آن به قلب را کاهش می دهد.

موز می تواند جایگزین شکر در غذاهای پخته شود 

طعم شیرین طبیعی و بافت نرم موز یکی از بهترین دلایل برای مصرف این میوه است که آن را به گزینه ای عالی برای استفاده در بسیاری از غذاهای پخته تبدیل می کند. شما می توانید موز را جایگزین شکر کنید.

موز سرشار از ویتامین B6 است

اگرچه ویتامین B6 همواره در کانون توجهات قرار ندارد، اما یکی از مواد مغذی ضروری برای انسان محسوب می شود. مصرف یک موز تقریبا یک سوم از نیاز روزانه به ویتامین B6 را تامین می کند که یک ماده مغذی مهم برای رشد مغز نوزاد طی دوران بارداری و واکنش های آنزیمی درگیر در سوخت و ساز محسوب می شود.

موز ممکن است اشتها را کنترل کند

یک ماده غذایی به تنهایی نمی تواند احساس گرسنگی شدید پس از عدم مصرف یک وعده غذایی را از بین ببرد. با این وجود، مصرف موز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل ممکن است به کاهش هوس های غذایی کمک کند. موز حاوی نوعی فیبر به نام نشاسته مقاوم است که به نظر می رسد به افراد در مصرف کالری کمتر و مدیریت اشتها کمک می کند. در شرایطی که پژوهش های بیشتر برای درک بهتر رابطه بین این دو باید صورت بگیرد، یک موز اندازه متوسط حاوی حدود 100 کالری است و به واسطه محتوای فیبر خود می تواند احساس سیری را در انسان ایجاد کند.

موز به حفظ سلامت کلیه ها کمک می کند

طی یک مطالعه در سوئد با حضور 61 هزار شرکت کننده زن، پژوهشگران دریافتند افرادی که میوه ها و سبزیجات زیاد - تقریبا سه وعده در روز - مصرف می کردند با کمترین میزان خطر ابتلا به کارسینوم سلول کلیوی، شایع‌ترین نوع سرطان کلیه، مواجه هستند.

زمانی که پژوهشگران به طور خاص میوه ها را مورد بررسی قرار دادند، موز چشمگیرترین اثر را به واسطه تراکم بالای فنولیک ها، ترکیباتی دارای آثار آنتی اکسیدانی، به همراه داشتند.

مطالعه ای دیگر با حضور 90 هزار شرکت کننده نیز نشان داد زنانی که روزانه بیش از 4,099 میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند، نسبت به آنهایی که کمتر از 2,407 میلی گرم پتاسیم مصرف می کردند با 35 درصد خطر کمتر برای ابتلا به سنگ های کلیه مواجه بودند. پتاسیم می تواند به دفع کلسیم اضافه از بدن نیز کمک کند. کلسیم یکی از واحدهای سازنده شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است.

http://www.asriran.com/fa/news/632534

museum90

نه عادت مخرب سیستم ایمنی بدن

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بشما، اولین سیستم دفاعی بدن‌تان است. از آنجایی که سیستم ایمنی شما فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهد تا شما را از بیماری‌ها مصون نگه دارد، حفظ سلامت و قدرت آن اهمیت زیادی دارد.


بیشتربخوانید : نوشیدنی مفیدی که سلامت عروق و قلب‌تان را تضمین می‌کند

در واقع یک سیستم ایمنی ضعیف، بدن را در برابر میکروب‌ها و باکتری‌هایی که ممکن است هر روز با آنها روبرو شوید بی‌دفاع می‌گذارد و شما را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌کند. هر کسی با سیستم ایمنی متفاوتی از جهت قدرت و ضعف متولد می‌شود، یعن بعضی‌ها نسبت به بقیه سیستم ایمنی قوی‌تری دارند. چیزهای زیادی وجود دارد که می‌تواند به سیستم ایمنی شما آسیب زده و آن را تضعیف کند.

1. سیگار کشیدن و قرار گرفتن در معرض دود دست دوم

آسیب‌هایی که به سیستم ایمنی‌تان می‌زنید
استنشاق دود ، چه از تنباکو و چه از چوب، تاثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی دارد. دود سیگار، تولید سیتوکین‌های پیش التهابی زیادی را افزایش داده و حتی واکنش‌های بیش از حد شدید سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد و حالت خود ایمنی ایجاد می‌کند. مطالعه‌ای در سال 2014 پرده از این حقیقت برداشته که دود سیگار دارای تاثیرات سرکوب کننده سیستم ایمنی (immunosuppressive effects) است.

