بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت یازده

مطالعات نشان داده اند که برخی مواد غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند، که از آن جمله می توان به توت فرنگی، گوجه فرنگی، و سبزیجات چلیپایی اشاره کرد.

ما می دانیم که رژیم غذایی یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار در خطر ابتلا به سرطان محسوب می شود. در حقیقت، دانشمندان بر این باورند که ابتلا به 30 درصد از تمام سرطان ها می تواند از طریق تغذیه مناسب قابل پیشگیری باشد.

چرا برخی مواد غذایی موجب سرطان می شوند؟

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "ایزی هلث اپشنز"، نتایج پژوهش های بسیاری می توانند به شما در تشخیص عادات تغذیه ای نامناسب که به سرطان منجر می شوند، کمک کنند. مطالعات نشان داده اند که برخی مواد غذایی با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند، که از آن جمله می توان به توت فرنگی، گوجه فرنگی، و سبزیجات چلیپایی اشاره کرد. در مقابل، برخی مواد غذایی مانند گوشت های فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند. برخی رژیم های غذایی نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان پیوند خورده اند که رژیم مدیترانه ای یکی از شناخته شده‌ترین نمونه ها است.

اما اگر تهیه فهرستی از هر ماده غذایی مرتبط با سرطان دلهره آور به نظر می رسد، روش موثر دیگری برای دنبال کردن یک رژیم غذایی ضد سرطان وجود دارد که تراکم انرژی هر چیز موجود در بشقاب شما را در نظر می گیرد.

مواد غذایی با تراکم انرژی پایین در برابر سرطان

تراکم انرژی مقیاسی از میزان کالری های موجود در هر گرم از غذای شما است. اگر گیج کننده به نظر می رسد این گونه آن را مد نظر قرار دهید...

غذاهایی که حاوی کالری زیادی در هر لقمه هستند، اما چندان مغذی محسوب نمی شوند (مانند پیتزا، سیب زمینی سرخ شده، بستنی، غیره) مواد غذایی با تراکم انرژی بالا بوده، در شرایطی که غذاهایی با محتوای مواد مغذی زیاد در هر لقمه و کالری کم (مانند سبزیجات، میوه ها، لوبیاها، غیره) مواد غذایی با تراکم انرژی پایین هستند.

برای ارائه تعریفی ساده‌تر، مواد غذایی با تراکم انرژی بالا به طور معمول غذاهای فرآوری شده هستند و مواد غذایی با تراکم انرژی کم به طور عمده مواد غذایی کامل هستند. تراکم انرژی غذای شما می تواند بر خطر ابتلا به سرطان تاثیرگذار باشد.

پژوهشگران دانشگاه آریزونا به تازگی مطالعه ای را در زمینه چگونگی تاثیر مصرف مواد غذایی با تراکم انرژی بالا بر خطر سرطان در زنان یائسه انجام داده و دریافتند که خطر سرطان تا 10 درصد افزایش می یابد. در شرایطی که 10 درصد ممکن است چندان زیاد به نظر نرسد، اما زمانی که موضوع سرطان مطرح می شود، کمترین مقادیر که خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند، مهم هستند.

پژوهشگران طی این مطالعه که تجزیه و تحلیل داده های 90 هزار زن یائسه در دستور کار ان قرار داشت، دریافتند آنهایی که مواد غذایی با تراکم انرژی بالای بیشتری مصرف کرده اند 10 درصد احتمال بیشتری دارد به سرطان مرتبط با چاقی، مانند سرطان پستان، سرطان لوزالمعده، سرطان آندومتر، سرطان کبد، سرطان معده، غیره مبتلا شوند.

در نگاه نخست، ممکن است فکر کنید که منطقی به نظر می رسد، زیرا افرادی که مواد غذایی با تراکم انرژی بالا مصرف می کنند، احتمال بیشتری دارد اضافه وزن داشته یا چاق باشند. اما باید به این نکته توجه داشت که خطر افزایش یافته سرطان با وزن در ارتباط نبوده است و این شرایط تنها برای زنانی با وزن عادی که مواد غذایی با تراکم انرژی بالای بسیاری مصرف کرده بودند، صدق می کرد.

