بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

بهترین مطالب و تصاویر جهان

موزه علوم طبیعی+راه سلامت

راه سلامت چهار

انار یکی از میوه هایی است که پژوهش های بسیاری در زمینه فواید ضد سرطانی آن انجام شده است. به نظر می رسد این میوه می تواند به پیشگیری از علائم سرطان کمک کند.

در حال حاضر، سرطان به عنوان یکی از مرگبارترین بیماری ها در جهان شناخته می شود. این در شرایطی است که بهترین دارو برای درمان این بیماری همچنان به طور دقیق شناسایی نشده است. از این رو، پژوهش های بسیاری تمام تلاش خود را بر یافتن راه حلی پزشکی برای این شرایط معطوف کرده اند. چه به منظور پیشگیری از ابتلا به سرطان و یا حتی درمان بیماران مبتلا به این بیماری، امید بسیاری وجود دارد که دیر یا زود سرطان قابل درمان یا قابل پیشگیری باشد.

از فواید مصرف انار در مبارزه با سرطان 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "دکتر هلث بنفیت"، انار یکی از میوه هایی است که پژوهش های بسیاری در زمینه فواید ضد سرطانی آن انجام شده است. به نظر می رسد این میوه می تواند به پیشگیری از علائم سرطان کمک کند. از این رو، دانشمندان در پی یافتن بهترین روش برای بهره‌مندی از فواید این میوه به عنوان یک ابزار ضد سرطان هستند.

انار میوه ای شگفت انگیز است که یک عدد از آن می تواند تا 1,400 دانه را نیز در خود جای دهد. هند و ایران دو کشور مطرح در زمینه صادرات انار هستند.

ارزش تغذیه ای انار

در فهرست زیر ارزش تغذیه ای انار در هر 87 گرم ارائه شده است:

کالری: 72 کالری

چربی کل: 1 گرم

چربی اشباع: 0.1 گرم

کلسترول: 0 میلی گرم

سدیم: 3 میلی گرم

پتاسیم: 205 میلی گرم

کربوهیدارت: 16 گرم

فیبر غذایی: 3.5 گرم

قند: 12 گرم

پروتئین: 1.5 گرم

کلسیم: 9 گرم

آهن: 1.5 گرم

منیزیم: 2.4 گرم

ویتامین B6: 4.3 گرم

ویتامین C: 13 گرم

 

انار و سرطان

انار ویژگی های ضد سرطانی ارائه می کند. چند دلیل برای این موضوع وجود دارند.

انار حاوی پلی فنول ها است. از این رو، انار یک منبع آنتی اکسیدانی خوب در نظر گرفته می شود. آنتی اکسیدان ها در زمینه مبارزه با رادیکال های آزاد که موجب آسیب سلولی می شوند، موثر عمل می کنند. رادیکال های آزاد یکی از دلایل شکل گیری سلول های سرطانی هستند. از این رو، نابودی رادیکال های آزاد در بدن به معنای پیشگیری از رشد سلول های سرطانی است.

انار سرشار از ویتامین C است و از این رو به تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ و نگهداری از آن کمک می کند. اگر سیستم ایمنی عملکرد درستی داشته باشد، سلول های سرطانی توانایی رشد در بدن را نخواهند داشت. در نتیجه، انار گزینه خوبی برای پیشگیری از سرطان است.

برخی مطالعات نشان داده اند که انار حاوی الاجیتانین ها است، که می توانند رشد سلول های سرطانی را کند کنند و از توزیع سلول های سرطانی در بدن جلوگیری می کنند. ویژگی های ضد سرطانی انار می تواند مرگ سلول سرطانی را از طریق مسدود کردن مسیر دریافت مواد مغذی توسط آنها برنامه ریزی کند.

انار حاوی تانن و آنتوسیانین ها است، که به عنوان عواملی ضد تومور شناخته شده اند. انار تکثیر سلولی را کاهش می دهد و به بازتولید سلول های خوب کمک می کند. از این رو، تکثیر سلول های سرطانی در بدن انسان می تواند محدود شود و سلول های سالم جایگزین آنها شوند.

دیگر فواید سلامت مصرف انار

جدا از ویژگی های ضد سرطانی، انار فواید سلامت دیگری را نیز ارائه می کند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود:

تقویت سیستم ایمنی

ویتامین C موجود در انار به تقویت سیستم ایمنی بدن انسان کمک می کند و از ابتلا به بیماری ها پیشگیری می کند.