2. دوری کردن از نور خورشید

قرار گرفتن در معرض پرتوهای فرابنفش خورشید برای پوست و سلامت عمومی مضر است و برای همین بسیاری از افراد به طور کامل از نور خورشید پرهیز می‌کنند. اما با این کار به سیستم ایمنی خود آسیب می‌زنند. نور خورشید کمک می‌کند تا سیستم ایمنی خودش را بازسازی کند. وقتی در معرض نور خورشید قرار می‌گیرید، بدن ویتامین D می‌سازد که برای عملکرد درست سلول‌ها T که مدافع سیستم ایمنی هستند لازم است. ضمنا ویتامین D نقش مهمی در متابولیسم کلسیم و استخوان دارد.

3. نگه داشتن احساسات منفی

احساسات منفی چون استرس، اندوه، ترس، خشم و نگرانی، سیستم ایمنی‌تان را نابود می‌کنند. وقتی استرس دارید، میزان کورتیزول در بدن‌تان بالا می‌رود. کورتیزول، برانگیزاننده‌ی واکنش ایمنی است و ضمنا سیستم گوارش را سرکوب می‌کند. همچنین کورتیزول بالا، تولید پروستاگلاندین‌ها را که پشتیبان عملکرد ایمنی هستند کاهش می‌دهد.

پژوهش‌ها نشان داده که استرس مزمن حتی می‌تواند شما را بیشتر مستعد سرماخوردگی و آنفلوآنزا بکند و همچنین بیشتر در معرض بیماری‌هایی چون بیماری قلبی، دیابت و سایر بیماری‌ها قرار بگیرید. برای کنترل استرس‌تان، یوگا، مدیتیشن، ماساژ و بو درمانی و خنده را امتحان کنید.

4. نادیده گرفتن بهداشت فردی

اهمیت ندادن به بهداشت فردی تاثیر مستقیم بر سیستم ایمنی دارد. سبک زندگی غیر بهداشتی بدن شما را در معرض میکروب‌های مضر قرار داده و آن را مستعد عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌کند. از سویی دیگر، بهداشت مناسب با حذف میکروب‌ها و باکتری‌ها، شما را از بیماری‌ها و عفونت‌ها دور نگه می‌دارد. باید همیشه به یاد داشته باشید که ویروس‌ها و باکتری‌ها همه جا هستند و هرگز فرصتی را برای حمله به بدن شما از دست نمی‌دهند.

اما بهداشت زیاده از حد هم می‌تواند تاثیر منفی بر سیستم ایمنی بگذارد. مطالعه‌ای در سال 2006 نشان داد بچه‌هایی که ابدا در معرض ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار نمی‌گیرند، بیشتر در معرض بیماری‌های خود ایمنی هستند. عادات فردی مانند مسواک زدن دندانها دوبار در روز، شستن دست‌ها پیش از غذا، کوتاه و مرتب نگه داشتن ناخن‌ها، هر روز دوش گرفتن، مصرف غذاهای خانگی و شستن لباس‌ها به طور مرتب می‌توانند از شما در برابر عفونت‌ها به خوبی مراقبت کنند.

5. استفاده از محصولات بهداشتی و آرایشی سمی

خیلی از افراد عادت دارند هر روزاز محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنند. بسیاری از این محصولات مانند شوینده‌های بدن، لوسیون‌ها، شامپوها، عطرها و حتی خیمر دندان‌ها، بسیار سمی بوده و دارای مواد شیمیایی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی را ضعیف کنند. تاثیر استفاده از چنین محصولاتی روی پوست یا پوست سر بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید است. مواد شیمیایی مضر از طریق پوست بدون هیچ فیلتری جذب خون می‌شوند و تاثیر مستقیم بر عملکرد سیستم ایمنی می‌گذارند.

مطالعه‌ای در سال 2003 نشان داده استفاده‌ی مکرر از محصولات بهداشتی بر پایه‌ی الکل منجر به از دست دادن لایه‌ی دفاعی طبیعی پوست می‌شود، در نتیجه فرد در معرض باکتری‌ها، ویروس‌ها و کپک‌ها قرار می‌گیرد. سعی کنید محصولات گیاهی معتبر را جایگزین محصولات شیمیایی کنید.

6. خوب و کافی نخوابیدن

بسیاری از افراد به دلیل مشغله‌های زیاد روزمزه، اهمیت خواب را نادیده می‌گیرند که می‌تواند به سیستم ایمنی‌شان آسیب بزند. نداشتن خواب کافی، عملکرد سیستم ایمنی را کاهش می‌دهد. اگر خوب و کافی نخوابید، سیستم ایمنی‌تان نمی‌تواند توانایی‌های دفاعی‌اش را بازیابی کند. وقتی شما در خواب هستید بدن‌تان آنتی بادی‌های جنگنده با آنفلوآنزا را ترشح می‌کند.