از این رو، شما الزاما نباید دارای اضافه وزن باشید تا در معرض خطر سرطان های مرتبط با چاقی قرار بگیرید، بلکه تنها باید یک رژیم غذایی ضعیف را دنبال کنید. این رژیم غذایی به عدم تعادل های متابولیک منجر می شود که خطر بالاتر ابتلا به سرطان را در پی دارد. حداقل، این چیزی است که پژوهشگران به آن مشکوک هستند.

دنبال کردن یک رژیم غذایی با تراکم انرژی پایین

اگر قصد دارید یک رژیم غذایی با تراکم انرژی پایین را برنامه ریزی کنید، در اینجا برخی از بهترین گزینه ها که به طور منظم باید مصرف شوند، ارائه شده اند:

سبزیجات برگدار تیره

مارچوبه

لوبیا سبز

بروکلی

کدو سبز

هویج

گوجه فرنگی

قارچ

خیار

فلفل دلمه ای

تربچه

میوه های خانواده مرکبات

ملون ها

توت ها

انگورها

سوپ های مبتنی بر آب گوشت

ماهی

سینه مرغ یا بوقلمون

لبنیات کم چرب

حبوبات

برنج قهوه ای

گندم کامل

جو دوسر

پرهیز همیشگی از مصرف مواد غذایی فرآوری شده با تراکم انرژی بالا می تواند دشوار باشد. گاهی اوقات ممکن است از خوردن یک تکه پیتزا یا مقداری بستنی لذت ببرید. اگر این گونه است، تلاش کنید از قانون 80/20 پیروی کنید که به معنای مصرف مواد غذایی کامل در 80 درصد مواقع و مصرف غذاهای کم ارزش در باقی مواقع است.

همچنین، هنگامی که عادات غذا خوردن کمتر سالم را دنبال می کنید، پس از خوشگذرانی خود نوشیدن یک فنجان چای سبز را فراموش نکنید. مطالعه ای جدید نشان داده است که این کار می تواند مقداری از اثرات منفی غذا خوردن ناسالم، مانند مغز مه آلود و مقاومت به انسولین، را خنثی سازد.




museum90

بدن پس از یک نفس عمیق!

باور بر این است که تنفس عمیق پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد، از این رو ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، را کاهش می دهد.

اگر به شما بگویم می توانید با تنفس عمیق شرایط سلامت خود را دگرگون سازید، چه واکنشی خواهید داشت؟ احتمالا با خود فکر می کنید که بیش از اندازه اغراق آمیز است، اما در حقیقت این گونه نیست. پژوهش های روزافزون نشان می دهند که تنفس عمیق می تواند سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کند، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، هورمون های مغز را تحت تاثیر قرار دهد، آسیب به ماده ژنتیکی انسان را متوقف کند، و حتی آهنگ پیری را کند سازد.

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "کر2"، بیشتر مردم تنفسی کم عمق دارند. زندگی سریع و بسیار استرس‌زای ما موجب می شود تا معمولا نفس خود را به طور ناخودآگاه نگه داریم. اما با تلاش های آگانه برای تنفس عمیق‌تر، ما می توانیم سلامت خود را دستخوش تغییر کنیم. این روشی ساده، رایگان و سریع است. چه چیزی بهتر از این می تواند باشد؟

باور بر این است که تنفس عمیق پیام هایی را به مغز ارسال می کند تا ضربان قلب را کند سازد، گوارش را بهبود ببخشد و احساس آرامش و تندرستی را افزایش دهد، از این رو ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، را کاهش می دهد. اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی می توانند به تدریج وخیم‌تر شوند، در نتیجه، کاهش ترشح هورمون های استرس، مانند کورتیزول، برای موفقیت در درمان این شرایط حیاتی است. خوشبختانه، یک نفس عمیق ممکن است تمام آنچه باشد که نیاز دارید!

در مطالعه ای که در دانشگاه بوستون انجام شد، دکتر کریس استریتر، پژوهشگر و استادیار روانشناسی و نورولوژی، اثرات مثبت تنفس عمیق را روی افرادی که اختلال افسردگی ماژور در آنها تشخیص داده شده بود، مشاهده کرد. پس از یک دوره 12 هفته ای که با انجام تمرینات روزانه یوگا و تنفس عمیق سپری شد، دکتر استریتر دریافت که شرکت کنندگان کاهش چشمگیر علائم افسردگی را تجربه کرده اند.