ضد پیری

انار به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. از این رو، مصرف این میوه فواید ضد پیری ارائه می کند. انار به کاهش چین و چروک های پوست کمک می کند و در نتیجه نشانه های افزایش سن و پیری را محدود می کند.

ضد افسردگی

روغن اساسی انار می تواند احساس خوشایندی را در انسان شکل دهد و همچنین موجب آرامش ذهن شود. در نتیجه، این ماده به عنوان یک عامل ضد افسردگی کار می کند. روغن اساسی انار به رهایی از استرس و شکل گیری احساس آرامش در فرد کمک می کند.

از فواید مصرف انار در مبارزه با سرطان

حفظ سلامت پوست

برخی پژوهش ها نشان داده اند که انار برای پوست انسان نیز خوب است. مصرف این میوه به بازسازی پوست آسیب دیده کمک می کند. از این رو، انار برای درمان درماتیت ها و تسکین آکنه مناسب است.

حفظ سلامت مو

ویتامین های موجود در انار به تقویت موی سر کمک می کنند و همچنین مصرف این میوه می تواند به درخشش مو کمک کند.

پیشگیری از بیماری قلبی عروقی

انار می تواند به پیشگیری از تشکیل پلاک در دیواره رگ های خونی کمک کند. از این رو، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کاهش می یابد و احتمال مواجهه با مواردی مانند سکته مغزی یا حمله قلبی کمتر می شود.

پیشگیری از دیابت

انار به کاهش قند خون کمک می کند. در نتیجه، این میوه می تواند درمانی طبیعی برای بیماران مبتلا به دیابت باشد.

کاهش فشار خون

برخی مطالعات نشان داده اند که انار به کاهش فشار خون سیستولیک کمک می کند. این کار با جلوگیری از فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین انجام می شود. در نتیجه، مصرف انار به کاهش فشار خون کمک می کند.

حفظ سطوح کلسترول

اسید پونیسیک موجود در انار به عنوان یک کاهنده کلسترول بد خون (LDL) و تری گلیسیرید عمل می کند. افزون بر این، این ماده تولید کلسترول خوب (HDL) را تحریک می کند.

کاهش وزن

برخی افراد انار را به واسطه فواید آن در زمینه کاهش وزن مصرف می کنند. انار به تسریع آهنگ سوخت و ساز و چربی سوزی در بدن کمک می کند.  

بهبود دستگاه گوارش

ویتامین B موجود در انار به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند. بر همین اساس، مصرف این میوه کارایی دستگاه گوارش را بهبود می بخشد.

تسکین اسهال

انار می تواند به عنوان یک عامل ضد باکتری عمل کند. بر همین اساس، این میوه می تواند به درمان اسهال کمک کند. افزون بر این، انار درد شکمی را به واسطه توانایی در تحریک اعصاب کاهنده درد تسکین می دهد.

عوارض جانبی مصرف انار

برای بیشتر افراد مصرف انار بی خطر است. اما برای برخی مصرف این میوه می تواند موجب شکل گیری عوارض جانبی شود.

افرادی که دارای سابقه آلرژی هستند باید در زمینه مصرف انار محتاط باشند. مصرف این میوه می تواند موجب شکل گیری واکنشی آلرژیک، مانند خارش، تورم و آسم شود.

استفاده از ریشه انار به واسطه محتوای سمی آن بی خطر نیست. در نتیجه، باید از این کار پرهیز کرد.

زنان باردار و آنهایی که به فرزند خود شیر می دهند باید پیش از مصرف انار با پزشک خود مشورت کنند. شواهدی در این زمینه که مصرف انار برای این افراد بی خطر یا خطرناک است، وجود ندارند و پژوهش ها تنها به این نکته اشاره داشته اند که آب انار برای مصرف توسط زنان باردار بی خطر است.

از آنجایی که انار توانایی کاهش فشار خون را دارد باید از مصرف بیش از اندازه آن، به ویژه توسط افرادی که فشار خون پایین دارند، پرهیز کرد. این کار می تواند موجب سرگیجه و حالت تهوع شود، زیرا فشار خون به ناگاه افت می کند.

مصرف انار ممکن است با برخی داروها تداخل ایجاد کند. از این رو، پیش از مصرف توصیه می شود با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.




میوه ها و سبزیجاتی برای حفظ و افزایش سلامت کلیه‌ها

بهترین انتخاب‌های غذایی بر پایه گیاهان برای حفظ عملکرد کلیه‌ها از این قرارند:

فلفل قرمز: سرشار از ویتامین ب ۶، ویتامین آ، اسید فولیک و لیکوپن برای پاک کردن و تصفیه کردن کلیه‌ها است.