کسر خواب‌های مکرر شما را در معرض عفونت‌ها و سایر بیماری‌های جدی مانند بیماری قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت و چاقی قرار می‌دهد. افراد بزرگسال باید دست کم 7 تا 8 ساعت خواب شبانه داشته باشند. کودکان و نوجوانان به خواب بیشتری نیاز دارند؛ بین 9 تا 11 ساعت.

7. نداشتن تحرک بدنی

اگر عادت دارید بیشتر روز را یکجا بنشینید و در برنامه‌ی روزانه‌تان ورزش جایی ندارد، سیستم ایمنی‌تان را تحت تاثیر قرار می‌دهید. ورزش در حد متعادل، پشتیبان سیستم ایمنی است. طی ورزش، جریان خون بیشتر شده و در نتیجه دفع ضایعات از بدن بهتر صورت می‌گیرد. جریان خون مناسب حتی می‌تواند جریان آنتی بادی‌ها و سلول‌های سفید خون را که برای مبارزه با عفونت‌ها مهم هستند بهبود ببخشد.

8. ننوشیدن آب کافی

آب رسانی به بدن برای سلامت عمومی و تقویت سیستم ایمنی مهم است. بدن و سیستم ایمنی بدون آب، عملکرد مناسبی نخواهند داشت. نوشیدن آب کافی به سیستم ایمنی کمک می‌کند با عفونت‌ها مبارزه کند. همچنین آب کافی می‌تواند سموم مضر و ضایعات را از بدن دفع کند که این هم برای عملکرد سیستم ایمنی سودمند است.

ننوشیدن آب کافی موجب دهیدارته شدن بدن می‌شود که برای سیستم ایمنی ضرر دارد. طبق مطالعه‌ای در سال 2012، دهیدراته شدن بدن موجب سرکوب سیستم ایمنی می‌شود. هر فرد سالمی باید دست کم 8 لیوان در روز آب بنوشد، اما نیاز به آب بسته به شرایط آب و هوایی، میزان فعالیت بدنی و سلامت عمومی می‌تواند متغیر باشد.

9. استفاده ناردست از آنتی بیوتیک‌ها

آنتی بیوتیک‌ها، اساس داروهای امروزی هستند اما استفاده‌ی نادرست از آنها می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته به جا بگذارد، مانند ناراحتی معده و اسهال و حتی واکنش آلرژیک. استفاده‌ی مکرر و نامناسب از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند به سیستم ایمنی نیز لطمه بزند. استفاده‌ی نادرست از آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند موجب مقاومت به آنتی بیوتیک شود، یعنی آنتی بیوتیک‌هایی که در گذشته کارساز بودند دیگر در برابر باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها عملکردی ندارند، و ممکن است برای درمان نیاز به دوزهای بالاتر آنتی بیوتیک یا آنتی بیوتیک‌های قوی‌تر باشد که طبیعتا عوارض حانبی شدیدتری خواهد داشت.

آنتی بیوتیکی را که برای شما تجویز نشده است مصرف نکنید. اگر پزشک‌تان برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرد، دوره‌ی درمان را کامل کنید. همیشه از پزشک‌تان در مورد عوارض جانبی دارو سوال کنید. هرگز برای عفونت‌های ویروسی آنتی بیوتیک مصرف نکنید، چون در مقابل ویروس‌ها کارساز نخواهند بود.

منبع: برترین ها

مواد غذایی مفید برای مشاغل کم تحرک

تصمیم های روزانه درباره خوراکی هایی مصرفی اثر مستقیمی بر سلامت بدن انسان دارد. شما می توانید به طور منظم غذاهای چرب و پروتئین حیوانی مصرف کنید که این شرایط احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی عروقی و مغزی عروقی، و چاقی را افزایش می دهد. و یا می توانید یک رژیم غذایی متنوع با سطح چربی کم و سرشار از فیبر را دنبال کنید.

مواد غذایی مفید برای مشاغل کم تحرک

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "استپ تو هلث"، شواهد علمی نشان داده اند که سلامت و یک رژیم غذایی متعادل دست در دست یکدیگر دارند. بر همین اساس، آشنایی هرچه بیشتر با مواد غذایی سالم اهمیت دارد.

افزون بر این، شما باید این مساله را در نظر بگیرید که یک سبک زندگی کم تحرک تا چه اندازه می تواند برای سلامت شما مضر باشد. تنقلات ناسالم و نشستن های طولانی مدت روبروی رایانه عواملی هستند که دیر یا زود سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهند.