وی همچنین متوجه شد که هورمونی مغزی به نام گابا (GABA) به طور قابل توجهی افزایش یافته است. گاما آمینو بوتیریک اسید که به اختصار گابا شناخته می شود، هورمونی طبیعی است که از اثرات آرامش بخش و ضد اضطراب سود می برد. اگرچه این مطالعه ای در مقیاس کوچک بوده است، اما به گفته دکتر استریتر، نتایج کسب شده به اندازه اثرات داروهای ضد افسردگی چشمگیر هستند، که ضرورت انجام پژوهش های بیشتر درباره اصلاحات رفتاری، مانند تنفس عمیق، برای درمان افسردگی را نشان می دهد.

مطالعه ای دیگر که در نشریه International Journal of Geriatric Psychiatry منتشر شد، نشان داد که تمرین تنفس عمیق به صورت منظم، همانند انجام این کار در زمان مدیتیشن، اثرات چشمگیری بر سلامت روانی، شناختی و تلومراز دارد. تلومرها میانگیرهایی در انتهای ماده ژنتیکی انسان هستند که به محافظت و سازماندهی DNA کمک می کنند. به دلیل این که آنها یک نوع پوشش در انتهای کروموزوم های ما ایجاد می کنند، در کند کردن آهنگ پیری از طریق محافظت از ژن ها در برابر آسیبی که به واسطه افزایش سن رخ می دهد، نقش دارند. اما استرس، رادیکال های آزاد و عوامل دیگر می توانند پایانه های رشته های DNA (تلومرها) را تهی سازند که DNA را از شغل ضروری تکرار خود باز می دارد و این شرایط موجب پیری زودرس می شود. اما این مطالعه جدید نشان می دهد که تنفس عمیق به صورت منظم می تواند به خنثی کردن اثرات پیری و حفظ تلومرهای بلند و سالم کمک کند.

مطالعه ای دیگر که در نشریه پزشکی BMC Complementary and Alternative Medicine منتشر شده است نشان می دهد که تنفس عمیق اثری چشمگیر بر سه ترکیب شیمیایی در بدن انسان دارد که به نام سیتوکین ها شناخته می شوند. این سیتوکین ها با درد و التهاب پیوند خورده اند، اما تنفس عمیق سطوح این ترکیبات را کاهش می دهد، که پتانسیل شفابخشی و ضد درد بودن را برای افرادی که از اختلالات درد رنج می برند ارائه می کند.

انواع مختلفی از تمرینات تنفس عمیق وجود دارند، از جمله شمارش هنگام انجام عمل دم و بازدم، و انجام شش شمارش هنگام دم و بازدم با توقفی کوتاه بین آنها. ابتدا طی سه شماره عمل دم را انجام دهید، توقفی کوتاه داشته، سپس عمل بازدم را طی سه شماره انجام دهید و این کار را تکرار کنید. در شرایطی که اختصاص زمان برای انجام این تمرین به صورت روزانه، از 10 دقیقه تا یک ساعت، مفید است، تنفس عمیق در طول روز نیز مفید محسوب می شود.

شما می توانید لحظاتی را که به شما انجام تنفس عمیق را یادآوری می کنند، مانند هنگام توقف پشت چراغ قرمز یا گرفتار شدن در ترافیک، حضور در اتوبوس، طی مشاهده آگهی های تبلیغاتی تلویزیون، و غیره را مشخص سازید. از این طریق به طور منظم به شما یادآوری می شود که باید در طول روز تنفس عمیق داشته باشید، که فواید سلامت بسیاری را به همراه دارد.




museum90

4 تهدید جدی برای سلامت روده

داروهای مسکن، استروئیدها، مسدودکننده های اسید، و آنتی بیوتیک ها همگی در عملکرد گوارشی ما اختلال ایجاد می کنند و تخریب روده را موجب می شوند.

به لطف پژوهش های جدید و مدرن، ما بیش از هر زمان دیگری درباره نقش چشمگیری که دستگاه گوارش و به ویژه روده در سلامت انسان ایفا می کنند، آگاه شده ایم.


به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "رودال ولنس"، فواید بهره‌مندی از روده هایی سالم تنها در به حداقل رساندن علائم ناخوشایندی مانند گاز، درد و نفخ خلاصه نمی شود. مراقبت از روده برای بهبود خلق و خو و تجربه خواب خوب نیز حیاتی است. همچنین، باکتری های مفید در دستگاه گوارش چیزی در حدود 70 درصد از سیستم ایمنی بدن شما را شکل می دهند و در کاهش وزن نیز نقش دارند.

اما برای تجربه تمام این فواید، سلامت روده باید در جایگاه نخست قرار بگیرد. افراد بسیاری اغلب ارتباط بین عملکرد روده و پیشگیری از بیماری ها را نادیده می گیرند که پیامدهای این مساله می تواند ویرانگر باشد.

در ادامه با برخی تهدیدات اصلی برای سلامت روده بیشتر آشنا می شویم.

مواد غذایی با اثر قندی بالا و فیبر کم

4 تهدید جدی برای سلامت روده

مصرف بیش از اندازه قند یکی از تهدیدهای اصلی سلامت انسان محسوب می شود. این در شرایطی است که مصرف غذاهای فرآوری شده و آرد پالایش شده نیز روندی افزایشی را در سراسر جهان دنبال می کند.

از این رو، نه تنها رژیم های غذایی معمولی با کمبود مواد مغذی مواجه هستند، بلکه رشد باکتری ها و مخمرهای بد در روده را نیز افزایش می دهند. این شرایط می تواند به شکل گیری التهاب منجر شده و شکل گیری مشکلاتی مانند عدم تحمل های غذایی، آلرژی ها، روده نشت پذیر، کمبود ویتامین ها و مسائل خودایمنی را موجب شود.

دارو

4 تهدید جدی برای سلامت روده

ناراحت کننده است، اما واقعیت دارد: بسیاری از داروهای مورد استفاده برای درمان علائم سلامت ضعیف می توانند هرچه بیشتر دیوارهای دفاعی طبیعی ما را تضعیف کنند. داروهای مسکن، استروئیدها، مسدودکننده های اسید، و آنتی بیوتیک ها همگی در عملکرد گوارشی ما اختلال ایجاد می کنند و تخریب روده را موجب می شوند.

اگرچه تنها شما و پزشک شما می توانند دارویی که نیاز دارید را تشخیص دهند، اما می توانید با گنجاندن مکمل هایی مانند پروبیوتیک ها و آنزیم های گوارشی کیفیت بالا در بازسازی و محافظت از روده نقش پررنگ‌تری داشته باشید.

مواد غذایی بسیار واکنشی

4 تهدید جدی برای سلامت روده

برخی مواد غذایی می توانند محرک عدم تحمل های غذایی و تضعیف سلامت شما باشند. عدم تحمل های غذایی اثری مستقیم روی سلامت روده دارند و می توانند مسائلی مانند خستگی، سردرد، درد مفصل، و خطر بیشتر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2، و بیماری متابولیک را موجب شوند.

ساده‌ترین روش برای شناسایی غذاهای مشکل آفرین کنار گذاشتن هفت ماده غذایی اصلی برای 21 روز است که شامل گلوتن، لبنیات، سویا، تخم مرغ، بادام زمینی، و شیرین کننده ها می شوند. سپس استفاده از آنها را دوباره آغاز کرده و علائم، وزن و سطوح انرژی خود را ثبت کنید تا مقصران اصلی شناسایی شوند.

استرس مزمن

4 تهدید جدی برای سلامت روده

از مدیریت سررسیدهای کاری و ساعات شلوغ ترافیک تا رسیدگی به تکالیف فرزندان و تهیه غذا همه ما با استرس آشنا هستیم. استرس بلند مدت نورون های موجود در روده را تغییر داده و تولید عادی آنزیم های گوارشی را متوقف می کند، که این شرایط فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری و عفونت قرار می دهد.

به دلیل این که استرس مزمن سلامت روده را از بین می برد، حذف عوامل استرس‌زا تا حد امکان اهمیت دارد و سپس اصلاح رژیم غذایی، مصرف مکمل ها، انجام ورزش و خواب با کیفیت باید برای رسیدگی به هر گونه منبع استرس مورد توجه قرار بگیرد.

بدون تردید، متوجه شده اید که تمام خطراتی که در بالا به آنها اشاره شد با یکدیگر مرتبط هستند. سطوح استرس بر میزان غذا خوردن و خواب فرد تاثیرگذار است. رژیم غذایی بر خلق و خو و روند بهبودی تاثیرگذار است. خستگی یا بیماری نیز انتخاب غذاهای مناسب و درست را دشوارتر می سازند.

اما این بدان معنی است که می توانید با چند اقدام مناسب دوباره در مسیر درست قرار بگیرید. با بهبود سلامت روده سلامت و بهزیستی کلی در سال های پیش روی زندگی خود را بهبود خواهید بخشید