جعفری: به عنوان بهترین تمیز کننده کلیه شناخته شده است. جعفری منجر به افزایش حجم ادرار، دفع بیشتر سدیم و افزایش بازجذب پتاسیم می‌شود.

قاصدک: خاصیت ادرار آور دارد. قاصدک حاوی مقادیر قابل توجهی منیزیم، پتاسیم و دیگر املاح معدنی و ویتامین‌ها برای تقویت عملکرد کلیه و کاهش خطر ابتلا به تشکیل سنگ است.

خیار: مطالعات نشان داده که مصرف خیار به طور منظم، منجر به نظارت بر اسید اوریک بدن و در نتیجه جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه و سنگ مثانه می‌شود.

کرفس: منجر به ترویج عملکرد سالم و طبیعی کلیه‌ها با از بین بردن سموم بدن می‌شود.

گشنیز: باعث کاهش خطر تشکیل رسوب در کلیه‌ها می‌شود. گشنیز برای از بین بردن جیوه، که یک فلز سمی است و منجر به کاهش توانایی کلیه‌ها برای فیلتر کردن سموم و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی می‌شود، مفید است.

انواع کلم: حاوی ترکیبات ویژه‌ای هستند که به کبد در خنثی سازی سموم کمک می‌کنند و بار سموم روی کلیه‌ها را نیز کاهش می‌دهند. کلم‌ها منبع غنی از ویتامین‌های ث، کا، اسید فولیک، و ویتامین ب ۶ هستند و آنهم برای حمایت از سلامت کلیه‌ها. فیبر موجود در گل کلم به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند و منجر به کهش مقادیر سمومی می‌شود که به طور معمول از طریق کلیه‌ها برای دفع پردازش می‌شود. 

سیر و پیاز: سبزیجات خانواده پیاز حاوی آلیسین هستند؛ ترکیب قدرتمندی که خواص ضد التهابی باورنکردنی دارد و به مبارزه با عفونت دستگاه ادراری می‌رود.

سیب: منبع عالی از فیبر است و منجر به خنثی شدن سموم دستگاه گوارش می‌شود و بار سمی روی کلیه‌ها را کاهش می‌دهد. سیب همچنین به کاهش کلسترول کمک می‌کند و با پاک کردن خون، اثرات مفید روی سیستم قلبی عروقی دارد و به کاهش التهاب کمک می‌کند.

توت‌ها: این میوه‌های خوشرنگ کلید سلامت کلیه‌ها هستند. انواع توت‌ها منجر به کاهش عفونت دستگاه ادراری می‌شوند و خاصیت ضد التهاب دارند.

منبع: سلامانه




museum90

فرمول طبیعی برای تقویت و کاهش درد استخوان‌ها و مفاصل

با نظارت بر رژیم غذایی می توان اطمینان حاصل کرد که مواد مغذی ضروری برای تقویت استخوان ها و مفاصل در اختیار بدن قرار می گیرند.

استخوان ها و مفاصل مسئولیت پشتیبانی از بدن را بر عهده دارند. آنها به یکدیگر متصل شده و حرکت را تسهیل می کنند. با این وجود، تنش و درد که به طور مرتب می توانند تکرار شوند، مشکلی شایع در رابطه با استخوان ها و مفاصل محسوب می شوند. در بیشتر مواقع، این شرایط به واسطه واکنشی التهابی که از سیستم ایمنی بدن ناشی می شود، شکل می گیرد.

فرمولی طبیعی برای تقویت و کاهش درد استخوان‌ها و مفاصل 

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از "استپ تو هلث"، شکل گیری درد در استخوان ها و مفاصل می تواند ناشی از فرسایش آنها به واسطه افزایش سن باشد. اما بیماری یا آسیب دیدگی می توانند درد در استخوان ها و مفاصل را در افراد جوان نیز ایجاد کنند.

به هر دلیلی که شکل گرفته باشند، این قبیل دردها می توانند به طور قابل توجهی کیفیت زندگی، به ویژه زمانی که فرد را از انجام وظایف روزانه زندگی خود ناتوان می سازند، تحت تاثیر قرار دهند.

خوشبختانه، با نظارت بر رژیم غذایی می توان اطمینان حاصل کرد که مواد مغذی ضروری برای تقویت استخوان ها و مفاصل در اختیار بدن قرار می گیرند. در ادامه قصد داریم یک نوشیدنی طبیعی که به تقویت استخوان ها و تسکین درد مفاصل کمک می کند را معرفی کنیم.

این نوشیدنی طبیعی که در واقع یک شیک محسوب می شود از شیر بادام، هویج، و زردچوبه تهیه می شود و یک روش درمانی قدیمی است که به واسطه ویژگی های ضد التهابی و ضد درد خود شناخته شده است.  

این نوشیدنی سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است. مصرف آن با التهاب و دردی که استخوان ها و مفاصل را تحت تاثیر قرار می دهند، مبارزه می کند. میزان قابل توجه کلسیم، ماده معدنی که به حفظ تراکم استخوانی در سطوح مطلوب کمک می کند، یکی از دلایل تمایز این نوشیدنی است.

افزون بر این، به لطف محتوای بالای پتاسیم و منیزیم، این نوشیدنی برای کاهش سدیم اضافی موجود در بدن نیز مناسب است. سدیم می تواند موجب التهاب در بافت های همبند شود.

فواید شیر بادام

فرمولی طبیعی برای تقویت و کاهش درد استخوان‌ها و مفاصل 

شیر بادام یک نوشیدنی گیاهی است که به عنوان جایگزینی طبیعی برای شیر مورد استفاده قرار می گیرد و برای افرادی که به عدم تحمل لاکتوز مبتلا هستند، توصیه می شود. شیر بادام حاوی کلسیم، ویتامین E، و اسیدهای چرب امگا-3 است، که به بهبود گردش خون و فرآیندهای التهابی کمک می کنند.

با گنجاندن شیر بادام در رژیم غذایی خود می توانید به تقویت استخوان ها کمک کنید و همچنین درد عود کننده در مفاصل را کاهش دهید.

فواید هویج

فرمولی طبیعی برای تقویت و کاهش درد استخوان‌ها و مفاصل 

آنتی اکسیدان های موجود در هویج برای پیشگیری از پیری زودرس اندام های بدن بسیار مهم هستند. سطوح بتاکاروتن و همچنین ویتامین های C و E موجود در هویج به حفظ وضعیت خوب رباط ها و تاندون ها و پیشگیری از انحطاط مفاصل کمک می کنند.

افزون بر این، هویج برای گردش خون انسان خوب است، که برای اکسیژن‌رسانی به سلول ها در تمام بافت های بدن اهمیت دارد.

فواید زردچوبه

فرمولی طبیعی برای تقویت و کاهش درد استخوان‌ها و مفاصل 

زردچوبه یک ادویه طبیعی است که بیشتر در درمان سردردها و مشکلات مفاصل به کار گرفته می شود. این به دلیل قدرت کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، است. رنگ خاص زردچوبه از کورکومین ناشی می شود و همچنین این ماده به عنوان یک عامل ضد التهاب و آنتی اکسیدان عمل می کند.

مصرف منظم زردچوبه از استخوان ها در برابر فرسایش ناشی از سموم محافظت می کند. همچنین، این کار سدی محافظ در برابر اثرات منفی رادیکال های آزاد ایجاد می کند.

افزون بر این، زردچوبه می تواند با احتباس مایع در بدن مبارزه کند، که این مشکل اغلب با التهاب بیش از اندازه مرتبط است.

روش تهیه این نوشیدنی

روش تهیه این نوشیدنی طبیعی بسیار ساده است. در حقیقت، شما می توانید به راحتی آن را برای محافظت از بدن خود تهیه کنید. تنها باید از مواد تشکیل دهنده با کیفیت و ارگانیک استفاده کنید تا از بیشترین فواید بهره‌مند شوید.

مواد تشکیل دهنده:

یک فنجان (250 میلی لیتر) شیر بادام

یک قاشق چایخوری (5 گرم) پودر زردچوبه

سه عدد هویج

یک قاشق چایخوری (5 گرم) زنجبیل (در صورت تمایل)

یک قاشق غذاخوری (25 گرم) عسل (در صورت تمایل)

روش تهیه:

شیر بادام را در یک دستگاه مخلوط کن ریخته و به همراه هویج خرد شده، زردچوبه و زنجبیل، در صورت استفاده، به خوبی مخلوط کنید تا یک ترکیب نرم بدون هیچ توده ای شکل بگیرد.

در صورت تمایل می توانید با یک قاشق غذاخوری عسل این شیک را شیرین کنید.

حداقل سه بار در هفته این نوشیدنی را مصرف کنید