اگر مجبور هستید روزانه ساعات زیادی را در حالت نشسته سپری کنید، مصرف این مواد غذایی را مد نظر قرار دهید.

مواد غذایی مفید برای بینایی

مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا-3، لوتئین، روی، و ویتامین های A، C و E می توانند به محافظت از سلامت چشم ها کمک کنند. در همین راستا، شما می توانید مصرف سبزیجات برگدار سبز مانند کاهو، اسفناج و کلم را مد نظر قرار دهید.

مواد غذایی مانند تخم مرغ، میوه های خانواده مرکبات، مغزها و دانه های خوراکی، و ماهی های چرب مانند سالمون، تن، خالمخالی و قزل آلا نیز توصیه می شود. غلات صبحانه و مخمر برای بینایی خوب هستند زیرا حاوی ویتامین B بوده که به پیشگیری از افت بینایی کمک می کند.

میوه های خانواده مرکبات نیز به واسطه محتوای ویتامین C خود برای تقویت بینایی بسیار خوب هستند. این ویتامین به تولید کلاژن در عضلات و اطراف چشم ها کمک می کند.

مواد غذایی مفید برای سیستم ایمنی

محیط های اداری فضای خوبی برای رشد و گسترش باکتری ها و ویروس ها محسوب می شوند. از این رو، جای شگفتی نیست که فردی مبتلا به سرماخوردگی به راحتی افراد اطراف خود را نیز بیمار کند.

برای پیشگیری از این شرایط، باید مصرف مواد غذایی که سیستم ایمنی را تقویت می کنند، مد نظر قرار بگیرد. به عنوان مثال، میوه های خانواده مرکبات، فلفل های قرمز، بروکلی، سیر، زنجبیل، کیوی، و پاپایا به مبارزه با ویروس ها کمک خواهند کرد.

همچنین، شما می توانید ماست را به عنوان یک میان وعده انتخاب کنید. پروبیوتیک های موجود در ماست باکتری های سالمی هستند که روده ها را عاری از میکروب های بیماری‌زا نگه می دارند. افزون بر این، آنها به افزایش برخی سلول های T کمک می کنند.

مواد غذایی مفید برای سوخت و ساز

نرخ سوخت و ساز شما این که با چه سرعتی کالری می سوزانید را تعیین می کند. سرعت آن می تواند به واسطه عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت، ژنتیک، و سبک زندگی ارزیابی شود.

هرچه سوخت و ساز بدن شما بهتر باشد، کالری بیشتری می سوزانید. این مساله به ویژه برای افرادی که بیشتر ساعات کاری خود را در حالت نشسته سپری می کنند، اهمیت دارد.

مصرف جلبک دریایی، قهوه، چای، حبوبات، گوشت بدون چربی، و ادویه هایی مانند زنجبیل، فلفل کاین، و هل می تواند به حفظ سوخت و ساز مناسب کمک می کند.

به خاطر داشته باشید اگر بسیار کم غذا بخورید، سوخت و ساز شما کند خواهد شد تا کالری کمتری در طول روز سوزانده شود.

مواد غذایی مفید برای مغز

مغز فرمانده بدن انسان است. یک رژیم غذایی سالم برای هر یک از اندام های بدن انسان اهمیت دارد.

مصرف ماهی های چرب مانند سالمون و قزل آلا، بلوبری، مغزها و دانه های خوراکی برای بهبود عملکرد قشر خاکستری مغز و همچنین کند کردن آهنگ پیری مفید است. همچنین، مواد غذایی سرشار از فیبر مانند جو دوسر، نان غلات کامل، برنج قهوهای، آب انار، و شکلات تلخ را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مواد غذایی مفید برای دستگاه گوارش

یک سبک زندگی کم تحرک و نشستن های طولانی مدت برای 10 سال یا بیشتر خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را دو برابر افزایش می دهد. برای پیشگیری از این شرایط، ورزش منظم و یک رژیم غذایی سالم و متعادل اهمیت دارد. رژیم غذایی شما باید شامل میوه هایی مانند سیب و گلابی، و سبزیجاتی مانند پیاز، مارچوبه و سیر باشد.

همچنین، حبوبات مانند نخود، سویا، عدس، گندم و محصولات گندم، چاودار، و جو را در رژیم غذایی خود جای دهید. مصرف میوه های خشک و محصولات لبنی مانند شیر، پنیر، و ماست را نیز فراموش نکنید. در نهایت، کاهش مصرف گوشت های فرآوری شده و قرمز توصیه می شود، زیرا آنها خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند